| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,775 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,401 |
سمبلیسم و رهایی از چنبرة زمان | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقاله 4، دوره 15، شماره 47، خرداد 1390، صفحه 81-106 اصل مقاله (2.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2011.6544 | ||
| نویسنده | ||
| مهناز اکبری | ||
| مربی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| گذر زمان تراژیک بوده، هست و خواهد بود. سمبلیسم، مکتبی که در نتیجهی نهضتی ادبی و هنری در اروپا شکل گرفت، میکوشد با بهکارگیری فنون مختلف از جنبرهی زمان بگریزد در واقع، شاعر و نویسنده سمبلیست سعی دارد با استفاده از نمادها و سمبلها، خود را از بعد زمان برهاند و انقباض و انبساط زمانی ایجاد کند. آثار مختلف مکتوب و نمایشی به پیروی از این مکتب خلق شده است. آثار عرفانی مانند منطق الطیر عطار، مثنوی معنوی مولانا، آثار سعدی، غزلیات کلاسیک فارسی، رباعیات خیام، آثار صادق هدایت و ... همچنین آثار خارجی مانند رمان «تصویر دوریان گری» اثر اسکار وایلد، «گربه سیاه» نوشته ادگار آلن پو و فیلم «بنجامین باتن» از این دستهاند. بعضی از این آثار در رهایی از چنبرهی زمان موفق بوده اما برخی دیگر قادر به تراژیک زدایی از زمان نبودهاند. به هرحال گذر زمان همچنان هست که هست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نماد؛ پیرنگ؛ تراژیک زدایی؛ سنجش فردایی؛ حس آمیزی؛ مهراکین؛ رانش مرگ؛ توالی حرکت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 679 |
||