| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,505,834 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,958,264 |
فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی: آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی در بین نوجوانان دختر و پسر ایرانی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 10، دی 1391، صفحه 75-102 اصل مقاله (503.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ریحانه پاسبانی1؛ امید شکری2 | ||
| 1دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI) در دو جنس بود. روش: 680 دانشآموز دبیرستانی (327 پسر و 353 دختر) به فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI) پاسخ دادند. به منظور بررسی روایی بینجنسی AESIیا تغییرناپذیری ساختار عاملی AESI در دو جنس از تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی تکگروهی نشان دادند که در هر دو جنس، الگوی دو عاملی AESI شامل تنیدگی ناشی از انتظارهای والدین / معلمان و تنیدگی ناشی از انتظارهای خود، برازش خوبی با دادهها دارد. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری در دختران و پسران ساختار عاملی، بارهای عاملی، واریانسها و کواریانسهای بینعاملی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی را در دو جنس نشان داد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین دو جنس از لحاظ تنیدگی ناشی از انتظارهای فرد از خود و تنیدگی ناشی از انتظارهای دیگران تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر تغییرناپذیری ساختار عاملی AESI در بین دختران و پسران نشان داد که AESI برای اندازهگیری تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دو جنس ابزار سودمندی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی؛ همارزی جنسی؛ تغییرناپذیری ساختار عاملی؛ فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,095 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 699 |
||