| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,237,428 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,908,278 |
ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 3، شماره 8، تیر 1391، صفحه 155-182 اصل مقاله (1.41 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| خدیجه فولادوند1؛ مهری سلطانی1؛ علی فتحی آشتیانی2؛ زهرا شعاعی3 | ||
| 1دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه بقیت الله | ||
| 3دانشجوی دانشگاه آزاد تهران | ||
| چکیده | ||
| زمینه: برخی از محققان معتقدند بدون مشغولیت تحصیلی، یادگیری رخ نمی دهد که این مطلب نشان دهنده اهمیت مشغولیت تحصیلی در یادگیری است. هدف: این پژوهش با هدف تعیین مشخصه های روان سنجی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینو انجام شده است. روش: پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینو بر روی نمونه ای به حجم 358 نفر از دانش آموزان که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند اجرا شد. روایی سازه، روایی همگرا و همسانی درونی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی، تحلی عاملی تائیدی، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و آلفای کرونباخ محاسبه گردید. یافته ها: نتایج تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش متمایل، نشان داد که سوال های پرسشنامه مشغولیت تحصیلی بر حول 3 عامل قرار دارند. شاخص های برازش تحلیل عامل تاییدی وجود عوامل سه گانه را تایید کرد. همچنین نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که در این نمونه الگوی چند عاملی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی، یک الگوی اندازه گیری قابل قبول است. ضرایب همبستگی خرده مقیاس های مشغولیت تحصیلی با هم مثبت و معنادار بودند که نشان دهنده روایی همگرای پرسشنامه مشغولیت تحصیلی بود. نتایج به دست آمده در بررسی مشخصه های روان سنجی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی، نشان داد این پرسشنامه ابزاری معتبر و روا برای اندازه گیری مشغولیت تحصیلی دانش آموزان ایرانی است. بنابراین پرسشنامه مشغولیت تحصیلی می تواند در امر آموزش و پرورش دانش آموزان کاربردهای مهمی داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل عاملی؛ همسانی درونی؛ پرسشنامه مشغولیت تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,066 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,388 |
||