| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,892 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
بررسی تطبیقی المیزان و روح المعانی در مقولهی معاد جسمانی | ||
| سراج منیر | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 6، فروردین 1391، صفحه 121-144 اصل مقاله (3.51 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مسلم سیمرغی زنوزی1؛ صمد عبداللهی عابد2 | ||
| 1دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| معاد جسمانی و اعتقاد به آن از ملزومات و ضروریّات دین مبین اسلام میباشد، بهطوریکه عدم اعتقاد به آن از موجبات کُفر است. دربارهی کیفیّت معاد، اندیشمندان اسلامی نظریّات گوناگونی را ارائه کردهاند. متکلّمین از منظر کلامی و فلاسفه از منظر فلسفی و محدّثین از منظر روایات بدین موضوع نگریستهاند. در این مقاله سعی شده است که دیدگاههای دو مفسّر بزرگ عالم تشیّع و تسنّن، یعنی علاّمه طباطبائی و آلوسی در روحالمعانی و المیزان، در آیاتی که دالّ بر معاد جسمانی هستند، بررسی شود. رویکرد آلوسی، رویکردی کلامی است و آن اینکه در قیامت، انسان بعد از تألیف اجزای متفرّق او، عین انسان دنیوی خواهد بود، ولی علاّمهطباطبائی، رویکردی فلسفی دارد و آن اینکه آنچه در قیامت اتّفاق میافتد، تبدّل است نه تألیف و عینیّت انسان اُخروی با توجّه به روح اوست وگرنه بدن اُخروی عین بدن دنیوی نخواهد بود؛ بلکه مثل آن است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آلوسی؛ علاّمهطباطبائی؛ روحالمعانی؛ المیزان؛ معاد جسمانی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,376 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 784 |
||