| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,773 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
بررسی و مقایسه اثر بخشی آموزش بهداشت روانی ، آموزشی مهارت های ابراز وجود و آموزش مهارت های اجتماعی در بهبود بهداشت روانی دانش آموزان دوره متوسطه و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 8، دوره 2، شماره 3، فروردین 1385، صفحه 121-145 اصل مقاله (4.49 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2006.5974 | ||
| نویسندگان | ||
| عاشور محمد کوچکی1؛ رسول کرد نوقابی2 | ||
| 1دانشجوی دانشگاه آزاد | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه بوعلی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف یافتن روش هایی برای بهبود بهداشت روانی دانش آموزان دبیرستانی شهرستان گنبد کاووس انجام شد که دارای طرح آزمایشی پیش آزمون به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزانی تشکیل می دادند که در سال تحصیلی ۸۳-۸۲ در یکی از دبیرستان های شهر گنبد کاووس ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل بوده اند. نمونه اولیه این پژوهش ۱۸۰ دانش آموز دبیرستانی بودند که از میان مدارس شهر گنبد کاووس به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. سپس از این افراد تعداد ۹۰ دانش آموز که در یکی از متغیرهای وابسته یعنی سلامت روانی و سازگاری مشکل داشتند به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در چهار گروه ۱۵ نفری به شرح زیر جایگزین شدند ۱- گروه آموزش بهداشت روانی ۲- گروه آموزش ابراز وجود ۳- گروه آموزش مهارتهای اجتماعی و - گروه کنترل. سپس در گروه های آزمایشی متغیرهای مستقل اجرا شد و دو هفته پس از آموزش، همه گروهها با استفاده از پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی و پرسشنامه سلامت عمومی پس از آزمون شدند. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان دادند که هر سه روش در بهبود سلامت روانی از همه مؤثرتر بوده است، اما هیچ یک از آموزش های ارائه شده بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها تأثیری نداشته است. بهداشت روانی – مهارت های اجتماعی - ابراز وجود- عملکرد تحصیلی | ||
| کلیدواژهها | ||
| بهداشت روانی – مهارت های اجتماعی؛ ابراز وجود- عملکرد تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,494 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,030 |
||