| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,464,918 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,973 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل تدوینی شناختی-فراشناختی-رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 3، دوره 7، شماره 24، مهر 1395، صفحه 47-61 اصل مقاله (445.73 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2016.6514 | ||
| نویسندگان | ||
| افسانه شهبازیراد* 1؛ عزتاله قدمپور2؛ فیروزه غضنفری3؛ خدامراد مومنی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه لرستان | ||
| 2استادیار روانشناسی دانشگاه لرستان | ||
| 3دانشیار روانشناسی دانشگاه لرستان | ||
| 4دانشیار روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش برای تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل شناختی-فراشناختی-رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی صورت گرفت. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیه بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز خصوصی و عمومی سطح شهر کرمانشاه در سال 1394 بود، که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر از کسانی که از طریق مصاحبهی ساختاریافته (SCID-I) و پرسشنامهی اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) واجد شرایط شرکت در مطالعه بودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (لیست انتظار) به صورت تصادفی جایگزین شدند. دوازده جلسه درمان شناختی-فراشناختی-رفتاری با توجه به مدل تدوین شده و بر اساس دیدگاههای نظری مربوطه، به صورت هفتهای دوبار برای گروه آزمایش اجرا گردید. در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. در پایان مداخله هر دو گروه مجدداً با آزمون اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تکمتغیره (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل شناختی-فراشناختی-رفتاری بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش مؤثر بوده است (001/0P<). بنابراین، با توجه به اثربخش بودن مدل مورد نظر بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی به نظر میرسد، درمانگران و مشاوران میتوانند از این مدل تدوینی برای کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی در بین مبتلایان استفاده کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال اضطراب اجتماعی؛ مدل شناختی-فراشناختی-رفتاری | ||
| مراجع | ||
|
حسنوند عموزاده. مهدی. (1386). بررسی روایی و پایایی مقیاس فوبی اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شاهد. حسنی، جعفر.، تاجالدینی، امراه.، قاعدنیای جهرمی، علی.، و فرامانی شهررضا، شیوا. (1393). مقایسه راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و طرحوارههای هیجانی در همسران افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد بهنجار. فصلنامهروانشناسیبالینی، 1(21)، 101-91. حیدریان فرد، زینب.، بخشیپور، باباله.، و فرامرزی، محبوبه. (1394). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی اجتماعی و نشخوار فکری در دانشجویان با اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6 (21): 175-151. دادستان، پریرخ. (1382). روانشناسیمرضیتحولی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). رحمانیان، زاهده.، میرزائیان، بهرام.، و حسنزاده، رمضان. (1390). اثر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز. دانشور پزشکی. 19(96): 11-1. سادوک، بنیامین.، و سادوک، ویرجینیا. (2001). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری، روانپزشکی بالینی. ترجمه نصرت الله پورافکاری، 1388. تهران، انتشارات شهرآب. -سادوک، بنیامین.، و سادوک، ویرجینیا. (2007). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری/روانپزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضاعی، 1390، جلد دوم.، ویرایش دهم. تهران: ارجمند. شیرازی تهرانی، علیرضا.، میردریکوند، فضلاله.، و سپهوندی، محمدعلی.(1394). مقایسه اثربخشی درمان بین فردی و فراشناختی بر کاهش نشانههای اختلال هراس اجتماعی. ارمغان دانش، 20 (10)، 912-899. غیورکاظمی، فاطمه.، سپهری شاملو، زهره.، مشهدی، علی.، و غناییچمن آباد، علی. (1394). مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و نوروفیدبک بر کاهش علائم اضطراب در دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه روانشناسی بالینی، 7(3): 36-21. کلارک، دیوید میلر.، و فربورن، کریستوفر. (1954). درمانهای شناختی-رفتاری. ترجمهی حسین کاویانی. 1380، تهران: مهر کاویان. محققی، حسین.، دوستی، پیمان.، و جعفری، داود. (1395). تأثیر درمان پذیرش و تعهد بر فرانگرانی، نگرانی اجتماعی و نگرانی سلامتی دانشجویان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6(23): 94-81. محمد خانی، پروانه. (1389). مصاحبهبالینیساختاریافتهبرای اختلالهایDSM-IV-TR. تهران: انتشارات دانژه. ملیانی، مهدیه.، شعیری، محمد رضا.، قائدی، غلامحسین.، بختیاری، مریم.، و طاولی، آزاده. (1388). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی مبتنی بر الگوی هیمبرگ در کاهش نشانههای اضطراب اجتماعی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 15(1)، 49-42. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change, Psychology Review, 84: 191–215.
Beck, A. T. (1967). Cognitive therapy and emotional disorders. New York: International University Press.
Beidel, D. C., Turner, S. M., & Young, J. (2006). Social Effectiveness Therapy for Children: Five Years Later. Behavior Therapy, 37: 416 – 425.
