| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,799 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
ارتباط نقشهای اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی، آموزشی و فرهنگ سازی رسانههای گروهی با توسعه ورزش دانشآموزی | ||
| مدیریت توسعه پایدار در ورزش | ||
| مقاله 1، دوره 1، شماره 4، دی 1391، صفحه 1-16 اصل مقاله (320.61 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا مرادی* 1؛ مهدی مرادی2؛ محمود گودرزی3؛ فهیمه نگین تاجی4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه های ورزشی دانشگاه پیام نور البرز | ||
| 2دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران | ||
| 3استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران | ||
| 4دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: هدف از پژوهش تعیین میزان ارتباط بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی (اطلاعرسانی، آموزشی، فرهنگسازی، مشارکت اجتماعی) با توسعه ورزش دانشآموزی است. روش تحقیق همبستگی، روش اجرا پیمایشی و گردآوری دادهها به صورت میدانی بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته 48 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید دانشگاهها و متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه (92/0=α) شد. جامعه آماری شامل کارشناسان و معلمان تربیتبدنی شهر تهران در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. روش نمونهگیری غیرتصادفی و از نوع در دسترس و حجم نمونه 262 نفر بود. جهت توصیف دادهها از آمار توصیفی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و همچنین برای بررسی معناداری فرضیهها از آزمون خی دو (2χ ) و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین نقشهای چهارگانه رسانههای گروهی با توسعه ورزش دانشآموزی در سطح 05/0 ارتباط معنادار وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: ورزش دانشآموزی برای خروج از این وضعیت و ارتقای جایگاه رسانهای ناگزیر از بازنگری در برنامهها و اتخاذ راهبردهایی در جهت ایجاد تعامل هر چه بیشتر با رسانهها است و برای یک برنامهریزی دقیق و مناسب، شناخت وضعیت موجود و مطلوب رسانههای گروهی در امر توسعه ورزش دانشآموزی مورد نیاز است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رسانههای گروهی؛ ورزش دانشآموزی؛ نقش اطلاع رسانی؛ نقش آموزشی؛ نقش فرهنگسازی؛ نقش مشارکت اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
منابع فارسی آذرنوش، آرزو. (1383). نگرش سنجی از دانشجویان در خصوص درس تربیت بدنی و ورزش، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران. دانشگاه آزاد اسلامی. دادگران، محمد. (1387). مبانی ارتباطات جمعی، انتشارات فیروزه، تهران. راندال، دیوید. (1386). روزنامه نگاری حرفهای، مترجم؛ علی اکبر قاضیزاده، انتشارات روزنامه ایران؛ تهران. روشندل اربطانی، طاهر. (1386). تبیین جایگاه رسانههای همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور، مقاله فصلنامه علمی – پژوهشی حرکت، شماره 23، صص 177 – 165. سازمان آموزش و پرورش شهر تهران. (1388). آمار اجمالی آموزشگاهها، کلاسها، دانشآموزان و کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران. گروه طرح و برنامه. سازمان تربیت بدنی. (1382). سند راهبردی نظام جامع توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور، مصوبه جلسه مورخه 9/6/82 هیئت محترم وزیران. شفیع نیا، پروانه. (1383). طراحی الگویی برای محتوای تدریس و ارزشیابی درس تربیت بدنی. رساله دکترای تخصصی مدیریت و برنامه ریزی درسی تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران. قاسمی، حمید و همکاران. (1387). فعالیتهای رسانهای در ورزش، انتشارات بامداد کتاب، تهران. قاسمی، حمید. (1386). بررسی نقش رسانههای گروهی در توسعه ورزش کشور. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. قاسمی، حمید. (1387). نقش رسانه در خصوصیسازی ورزش. همایش بینالمللی خصوصیسازی فوتبال. دانشگاه تربیت مدرس. کازنو، ژان. (1387). جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، مترجم؛ باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، انتشارات اطلاعات، تهران. کردی، محمدرضا. (1386). بررسی نقش مطبوعات و رسانههای گروهی در ورزش ایران، طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. مهدویان مشهدی، مریم. (1387). مقایسه وضع موجود و مطلوب نقش رسانههای گروهی در ورزش بانوان، مقاله اولین همایش ملی مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال، آبانماه.
منابع لاتین Alan,T(2004). Editorial International review for the sociology of sport, Vol37: issue 314.p275.
Ballaard,M& Gray,M &Reilly,J& Noggle,M(2009). Correlates of video game screen time among mles: Bo dy, physical activity, and other media use. Eating Behaviors 10,pp 161-167.
Hudsond &Boewadtj (2003).“Sport and adventure tourism, Binghamton, NY”: the nowrth press, New York . pp : 103 – 150.
James,J& Pyun,Y.(2010). Attitude toward advertising through sport: A theoretical framework. Sport management review ELSEVIER.
Strelize, B (2005).”Relationships in sport sponsorship : a marketing perspective”, unpublished doctoral degree dissertation, Faculty of management, university of Johannesburg
Summers,j &Morgan,j(2008).More then just the media: considering the role of public relations in the creation of sporting celebrity and the management of fan expectation. Public Review 34,pp 176-182.
Tomasini,N(2004). NCAA corporate sponsor objectives: Are there differences between ivisions. Sport Marketing Quarterly ,13 ,pp 253-264. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,895 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,540 |
||