| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,937 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
رابطه ی تابآوری و حمایت اجتماعی ادراکشده با سازگاری مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 7، دوره 5، شماره 20، دی 1394، صفحه 125-139 اصل مقاله (417.33 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2016.5285 | ||
| نویسندگان | ||
| علی شیخ الاسلامی* 1؛ زلیخا صادقیولنی2؛ نسیم محمّدی3 | ||
| 1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2کارشناس ارشد مشاورهی خانواده | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد مشاورهی خانواده | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تابآوری و حمایت اجتماعی ادراکشده با سازگاری مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تمامی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی شهر رشت در سال 94-1393 جامعهی آماری این پژوهش را تشکیل دادند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 150 مادر انتخاب شدند و به پرسشنامهی تابآوری کونور و دیویدسون، پرسشنامهی حمایت اجتماعی ادراکشده زیمن و همکاران و پرسشنامهی سازگاری بل پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش همزمان استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین تابآوری و حمایت اجتماعی ادراکشده با سازگاری مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 24 درصد از کل واریانس سازگاری مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی به وسیله متغیرهای تابآوری و حمایت اجتماعی ادراکشده پیشبینی میشود و حمایت اجتماعی ادراکشده نسبت به تابآوری، سهم بیشتری در پیشبینی سازگاری مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی داشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که نداشتن تابآوری و عدم حمایتهای اجتماعی ادراکشده از عوامل مهم در بروز ناسازگاری مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تابآوری؛ حمایت اجتماعی ادراکشده؛ سازگاری؛ کمتوانی ذهنی | ||
| مراجع | ||
|
ارجمندنیا، ع.ا.، افروز، غ. و ساداتی، س.س. (1388). علل اصلی معلولیت در کودکان و نوجوانان سنین مدرسه مناطق شهری و روستایی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، (1)39، 217-203. افروز، غ. (1386). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. بحرینیان، س.ع.، حاجیعلیزاده، ک.، ابراهیمی، ل. و هاشمیگرجی، ا.ا. (1391). مقایسهی ویژگیهای شخصیتی و میزان سازگاری مادران دانشآموزان عقبمانده ذهنی و عادی شهر تهران. فصلنامهی افراد استثنایی، (7)2، 167-153. حقرنجبر، ف.، کاکاوند، ع.، برجعلی، ا. و برماس، ح. (1390). تابآوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزندان کمتوان ذهنی. فصلنامهی سلامت و روانشناسی، (1)1، 189-179. ساراسون، ا. ج و ساراسون، ب. آ. (1989). روانشناسی مرضی. ترجمهی نجاریان، ب.، اصغریمقدم، م.، ع. و دهقانی، م. (1387). تهران: رشد. سلیمی، ع.، جوکار، ب. و نیکپور، ر. (1388). ارتباطات اینترنتی در زندگی: بررسی نقش ادراک حمایت اجتماعی و احساس تنهایی در استفاده از اینترنت. مطالعات روانشناختی، (3)5، 102-81. شیخالاسلامی، ع. و ابراهیمیقوام، ص. (1389). تابآوری و راهکارهای پرورش آن در دانشآموزان. فصلنامه مدارس کارآمد، (10)2، 31-27. شیخالاسلامی، ع.، ابراهیمیقوام، ص. و فرخی، ن.ع. (1389). رابطهی بین تابآوری و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر سال اوّل دبیرستان. مجموعهی مقالات سومین کنگره انجمن روانشناسی ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. فتحیآشتیانی، ع. و داستانی، م. (1388). آزمونهای روانشناختی-ارزشیابی شخصیت و سلامت روانی. تهران: انتشارات بعثت. کوهسالی، م.، میرزمانی، س.م. و کریملو، م. (1386). مقایسهی سازگاری اجتماعی مادران با فرزند دختر عقبمانده ذهنی آموزش پذیر، مجله علوم رفتاری، (1)5، 28-17. کیمیایی، س.ع.، محرابی، ح. و میرزایی، ز. (1389). مقایسه وضعیت سلامت روانی پدران و مادران کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر شهر مشهد. مطالعاتتربیتیوروانشناسی، (1)11، 278-261. کربلاییشیریفرد، ر. (1385). ساختوهنجاریابیپرسشنامهایبرایاندازهگیریکیفیتزندگیخانوادههاییبافرزند کمتوان ذهنی. پایاننامهی کارشناسی ارشد رشته سنجش و اندازهگیری چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی. میلانیفر، ب. (1388). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. تهران: انتشارات قومس. Bonanno, G. A.(2004). Loss. Trauma, and human resilience. American psychologist, 59, 20-28.
