| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,022 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,571,521 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,965,909 |
بررسی تأثیر ساده سازی واژگانی بر خواندن و درک مفاهیم | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 22، دی 1383، صفحه 26-57 اصل مقاله (6.55 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2005.6423 | ||
| نویسندگان | ||
| منصور فهیم1؛ مجید نعمت پور2 | ||
| 1هیئت علمی انشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشجوی دانشگاه علامه طبابایی | ||
| چکیده | ||
| هدف این تحقیق بررسی تأثیرات نسبی ساده سازی واژگانی و شرح پیچیدگی های متونی است که به عنوان متون خواندن و درک مفاهیم برای زبان آموزان ایرانی با در نظر گرفتن سطح مهارت زبانی آنها تهیه می شود. بدین منظور شش متن درسی به زبان انگلیسی در سه شکل (الف) متن اصلی ، (ب) متن ساده شده واژگانی ، (ج) متن با شرح پیچیدگی های آن در اختیار ۲۵۰ زبان آموز قرار داده شد. این افراد براساسی نمرات آزمون تافل آنها به دو سطح متوسط و پیشرفته تقسیم شدند. میزان درک مفاهیم آنها از متن از طریق یک آزمون سی سئوالی چهار جوابی که قدرت درک زبان عمومی ، ویژگی های متنی و برداشتی آنها را می سنجید ارزیابی شدند. به منظور یافتن پاسخ مناسب برای فرضیه های تحقیق، اطلاعات گردآوری شده از طریق دو آزمون آنووا ( ANOVA) و شفا (SheITe) تحلیل شد. نتایج حاصله بر این فرضیه که ساده سازی واژگانی تأثیر کاملا واضحی بر درک مفاهیم یادگیرندگان دارد صحه نهاد. علاوه بر این ، تعامل کاملاً مشخص بین سطح مهارت زبان آموزان و نوع سادهسازی ملاحظه شد، بدین معنی که با در نظر گرفتن سطح مهارت زبانی ، زبان آموزان سطح پیشرفته در مطالعه متونی که از نظر واژگانی شرح و بسط داشتند بنحو چشم گیری بهتر از زبان آموزانی که متون ساده شده واژگانی را می خواندند بود و زبان آموزان متونی را که از نظر واژگانی ساده شده بود بهتر از متون شرح داده شده و متون اصلی تغییر نیافته متوجه می شدند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ساده سازی؛ خواندن؛ درک مفاهیم؛ مهارت زبانی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,029 |
||