| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,510,915 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,097 |
مقایسه سبک های شناختی ( وابسته / نابسته به زمینه ) و راهبردهای یادگیری خودنظم یافته در دانش آموزان تیزهوش و عادی سال اول متوسطه شهر قزوین | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 2، شماره 3، فروردین 1385، صفحه 61-78 اصل مقاله (3.1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2006.5970 | ||
| نویسندگان | ||
| علی مصلحی راد1؛ صغری ابراهیمی قوام2 | ||
| 1دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| با توجه به هدف های این مطالعه که مقایسه سبک های شناختی (وابسته / نابسته به زمینه ) و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در بین دانش آموزان تیزهوش و عادی است . نمونه این پژوهش شامل ۲۰۰ نفر ( ۱۰۰ پسر، ۱۰۰ دختر ) از دانش آموزان سال اول متوسطه شهر قزوین بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق آزمون گروهی اشکال نهفته (ویتکین و همکاران ۱۹۷۷) و پرسشنامه یادگیری خود تنظیم (پنتریچ و دی گروت ۱۹۹۱) می باشد، همچنین برای کنترل میزان هوش آزمودنی ها، آزمون ریون بزرگسالان بکار گرفته شد. برای تحلیل نتایج از آزمون های آماری با مستقل ، تحلیل واریانس عاملی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد: 1) بین سبک شناختی دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان تیزهوش بیشتر گرایش به سبک نابسته به زمینه دارند. ۲) در میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در بین دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان تیزهوش از راهبردهای یادگیری خود تنظیم بیشتری استفاده می کنند.3) به طورکلی میان دانش آموزان دختر و پسر از نظر نوع سبک شناختی و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظم یافته تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. 4) بین سبک شناختی ( وابسته / نابسته به زمینه ) و یادگیری خودنظم یافته همبستگی مثبت و معنی داری بدست آمد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبک شناختی؛ وابسته به زمینه؛ نابسته به زمینه؛ یادگیری خود نظم یافته؛ دانش آموز تیزهوش؛ دانش آموز عادی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,257 |
||