| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,404 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,711 |
بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 32، تیر 1393، صفحه 31-53 اصل مقاله (720.47 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| نیلوفر میکائیلی* 1؛ سعید رجبی2؛ مسلم عباسی3؛ خدیجه زمانلو4 | ||
| 1استاد یار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 3استادیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
| 4کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 400 دانشجو (200 پسر و 200 دختر) بود که از میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 91-90 به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاسهای فرسودگی تحصیلی، عواطف مثبت و منفی و پرسشنامه تنظیم هیجان، و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل کل آنها استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به کار رفت. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی رابطة معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دو گروه در تنظیم هیجان، عواطف مثبت بیشتر و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری دارند، در واقع تنظیم هیجان و عواطف مثبت دختران بیشتر و فرسودگی تحصیلی آنها کمتر از پسران بود. اما دو گروه در عواطف منفی و عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری نداشتند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تنظیم هیجان؛ عواطف مثبت و منفی؛ عملکرد تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی؛ دانشجویان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,230 |
||