| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,116 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,898,655 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,004,501 |
آفرینش انسان در قرآن کریم با توجه به تفسیر المیزان با نگاهی انتقادی به نظریه تکامل | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 9، شهریور 1391، صفحه 121-158 اصل مقاله (389.39 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2012.5593 | ||
| نویسندگان | ||
| یوسف حیدری چناری1؛ رمضان مهدوی آزادبنی2 | ||
| 1هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه بابلسر | ||
| چکیده | ||
| یکی از مسائل مهمی که هم دین و هم علم از آن بحث نمودند، نحوه خلقت نخستین انسان و نسل آن میباشد. اثبات عدم تضاد میان دین اسلام و نظر علم در این مساله، قطعا در ترویج دین مبین اسلام موثر است که این عمدهترین هدف این تحقیق میباشد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی تلاش مینماید تا نظریه داروین در خصوص آفرینش انسان را بر اساس دیدگاه مفسر و فیلسوف بزرگ جهان اسلام، علامه طباطبائی در المیزان مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. مطابق نظریه علامه طباطبائی، ظهور نزدیک به صراحت آیات قرآن کریم در این مساله، این است که همه انسانها از نسل حضرت آدم و حوا (ع) هستند و مطابق مراحلی طبیعی خلق میشوند. اما جنبه جسمانی آفرینش حضرت آدم و حوا (ع) مستقلا و مستقیما از خاک و گل است و جنبه روحانی آفرینش آنها به انشاء و نفخه الهی میباشد. مطابق نظریه تکامل تدریجی انواع داروین، انسان، مخلوق و محصول و نوع تکامل یافته حیوانات تحت تاثیر الزامات محیطی و شرایط زیستی است. باید گفت این نظریه در حد فرضیه علمی است و هنوز به اثبات علمی و یقینی نرسیده است چراکه پیروان آن هنوز به انتقادات و ایرادات جدی برخی اندیشمندان علوم تجربی، فیلسوفان علم و بزرگان دین پاسخ قانع کننده ندادند. از دیدگاه علامه طباطبائی میان علم و دین رابطه سازگاری وجود دارد و نظریه تکامل در مساله خلقت انسان در حد فرضیه علمی است و هنوز دلیل قطعی بر آن نداریم و بر فرض صحت و اثبات علمی و قطعی، ظاهر برخی آیات که مخالف این نظریهاند، قابل تأویل میباشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قرآن؛ انسان؛ خلقت؛ نظریه تکامل انواع؛ علامه طباطبائی؛ تفسیر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33,958 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,379 |
||