| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,996,374 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,782,041 |
ارائه چارچوبی برای انتخاب استراتژی دانش | ||
| مطالعات مدیریت بهبود و تحول | ||
| مقاله 7، دوره 19، شماره 59، مهر 1388، صفحه 127-150 اصل مقاله (421.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا غلامیان1؛ سمیه فقیه میرزایی2 | ||
| 1هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| امروزه دانش، نه فقط یک منبع مزیت رقابتی بلکه در واقع تنها منبع و سرمایه رقابتی است. اگر سازمانی به راحتی نتواند شکل صحیح دانش را اعم از شخصی و سازمانی، ضمنی و آشکار، در جایگاه مناسب آن به کار ببرد، در عرصه های رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد. متاسفانه، تنها بخشی از دانش داخلی در دست سازمان است و قسمتهای دیگر متکی به اشخاص می باشد. این دوگانگی بین دانش شخصی و دانش سازمانی، استراتژی های مختلفی را برای مدیریت دانش طلب می کند. رقابت موفقیت آمیز بر پایه مزیت دانشی مستلزم هم راستا ساختن استراتژی های سازمان با دانش سازمان است. سازمان قادر به ادامه حیات خود نیست، مگر اینکه استراتژی مناسبی برای اداره سرمایه فکری و دانشی خود انتخاب کند. این مقاله ضمن مشخص کردن تفاوت های میان دانش شخصی و دانش سازمانی، به بررسی استراتژی های مدیریتی مرتبط با ماهیت دانش پرداخته است. اگر سازمان از نظر بلوغ در رده های بالا قرار گرفته باشد، استراتژی نوآوری وگرنه استراتژی کارآمدی را بر می گزیند و عملا تا بالغ نشود نمی تواند استراتژی خود را بر نوآوری پایه ریزی کند. این مقاله چارچوبی را برای انتخاب استراتژی دانشی مناسب با توجه به معیارهای مشخص شده، ارائه کرده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت دانش؛ استراتژی دانش؛ نوآوری؛ کارآمدی؛ کدگذاری؛ شخصی سازی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,928 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,122 |
||