| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,754 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,072 |
تحلیل عاملی فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی | ||
| مدیریت توسعه پایدار در ورزش | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 2، تیر 1391، صفحه 59-80 اصل مقاله (454.33 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر فرید فتحی* 1؛ جواد شهلایی2 | ||
| 1دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه رؤسا، نایب رئیسان و دبیران فدراسیونهای ورزشی بودند که در مجموع 150 نفر میشدند. از میان 150 پرسشنامه توزیعشده میان جامعه آماری تعداد زیادی از آنها دریافت شد ولی به علت ناقص بودن بعضی از پرسشنامههای جمعآوری شده،110 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت که با تعداد نمونه در جدول مورگان و آرجریس مطابقت دارد (108≤n ). برای آزمون فرضیه از تحلیل عاملی و نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای مدیریت کیفیت جامع در فدراسیونهای ورزشی به طور معناداری تحت تأثیر فناوری اطلاعات هستند. فناوری اطلاعات بر مؤلفههای رهبری (601/0 = بار عاملی، 512/9=t)، مؤلفهی فرآیند برنامهریزی استراتژیک (723/0 = بار عاملی، 381/10=t)، مؤلفۀ رضایت مشتری (761/0 = بار عاملی، 803/12=t)، مؤلفۀ بهکارگیری کارکنان (690/0 = بار عاملی، 402/8=t)، مؤلفۀ توانمندسازی و آموزش کارکنان (755/0 = بار عاملی، 450/128=t)، مؤلفۀ اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن (840/0 = بار عاملی، 325/21=t)، مؤلفۀ نتایج بهبود کیفیت و بهرهوری (770/0 = بار عاملی، 707/14=t) و مؤلفۀ تضمین کیفیت خروجی (789/0 = بار عاملی، 034/16=t) تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج یافتهها تأییدکنندۀ فرضیه اصلی است و نشان میدهد فناوری اطلاعات، بیشترین تأثیر را بر مؤلفۀ رضایت مشتری داشته است. برای مدیران اجرایی فدراسیونهای ورزشی، این یافته نکات قابل توجهی در بردارد؛ زیرا با تسهیل جریانات اطلاعاتی، رضایت بیشتر مشتریان حاصل و کمبودهایی را که در سازمانهایی از این نوع به وجود میآید، برطرف میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فناوری اطلاعات؛ مدیریت کیفیت جامع؛ TQM؛ مدلهای تعالی سازمانی؛ فدراسیونهای ورزشی | ||
| مراجع | ||
|
منابع فارسی انصاری، منوچهر و صالحی، صدقیانی جمشید. (1383). مدیریتکیفیتجامعوفناوریاطلاعات، روابطوکارکردها. مجله مدیریت صنعتی (5): 90-71. توربان، افریم و همکاران. (1386). مقدمهای بر فناوری اطلاعات. مترجمان اکبر مصطفوی، جواد اکبری، مجتبی مصطفوی، شرکت ناقوص اندیشه. حاجی حسینی، حجت الله و همکاران. (1391). ارائهیمدلیبرایبررسیتأثیرفناوریاطلاعاتبر کیفیتعملکردسازمانهایتولیدی: (پیمایشیدربارهی شرکتهایخودروسازیسایپاوایران خودرو)، مدیریت فناوری اطلاعات (13): 44-25. خدادادحسینی، سیدحمید و فتحی، سعید. (1390).بررسیارتباطبینآمادگیالکترونیکیکشور واثربخشیکاربردفناوریاطلاعاتدربنگاههابارویکردفراتحلیل. مدیریت فناوری اطلاعات 3(8): 96-81. ریاحی، بهروز. (1381). مدیریتکیفیتجامعدربخشعمومی (دولت)، چاپ اول، تهران: نشر مرکزآموزش و تحقیقات صنعتی ایران. سندراهبردینظامجامعتوسعه یتربیتبدنیوورزشکشور. عابدی جعفری حسن و همکاران. (1390).بررسیتأثیراستفادهاز فناوریاطلاعاتبرعملکردعملیاتیوعملکرداستراتژیکواحدمدیریتمنابعانسانی درشرکتهایخودروسازوقطعسازتهران. مدیریت فناوری اطلاعات 3(9): 88-69. فلاح، زین العابدین. (1384). بررسیعواملمرتبطبااستقرارسیستم هایاطلاعاتیمدیریت درفدراسیونهایورزشیایران، پایان نامۀکارشناسیارشدمدیریتورزشی،دانشکدۀ تربیتبدنیوعلومورزشی، دانشگاه تهران. مجیبی میکلائی، تورج و همکاران. (1389). ارزیابیمیزانآمادگیاجرایسیستممدیریتکیفیتجامع (TQM) درتعاونی های فعالتولیدیبخشصنعتاستانمازندران، (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، 26: 85-69. محمودی، مهدی. (1385). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، ارائه شده در دومین همایش فناوری آموزشی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. هنری، حبیب. (1382). طراحیوتبییننظاماطلاعاتیوسیستمبهرهوریمنابعانسانی درسازمانتربیتبدنیوفدراسیونهایورزشیمنتخبوکمیتۀملیالمپیک، رسالۀ دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس.
