| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,937 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,004,486 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,787,733 |
بررسی پژوهشهای تاپ داون و یا باتم آپ (بالا به پایین و بالعکس) در مهارت شنیداری زبان ایرانی در سطح پیش از متوسطه | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقاله 4، دوره 11، شماره 32، شهریور 1386، صفحه 65-85 اصل مقاله (3.32 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2007.6399 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد خطیب1؛ رضا طاهرخانی2 | ||
| 1هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| زبانآموزان ایرانی در سطح پیش از متوسطه از کدام یک از روشهای "باتم آپ" و یا "تاپ داون" در مهارت شنیداری استفاده میکنند؟ زبانآموزان 90 نفر شامل 72دختر و 18 پسر بوده و همه آنها در ترم 2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در رشتههای مترجمی زبان انگلیسی و یا ادبیات انگلیسی مشغول به تحصیل بودند. در این تحقیق 3 آزمایش انجام شد. در آزمایش اول، لغات به طور مجزا آورده شده بود و از زبانآموزان خواسته شد لغت آخر هر تمرین را در جای خالی بنویسند. لغات ممکن بود زبانآموزان را گمراه کند و به همین دلیل لغات دیگری را از نوار میشنیدند. در این آزمایش زبانآموزان قادر بودند لغات را به درستی بشوند و از روش"باتم آپ" استفاده کردند. در آزمایش دوم، از زبانآموزان خواسته شد لغت آخر هر جمله را بنویسند. در این آزمایش، زبانآموزان اشتباه کردند و در نتیجه لغات دیگری را از آنچه که در نوار بود، شنیدند؛ به همین دلیل زبانآموزان در این آزمایش از روش"تاپ داون" استفاده کردند. در آزمایش سوم، لغاتی به کار برده شد که از زبانآموزان با آنها آشنایی نداشتند. در این آزمایش نیز از جملات به جای لغات مجزااستفاده شد. هدف از این آزمایش این بود که تا چه اندازه زبانآموزان در مواجهه با متن اشتباه میکنند و در نتیجه لغتی غلط را که با آن آشنایی دارند، مینویسند و یا تا چه اندازه آماده پذیرش لغت جدیدی هستند. در این آزمایش زبانآموزان هیچکدام از روشهای "باتم آپ" یا "تاپ داون" را بر دیگری ترجیح ندادند. در این آزمایش آنان لغاتی را نوشتند که اصلاً در پیکره آزمون نبود و همچنین تفاوت معنیداری بین استفاده از" آغازه" و" پایانه" لغات وجود نداشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آواشناسی فیزیکی؛ زبانشناسی کاربردی؛ پاسخ گویی مناسب؛ قضیه معنایی؛ آغازه؛ تغییرات پیشنهادی؛ سندی؛ چهارچوب | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,942 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 673 |
||