| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,376 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,726 |
تأثیر نوع سئوال، سطح پردازش و بافت سئوال بر عملکرد حافظۀ دانشجویان | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 3، شماره 10، دی 1391، صفحه 37-54 اصل مقاله (404.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسین زارع1؛ محمدرضا سرمدی1؛ مهران فرج اللهی2؛ عثمان آچاک3 | ||
| 1هیئت علمی دانشگاه پیام نور | ||
| 2هیئت علی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3دانشجوی دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| زمینه: پژوهش بر حافظه به منظور موفقیت فراگیران در بازیابی مطالب در هنگام آزمون، نتایج مفیدی در بر داشته است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سه عامل نوع سئوال، سطح پردازش سئوال و نوع بافت مفهومی سئوال بر عملکرد حافظۀ دانشجویان است. روش:جامعۀ آماری در پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بوکان در ترم پاییز سال 1390 بود. تعداد 128 نفر به صورت تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شده و به هشت گروه 16 نفری منتسب شدند. تفاوت معنی داری از نظر آزمون حافظه وکسلر در بین هشت گروه وجود نداشت. طرح تحقیق آزمایشی با سه عامل و هر کدام در دو سطح بود. ابزار تحقیق استفاده از هشت آزمون محقق ساخته بود که از متنی آموزشی در مورد فیزیک کوانتومی(به جهت ناآشنا بودن برای دانشجویان) استخراج شد. روایی و پایایی متن و آزمونها به تأیید رسید. یافتهها: نتایج نشان داد که اثر عامل سطح پردازش معنیدار بود(05/0> P& 567/5f= ) ولی عاملهای نوع سئوال(05/0 P>& 105/0f= ) و نوع بافت(05/0 P>& 191/1f=) به تنهایی معنیدار نبودند. همچنین اثر تعاملی نوع سئوال و بافت مفهومی(05/0> P& 635/4f= ) و اثر تعاملی نوع بافت و سطح پردازش (01/0> P & 362/7f= ) معنیدار بود. بحث و نتیجهگیری: نتیجه این که بهتر است برای آزمونهای بازشناسی از سئوالات بافت مفهومی درونی و برای سئوالاتیادآوری از سئوالات بافت مفهومی بیرونی استفاده کرد ولی سطح پردازش در هر صورت عمقی باشد بهتر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حافظه؛ سطح پردازش؛ بافت مفهومی؛ نوع سئوال | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 936 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |
||