| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,460,015 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,113 |
اثربخشی برنامه درمانگری کندال بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی کودکان مبتلا به اختلالهای اضطرابی | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 8، دوره 7، شماره 24، مهر 1395، صفحه 153-173 اصل مقاله (522.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2016.6533 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا علیزاده بیرجندی1؛ علی مشهدی* 2؛ زهرا طبیبی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری روان شناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2.دانشیار روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 3.دانشیار روانشناسی دانشگاهفردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| اختلالهای اضطرابی، اختلالهای شایع روانی هستند که کودکان تجربه میکنند به گونهای که تحول شناختی، اجتماعی و هیجانی کودک را مختل میکنند. شیوع بالا و ایجاد پیامدهای منفی درازمدت بر تحول کودکان، نیاز به درمان موثر را برجسته میکند.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش برنامه درمانگری کندال بر بهبود نظم جویی شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلالهای اضطرابی انجام شد. این پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. بر اساس نمونه گیری هدفمند 22 دانش آموز دختر و پسر با تشخیص اختلالهای اضطرابی در دامنه سنی 8 – 13 سال انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرار داده شدند. ارزیابی با استفاده از مقیاس اضطراب چند بعدی MASC، فرم والد و معلم آچنباخ، مقیاس نظم جویی شناختی هیجان فرم کودکان انجام شد. گروه آزمایش در 16 جلسه درمان انفرادی شرکت کردند و گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و به روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری تحلیل گردید. تحلیل نتایج نشان داد که میانگین نمرات راهبردهای ناسازگارانه نظم جویی شناختی هیجان در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون، نسبت به گروه کنترل به طور معنا داری کاهش یافت (P | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلالهای اضطرابی کودکان؛ برنامه درمانگری کندال؛ نظم جویی شناختی هیجان | ||
| مراجع | ||
|
چینی فروشان، مسعود؛ نشاط دوست، حمید طاهر؛ عابدی، محمدرضا. (1394). اثربخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه CBT بر اضطراب امتحان پسران داوطلب کنکور سراسری. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، 6، 1 – 16 . صمیمی، زبیر؛ حسنی، جعفر. (1394). تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلا به PTSD. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، 23، 1 – 20. طهرانی زاده، مریم. (1389). اثر بخشی برنامه درمانگری مقابلهای کت بر کاهش نشانههای درونی سازی کودکان ایرانی. رساله دکتری. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. مشهدی، علی؛ حسنی، جعفر؛ میردورقی، فاطمه. (1391). بررسی ساختار عاملی، اعتبار روایی نسخه فارسیپرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان – فرم کودکان. مجله اصول بهداشت روانی، 3، 259 – 264. مشهدی، علی؛ سلطانی شال، رضا؛ میردورقی، فاطمه؛ بهرامی، بتول. (1389). ویژگیهای مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 21، 70-87. مشهدی، علی؛ میردورقی، فاطمه؛ حسنی، جعفر. (1390). نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال درونی سازی کودکان. مجله مطالعات روان شناسی بالینی، 3، 3- 11. مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خود سنجی و فرم گزارش معلم. پژوهشدر حیطهکودکاناستثنایی، 19، 588-529 . یوسفی، ف.(1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش درحیطهکودکاناستثنایی، 4، 871– 892 . Achenbach, T. M., Rescorla, L. A. (2001). ASEBA school age forms profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth & Families.
Barrera, T. L; Norton, P. J. (2009). Quality of life impairment in generalized anxiety disorder, social phobia, and panic disorder. Journal of Anxiety Disorders, 23, 1086–1090.
Beck, A. T. (1976). Cognitive Therapy and the Emotional Disorders. New York International Univesities Press.
Breinholst, S; Esbjorna, B. H; Reinholdt-Dunnea, M. L; Stallard,P. B. (2012). CBT for the treatment of child anxiety disorders: A review of why parental involvement has not enhanced outcomes. Journal of Anxiety Disorders, 26, 416–424.
Campbell-Sills, L; Barlow D. H. (2007). Incorporating emotion regulation into conceptualizations and treatments of anxiety and mood disorders. In: Gross JJ, Editor. Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press, 542-59.
Cobham, V. E., Dadds, M. R., Spence, S. H., McDermott, B. (2010). Parental anxiety in the treatment of childhood anxiety: a different story three years later. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 39, 410–420.
Garnefski N, Kraaij V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40, 1659-69.
Garnefski, N; Kraaij, V; Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotion problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
Garnefski, N., Rieffe, C., Jellesma, F., Terwogt, MM., Kraaij, V. (2007). Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9-11-year-old children: the development of an instrument. European Child Adolescence Psychiatry, 16, 1-9.
Garnefski, N., Van-Der-Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., Tein, E. O. (2002). The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. European journal of Personality, 16, 403- 420.
Hannesdottir, D., Ollendick, D. H. (2007). The Role of Emotion Regulation in the Treatment of Child Anxiety Disorders. Clinical Child and Family Psychology Review, 10, 275–293
Hogendoorna, S. M., Prins, J. M., Vervoort, L., Woltersa, L. H., Nautac, M. H., Hartmand, C. A., Moorlag, H., Haana, E., Boera, F. (2012). Positive thinking in anxiety disordered children reconsidered. Journal of Anxiety Disorders, 26, 71– 78.
Ingram, H. A., Kendall, P. C., Smith, T. W., Donnel, C., Ronnan, K. (1987). Cognitive specifity in emotional distress. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 734- 742.
Kendall, P. C., & Hedtke, K. A. (2006). Cognitive-behavioral treatment of anxious children: therapist manual. Ardmore, PA: Workbook Publishing.
Kendall, P. C., Barmish, A. J. (2007). Show-That-I-Can (Homework) in Cognitive-Behavioral Therapy for Anxious Youth: Individualizing Homework for Robert. Cognitive and Behavioral Practice, 14, 289–296.
Kendall, P. C., Hudson, J. L., Gosch, E., Flannery-Schroeder, E & Suveg, C. (2008). Cognitive-behavioral therapy for anxiety disordered youth: A randomized clinical trial evaluating child and family modalities. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76, 282-297.
Reyan, C.M., Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in prediction of depression, anxiety, stress and anger. Journal of personality and individual differences, 39, 1249-1260.
Schroevers, M., Kraaij, V., Garnefski, N. (2008). How do cancer patients manage unattainable personal goals and regulate their emotions? An examination of the relations between goal adjustment, cognitive emotion-regulation strategies, and positive and negative affect. Br J Health Psychology, 13, 551-62.
Stallard, P. (2009). Anxiety: Cognitive Behavior Therapy with children and young people. East Sussex: Routledge.
Suveg, C., & Zeman, J. (2004). Emotion regulation in children with anxiety disorders. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33, 750–759.
Suveg, C; Sood, E; Comer, J; Kendall, P. C. (2009). Changes in emotion regulation CBT for anxious youth. Journal of clinical child and adolescent | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,291 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,645 |
||