| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,149 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,848 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,117 |
الگوی رفتار اشتراک دانش در شبکه اجتماعی | ||
| فصلنامه علوم اجتماعی | ||
| مقاله 3، دوره 22، شماره 71، اسفند 1394، صفحه 90-125 اصل مقاله (676.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjss.2016.4851 | ||
| نویسندگان | ||
| سید علی اکبر افجه1؛ اردشیر انتظاری2؛ نجمه سادات مرتجی* 3 | ||
| 1استاد دانشکده مدیریت علامه طباطبایی | ||
| 2دانشیار دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش رفتار، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| چکیده شبکههای اجتماعی و مشارکت، مفاهیمی بهشدت رایج در جهان معاصر بهویژه در میان دانشگاهیان است. اهمیت اشتراک دانش در این است که موجبات یادگیری را فراهم می سازد. در این میان نقش یادگیری به عنوان ظرفیتی بالقوه برای ایجاد توسعه پایدار جوامع انسانی در عصر فناوری دیجیتالی مورد توجه است. در این میان نقش یادگیری به عنوان ظرفیتی بالقوه برای ایجاد توسعه پایدار جوامع انسانی در عصر فناوری دیجیتالی مورد توجه است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی است. این پژوهش از نوع توصیفی- اکتشافی است و از روش پیمایش الکترونیک بهره مند است. 203 نفر از اعضای شبکه اجتماعی از جمعیت آماری شبکه اجتماعی دانشگاه تهران نمونه اتفاقی این پژوهش را تشکیل می دهد. پرسشنامه استاندارد رفتار اشتراک دانش از دو طریق ارسال ایمیلی و نمایش لینک پرسشنامه بر روی صفحه وب شبکه اجتماعی در مدت زمان 3 ماه و در دو نوبت توزیع گردید. برای بررسی کفایت حجم نمونه از شاخص KMO استفاده شده است. داده های به دست آمده از پیمایش، توسط تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار LISREL مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که به ترتیب عوامل گروهی، عوامل فردی و عوامل محیطی بر اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی اثرگذار هستند. بعلاوه، از عوامل گروهی: ارتباطات؛ از عوامل فردی: نگرش به منظور اشتراک دانش؛ و از عوامل محیطی: عامل محیط فرهنگی (آموزشی) بیشترین تاثیرگذاری را بر رفتار اشتراک دانش دانشجویان در شبکه اجتماعی داشته اند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگوی رفتار؛ اشتراک دانش؛ فضای مجازی؛ شبکه اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
- افجه، سید علیاکبر. (1390)، مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، چاپ هفتم، تهران: سمت. - خاتمیان فر، پریسا، مهری پریرخ، (1388)، بررسی عوامل مشوق و بازدارنده اشتراک دانش در سازمان کتابخانهها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی 12- (1). - دانشگر، علی. (1390)، رابطه بهکارگیری فناوری اطلاعات با بهرهوری منابع انسانی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی. - دسترنج ممقانی، نسرین؛ پیمان اخوان؛ فاطمه ثقفی، (1390)، بررسی میزان آمادگی اجرای مدیریت دانش در سازمانها با توجه به عوامل مؤثر در موفقیت مدیریت دانش، فصلنامه علمی، پژوهشی فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات ایران 26- (3). - رضاییان، علی. (1383)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چاپ پنجم، تهران: سمت. - رهنورد، فرجالله؛ اصغر محمدی. (1388)، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی تهران، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 1- (3). - قلی پور طهمورث، حسن؛ حسن عابدی جعفری؛ ندا خطیبیان. (1388)، بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت طرحهای مدیریت دانش در سازمانها، مجله رشد فناوری 5- (18). - کاستلز، مانوئل. (1380)، عصر اطلاعات، ظهور جامعه شبکهای، ترجمه: احمد علیقلیان، افشین خاکباز و حسن چاووشیان، ویراستار علی پایا، تهران: طرح نو. - ماکسول، جان. (1383)، مدیریت نگرش، ترجمه: فضلالله امینی، تهران: مدیریت فردا. - محسنیان راد، مهدی. (1383)، ارتباط شناسی، انتشارات سروش، چاپ ششم.