منابع لاتین Ang C.L et al. (2000). Measures to assess the impact of information technology on quality management. International Journal of Quality & Reliability Management; 17(1): 42-65.
Bahrami, M., Ghorbani, M., Arabzad, S. (2012). Information Technology (IT) as An Improvement Tool For Customer Relationship Management (CRM). Social and Behavioral Sciences 41 ( 2012 ) 59 – 64.
Boone T., Ganeshan R. (2004). Call for papers: special issue on the impact of ebusiness technologies on supply chain operations. Journal of Operations Management; 22: 197–198.
Dewan S., Kraemer K.L. (2000). Information Technology and productivity: evidence from country-level data. Management Science; 46(4): 548-562.
Dewhurst F.W et al. (2003). An initial assessment of the influence of IT onTQM: a multiple case study. International Journal of Operations & Production Management; 23(4): 348-374.
Gallardo, L. Garcia, M. Burillo, M. (2008). New sports management software: A needs analysis by a panel of Spanish experts. International Journal of Information Management 28: 235-245.
Geraldi J.G et al. (2011). Towards a conceptualization of quality in information technology projects. International Journal of Project Management; 29(5): 557-567
Hughes, N.A. (1994). TQM in Higher Education: The Application of IT. PhD thesis, University of Nebraska, Lincoln, NE.
Johnson P.F., Klassen R.D., Leenders M.R., Awaysheh A. (2007). Utilizing e business technologies in supply chains: the impact of firm characteristics and teams. Journal of Operations Management; 25(6): 1255-74.
Lai K.H., Wong C.W.Y., Cheng T.C.E. (2008). Acoordination-theoretic investigation of the impact of electronic integration on logistics performance. Information & Management; 45(1): 10–20.
Lin J. C., Chang H. C. (2011). The role of technology readiness in self-service technology acceptance. Managing Service Quality; 21(4): 424-444
Martinez-Lorente A.R et al. (2004). The effect of information technologies on TQM: An initial analysis. International Journal of production economies; 89(1): 77-93.
Sadikoglu, E. Zehir, C. (2010). Investigating the effects of innovation and employee performance on the Relationship between total quality management practices and firm performance. International Journal of Production Economics, 127(1): 13-26.
Sanchez-Rodrıguez, C., Martınez-Lorente, A. R. (2011). Effect of IT and quality management on performance. Industrial Management & Data Systems; 111(6): 830-848.
Sitkin, S. B. Sutcliffe, K. M. and Shroeder ,R. G. (1994). Distinguishing control from learning total quality management :a contingency approach. Academy of management review. 19(3): 537-551
Weston, F.C.J. (2001). weighing soft and hard benefits of information technology, manufacturing systems. International Journal of Information Management, vol. 11 , No.4, pp.8-38 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,033 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,414 |
||