| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,171 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,750 |
نگاهی به تفاوت خیال و تخیّل در فتوحات مکیة ابنعربی | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 1، دوره 9، شماره 33، فروردین 1392، صفحه 7-22 اصل مقاله (499.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2013.5857 | ||
| نویسندگان | ||
| نفیسه اهل سرمدی* 1؛ نصرت الله حکمت2 | ||
| 1دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2هیئت علمی انشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| یکی از شاخههای مهم در مسائل فلسفی، مباحث انسانشناسی است که در آن بحث از قوای ادراکی ظاهری و باطنی آدمی از اهمیت ویژهای برخوردار است. «خیال» و «متخیله» نام دو قوۀ ادراکی باطنی در انسان هستند. جمهور حکماء، خیال را بهعنوان خزانۀ حسّ مشترک، پذیرنده و منفعل و متخیّله را از آنجهت که به ترکیب و تفصیل صور میپردازد، فعّال میدانند. " ابنعربی" با حفظ نقش منفعل خیال بهعنوان مجمعی برای حواس، از خیال خلاق و فعّال سخن میگوید. نزد او خیال، ارض حقیقت و موطن جمع اضداد است. او خیال را از آن جهت که خلاق است، شبیهترین موجودات به خداوند میداند. او در بسیاری موارد نیز خیال و تخیّل را بهصورت مترادف بهکار میبرد، ولی این به معنای انکار تمایز میان این دو ادراک نخواهد بود. تشبیه تمایز میان خیال و تخیّل به عصای "موسی" و کار ساحران، بحث از خطای در خیال و سخن از تخیّل بهعنوان امری غیرواقعی و موهوم از جمله مواردی است که در تمییز این دو عرصه کارآمداند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خیال متصّل؛ خیال منفصل؛ تخیّل؛ خطا | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,377 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,006 |
||