| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,506,027 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,958,290 |
مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر حکمت متعالیه صدرایی (گامی به سوی نظریه پردازی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی) | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 2، شماره 3، فروردین 1385، صفحه 101-120 اصل مقاله (3.36 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2006.5973 | ||
| نویسنده | ||
| سعید بهشتی | ||
| هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، یکی از علوم فلسفی یا فلسفه های مضاف است که با روش تعقلی و استدلالی ، به تحلیل و تبیین گزاره های تعلیم و تربیت اسلامی می پردازد. این حوزه معرفتی از هفت بخش تشکیل می شود: معرفت شناسی ، وجود شناسی، خداشناسی ، جهان شناسی ، انسان شناسی، معاد شناسی، و ارزش شناسی. در مقاله حاضر، کوشش به عمل آمده تا شماری از مهم ترین مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت اسلامی ، از منابع و متون عمدتا دست اول فلسفه اسلامی و به ویژه حکمت متعالیه صدر المتألهین شیرازی استخراج و به طور منظم تدوین و معرفی گردد. بداهت مفهومی یا تصوری شناخت، بداهت مصداقی یا تصدیقی شناخت (امکان وقوعی شناخت ) ، قوا یا ابزار های شناخت ، اقسام شناخت، تجرد شناخت ، و سرانجام ابداعی بودن شناخت ، از مهمترین مبانی معرفت شناختی تعلیم و تربیت اسلامی است که در این مقاله ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی؛ معرفت شناسی؛ تعلیم و تربیت اسلامی؛ حکمت متعالیه صدرایی؛ بداهت مفهومی یا تصوری شناخت؛ بداهت مصداقی یا تصدیقی شناخت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,537 |
||