| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,564,071 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,965,495 |
بررسی تقابل مدرنیسم و اسطوره در آثار گلشیری | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقاله 7، دوره 14، شماره 46، اسفند 1389، صفحه 145-159 اصل مقاله (271.45 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2011.6540 | ||
| نویسنده | ||
| رضا ستاری | ||
| استادیار دانشگاه مازندران | ||
| چکیده | ||
| ورود مدرنیسم با فرضیۀ زیربنایی نسبیت به مجموعۀ ادبیات داستانی ایران، شک به اسطورهها و دوبارهخوانی آنها را در پی داشته است. این ادبیات، با شاخص شکگرایی، قاعدهگریزی و هنجارافزایی، همهچیز را فرومیریزد و از نو میسازد و اینگونه اسطورهها فردی میشوند و در جریان این فردیشدن، عنصر تقابل، بیشترین سهم را دارد. نویسندۀ داستانهای مدرن، با کنارهمنهادن سنّت و تجدد، اسطوره و مدرنیسم و در یک کلام، کهنه و نو و ایجاد تقابل میان این دو، خواهان بهترخوانی این مفاهیم است و از این رهگذر، باورهای جدید خویش را بهتصویر میکشد و این رویکردی است که گلشیری در مجموعۀ آثار خویش از آن بهره میجوید. اما در مجموع، چنین بهنظر میرسد که با تمام انتقادهایی که غالب ادبیات مدرن از اسطوره دارد، در نقطۀ مشترک استعاره و نمادپردازی، توجه به زمان درونی و در مجموع ذهنگرایی، از اسطوره سود میجوید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اسطوره؛ مدرنیسم؛ گلشیری؛ داستان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,395 |
||