- Akhavan, Peyman, Rahimi, Akbar, Mehralian Gholamhossein, (2013). Developing a model for knowledge sharing in research centres, VINE, Vol. 43 Iss: 3, pp.357 – 393 - Allport, G. W (1985). "The historical background of social psychology". In Lindzey, G; Aronson, E. The Handbook of Social Psychology. New York: McGraw Hill.p.5 - Bolisani, Ettore. (2009). Building the knowledge society on the interne sharing, exchanging knowledge in networked environment, Hershey, New York, xvii - Bornsheuer-Boswell, J. N., Polonyi, M. M. and Watts, R. E. (2013). Integrating Adlerian and Integrated Developmental Model Ap- proaches to Supervision of Counseling Trainees. Journal of Individual Psychology. 69(4), 143-158. - Brown, John; Adler, Richard (2008). Minds on Fire. Open Education, the Long Tail, and Learning 2.0, Educause Review, January/ February 2008. - Calhoun, K. (2014). Exploring Digital Libraries: Foundations, Practice, Prospects, London: Facet - Castells, M. and Catterall, B. (2001). The Making of the Network Society, London: ICA. - Castro, C.B., Armario, E.M. and Ruiz, D.M. (2004). The Influence of Employee Organizational Citizenship Behavior on Customer Loyalty The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty. International Journal of Service Industry Management 15(1):27-53 - Chang, H. H., & Chuang, S.-S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information & Management (48), pp.9-18. - Chiu, C.-M., Hsu, M.-H., & Wang, E. (2006). Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories. Decision Support Systems (42), 1872-1888. - Danciu, Elena; Grosseck, Gabriela (2011). Social aspects of web 2.0 technologies: teaching or teachers’ challenges, Procedia Social and Behavioral Sciences, 3773-3768:15. - En, L. S. (2011). Factors Influencing Knowledge Sharing Intention in Higher Education Institution. Master Dissertation. University Technology Malaysia. - Eugene, O. K. (2010). The Influence of Individual Factors on Knowledge Sharing. Master Dissertation. University Technology Malaysia. - Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behaviour, Addison-Wesley, Reading, MA. - Habeeba, F. (2010). Factors Associate with Knowledge Sharing Among Nurse in Maldives. Master Dissertation. University Technology Malaysia. - Hassandoust, F., and Perumal, V. (2011). Online KS in institutes of higher learning: a malaysian perspective. Journal of knowledge management practice, 12(1). - Hendriks, P. (1999). Why Share Knowledge? The Influence of ICT on the Motivation for KS. Knowledge and Process Management. 6(2). 91-100. - Hofkirchner, W. (2013). Emergent Information: A Unified Theory of Information Framework. Singapore: World Scientific Publishing - Holzmann V. and Dubnov S. (2011). Understanding the Collaboration Enigma. International Journal of Knowledge, Culture and Change Management 10(7), 69-81. - Jiacheng, W., Lu, L., & Francesco, C. A. (2010). A cognitive model of intra-organizational knowledge sharing motivations in the view of cross-culture Wei. International Journal of Information Management, 30(3), 220–230. - Kankanhalli, A., Tan, B. C. Y., & Wei, K. K. (2005). Contributing know ledge to electronic know ledge repositories: An empirical investigation. M IS Quarterly, 29(1), 113-143. - Kuo, F., & Young, M.-L. (2008). A study of the intention – action gap in knowledge sharing practices. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59(8), 1224–1237. - Liao, L. -F. (2006). A learning organization perspective on knowledge-sharing behavior and firm innovation. Human Systems Management, 25(4), 227. - Lin, M.-J. J., Hung, S.-W., & Chen, C.-J. (2009). Fostering the determinants of knowledge sharing in professional virtual communities. Computers in Human Behavior (25), 929–939. - Olatokun, W. Nwafor, CI. (2012). Information Development: The effect of extrinsic and intrinsic motivation on knowledge sharing intentions of civil servants in Ebonyi State, Nigeria - Ormrod, J.E. (1995). Educational Psychology. Principles and Applications. Eaglewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. - Pettenati M.C, Ranieri, M (2006). dal se alle reti: nuove pratiche di social networking per la collaborazione in rete. in bonaiuti/ G. (2006). Learning 2/. Erickson: trento. Proceeding. 2006. - Schmidt, P. (2009). Commons-based peer production and education. Harvard university - Seibold, Balthas (2009). The global digital divide is an innovation and learning divide. Ethical challenges and solutions based on capacity building. In: Dabrowski, Martin - Selwyn, N (2008). Web 2.0 applications as ernative environments forinformal learning – a ical review, in OECD-KERIS expert eeting.Alternative learning environments in actice: using ICT to changeimpact and comes - Sulaiman, NIS (2010). The critical success factors for knowledge sharing behaviour among Malaysian undergraduate students , PhD thesis, Salford: University of Salford. - Usoro, A., Sharratt, M.W., Tsui, E. & Shekhar, S. (2007). Trust as an antecedent to knowledge sharing in virtual communities of practice. Knowledge Management Research & Practice, 5, 199-212. - Wang, S. and Noe, R. A. (2010). KS: A Review and Directions for Future Research. Human Resource Management Review, 20(2), 115-131. - Wenger, Etienne; Trayner, Beverly; de Laat, Maarten (2011). “Promoting and assessing value creation in communities and networks: a conceptual framework”, Rapport 18, Open University. - Wu, K., Zhao, Y., Zhu, Q., Tan, X., Zheng, H. (2011). A meta-analysis of the impact of trust on technology acceptance model: investigation of moderating influence of subject and context type. Int. J. Inf. Manag. 31(6), 572–581 - Zande, Judith van der (2013). Social media adds to knowledge sharing, Master Communication Studies - Zhang, P., & Fai, F. (2013). Explaining Knowledge-Sharing Intention in Construction Teams in Hong Kong. Journal of Construction Engineering and Management (139), 280-293. - Zhikun, D., & Fungfai, N. (2009). Knowledge sharing among architects in a project design team: An empirical test of theory of reasoned action in China. Chinese Management Studies, 3(2), 130–142. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,543 |
||