| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,998,773 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,784,153 |
تاثیر آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری به مادران در کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 3، مهر 1389، صفحه 25-42 اصل مقاله (1.65 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2010.5879 | ||
| نویسندگان | ||
| محبوبه داستانی1؛ فرهاد جمهری2 | ||
| 1انشجوی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2هیئت عبمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس به مادران در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کودکان پیش از دبستان پرداخته شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و نمونه گیری در دسترس بود. به منظور انجام این بررسی پرسشنامه پرخاشگری پیش دبستانی در بین کودکان 2 مهد کودک در شهرستان محلات اجرا گردید. 24 نفر از کودکانی که نمرات بالایی در پرسشنامه گرفته بودند انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس در گروه آزمایش، مدیریت استرس به مادران طی 8 جلسه 70 دقیقه ای آموزش داده شد. پس از اتمام آموزش مجددا پرسشنامه پرخاشگری در هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. یافته ها حاکی از تفاوت معنا دار بین دو گروه بود. نتیجه تحقیق نشان داد که آموزش مدیریت استرس موجب کاهش پرخاشگری کلی در کودکان شده است و در کاهش پرخاشگری کلامی-تهاجمی، فیزیکی-تهاجمی، رابطه ای و خشم تکانشی، موثر بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت استرس مادران در بروز رفتارهای پرخاشگرانه کودکان تاثیر دارد و می توان با برنامه های آموزش استرس به والدین بروز رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان را کاهش داد یا از بروز آن جلوگیری کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت استرس؛ پرخاشگری؛ کودکان پیش از دبستان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,108 |
||