Clark, D., David, M., Ehlers, A., Hachman, A., McManus, F., Fennell, M. (2006). Cognitive therapy versus exposure and applied relaxation in social phobia: a randomized controlled trial. Journal of Consulting Clinical & Psychology, 74: 568-568.
Connor, K. M., Davidson, J. R. T., Churchil, L. R., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. British Journal Psychiatry, 176, 379-386.
Davidson, J. R. T., Miner, C. M., DeVeaugh-Geiss, J., Tupler, A., Colket, J. T., & Potts, N. L. S. (1997). The Brief Social Phobia Scale: A psychometric evaluation. Psychology Medicine, 27: 161-166.
Davis, T. E., Munson, M. S., Tarcza, E. V. (2009). Anxiety disorders and phobias. Social Behavior Skill Child.
Davison, G. C., Neale, J. M., Kring, A. M. (2004). Abnormal psychology(9th ed.). New York: John Wiley and Sons.
Demir, T., Karacetin, G., Eralp Demir, D., & Uysal, O. (2013). Prevalence and some psychosocial characteristics of social anxiety disorder in an urban population of Turkish children and adolescents. European Psychology, 28: 64-69.
Hofmann, S., & Bogels, S. (2006). Recent advances in the treatment of social phobia: introduction to the special issue. Journal Cognition Psychotherapy. 20(1): 3-5.
Leahy, R. L. (2003). Cognitive therapy techniques: a practitioners guide, New York: Guilford Press.
Lee, H., & Telch, M. J. (2008). Attentional biases in social anxiety: An investigation using the in attentional blindness paradigm. Behavior Research Therapy, 46: 819- 835.
Maffei, C., Fossati, A., Agostoni, I., Donati, D., Namia, C., Novella, L., Petrachi, M. (1997). Inter-rater reliability and internal consistency of the structured clinical interview for DSM-IV Axis II personality disorders (SCID-II), version 2.0. Journal Personality Disorder,11: 279– 284.
Mortberg, E., Karlsson, A., Fyring, C., Sundin, O. (2006). Intensive cognitive-behavioral group treatment (CBGT) of social phobia: A randomized controlled study. Anxiety Disorder, 20: 646–660.
Neenan, M., & Dryden, W. (1953). Cognitive theory: 100 key point and techniques. New York: Rutledge.
Purehsan, F. S., & Saed, O. (2010). Effectiveness of cognitive-behavioral group therapy (CBGT) on reduction of social phobia. Proscenia Social and Behavioral Sciences, 5: 1694– 1697.
Rapee, R., & Heimberg, R. (1997).A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behavior Research Therapy, 35(8):741- 756.
Romm, K. L., Melle, I., Thorsen, C., Andreassen, O. A., Rossberg, J. I. (2012). Severe social anxiety in early psychosis in associated with poor premorbid functioning, depression, and reduced quality of life. Compre Psychiatry, 53: 434-440.
Roth, D. A. (2004). Cognitive theories of social phobia In B. Bandelow. Journal Sociality Anxiety Disorder, 127-41.
Rowa, K., & Antony, M. M. (2005). Psychological treatments for social phobia. Canadian Journal Psychiatry, 50: 308-316.
Spur, J. M. & Stopa, L. (2002). Self focused attention in social phobia and social anxiety. Clinical Psychology Review, 22(7): 947-975.
Tulbure, B .T. (2011).The efficacy of Internet supported intervention for social anxiety disorder: A brief meta-analytic review. Journal Sociality Behavior Science, 30: 552-557.
Turk, C. L., Heimberg, R. G., Hope, D. A. (2001). Social anxiety disorder. In: H. D. Barlow (Ed.). Clinical handbook of psychological disorder: A step-by-step treatment (3rd.ed.). New York: Guilford Press.
Weidman, A. C., Fernandez, K. C., Levinson, C. A., Augustine, A. A., Larsen, R. J., Rodebaugh, T. L. (2012). Compensatory internet use among individuals higher in social anxiety and its implications for well-being. Personality Individual Difference, 53: 191-195.
Wells, A. (1962). Meta cognitive therapy for anxiety and depression. New York: Guilford Press.
Wells, A. (2009). Meta cognitive therapy for anxiety and depression. New York: Guilford Press.
Wells, A. & Matthews, G. (1996). Modeling cognition in emotional disorder: The SREF model. Behavior Research Therapy,34:881–888.
Wells, A., & Papageorgiou, C. (1998). Social phobia: Effects of external attention focus on anxiety, negative beliefs and perspective taking. Behavior Research Therapy, 29(3): 357- 370.
Wong, N., Sarver, D. E., & Beidel, D. C. (2012). Quality of life impairments among adults with social phobia: The impact of subtype. Journal Anxiety Disorder, 26: 50-57. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,421 |
||