Burack, J. A., Hodapp, R. M, Zigler, E. (1998).Handbook of mental retardation and development. Cambridge university press.
Chandorkar, H. (2004). Psychological morbidity of parents of mentally retarded children. India Journal of Psychiatry, 47, 271-274.
DeLongis, A., & Holtzman, S. (2005). Coping in context: The role of stress, social support, and personality in coping. Journal of Personality, 73 (6), 1-24.
DeLongis, A., & Holtzman, S. (2005). Coping in context: The role of stress, social support, and personality in coping. Journal of Personality, 73(6), 1-24.
Garmezy, N., & Masten, (1991) A. The protective role of competence indicators in children at risk. In E. M.Cummings, A. L. Green, & K. H. Karraki (Eds.), Life span developmental psychology: Perspectives on stress and coping. Hillsdale, NJ: 151-174.
Gülaçt, F. (2009). The effect of perceived social support on subjective well-being. Proscenia Social and Behavioral Sciences, 2, 3844–3849.
Hare, D.J, Burtton, M., Bromley, J., & Emersson, E. (2004). The health and social care needs of family carers supporting adult with autistic disorder. Autism, 8, 425-444.
Hastings, R. P.(2002). Parental stress and behaviour problems of children with developmental disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 27, 149-160.
Hedda meadan, James W Halle, Aaron T Ebata. (2010). Families with children who have autism spectrum disorders: stress and support. Social science journals 77.1. pp 7-8.
Heiman,T. (2008). Parents of children with asperger syndrome or with learning disabilities: Family enviorment and social support. Research in Developmental Disability 29. pp 289-300.
Herring, S., Gary, J., Taffe,K., Sweeney, D. & Eifeld, S. (2006). Behaviour and emotional problems in toddlers with pervasivedevelopmental delay: associations with parental mental health andfamily functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 12, 874-882.
Khamis, V. (2007). Psychological distress among parents of children with mental retardation in the United Arab Emirates. Social Science & Medicine, 64, 850-857.
Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71, 543-562.
Marfo, K. (1984). Interactions between mothers and their mentally retarded children: Integration of research findings. Journal of applied developmental psychology, 5, 45-69.
Masten, A. (2001). Ordinary magic: resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238.
McConkey, R, Kenndy, M., Chang, M. (2007). The impact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross-cultural study. International Journal of Nursing Studies (in syndrome, fragile x syndrom, and schizophrenia. Journal of Autism & Developmental Disorder, 34, 41-48.
Shin, J., Nhan, N. V., Crittenden, K. S., Flory, H. D. T. & Ladinsky, J.(2006). Parenting stress of mothers of young children with cognitive delays in Vietnam. Journal of Intellectual Disability Research, 50, 748-760.
Siklos, S. & Kerns, K.A. (2006). Assessing need for social support in parents of children with autism and down syndrome. Journal of Autism and developmental disorders 36, pp 921 933.
Singhi, P.D., Ga/al, L., Pershad, D., Singhi, S. & Walia, B.N. (1990). Psychosocial problems in families of disabled children. The British journal of medical psychology, 63, 173-182.
Taylor, S. E., Sherman, D., Kim, H. S., Jarcho, J., Takagi, K., & Dunagan, M, S. (2004). Culture and social support: Who seeks it and why? Journal of Personality and Social Psychology, 87, 3.
Thoits, P., & Peggy, A. (1986). Social support as coping assistance. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54(4), 416-423.
Van leewen, M. C., Vander Woude, H. Van Asbesk, W. F. (2010). Social support and life satisfaction in spinal cord injury during and up to one year after inpatient rehabilitation. Journal of psychology, 265-271.
Vivan, I., Bonilla, E., & Macpherson, E. (2011). Support networks of single Puerto Rican of children with disabilities. Journal of child and family studies. New York, 20(1), 66-69
Yu, D. S., Lee, D. T., Woo, J. (2004). Psychometric testing of the Chinese version of the medical outcomes study social support survey (MOS-SSSC). Research in Nursing & Health, 27(2) 135-143. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,361 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,231 |
||