| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,793 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
نمایش شخصیتها (شخصیتپردازی نمایشی) در سووشون | ||
| متن پژوهی ادبی | ||
| مقاله 2، دوره 16، شماره 51، خرداد 1391، صفحه 33-52 اصل مقاله (370.74 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2012.6570 | ||
| نویسنده | ||
| ابراهیم محمدی | ||
| استادیار دانشگاه بیرجند | ||
| چکیده | ||
| سووشونِ سیمین دانشور، از جمله رمانهایی است که حضور شخصیت، در آن بسیار پررنگ است و نویسنده، از شخصیتپردازی- به ویژه شخصیتپردازی نمایشی- برای تقویت ساختار اثر و انتقال بهتر معنا، بسیار سود برده است. شخصیتپردازی به دو شیوهی گزارشی و نمایشی انجام میشود. شخصیتپردازی گزارشی بهوسیلهی توصیف مستقیم و شخصیتپردازی نمایشی بهکمک برخی از تکنیکهای ویژه (از جمله گفتگو، عمل، صحنهپردازی، نام، لحن و شیوه بیان) صورت میپذیرد. کاربرد هریک از این تکنیکها بهنوبهی خود به زیبایی اثر و تواناساختن مخاطب در درک معنا و شناخت شخصیتها کمک میکند. درحالیکه در شخصیتپردازی گزارشی، نویسنده خود بهتوصیف مستقیم خصلتها و مشخصات ظاهری، رفتاری و روحی شخصیت میپردازد، در روش نمایشی، تنها شخصیت را وادار به "عمل" و "صحبت" میکند و به خواننده اجازه میدهد که خود استنباط کند و با درنگ دریابد که چهانگیزه و خلقوخویی در پشت آنچه شخصیت انجام میدهد، پنهان است؛ در واقع نویسنده تنها حرکات و گفتار را بهنمایش میگذارد. از هر دو تکنیک نمایشی و گزارشی، در سووشون استفاده شده است، اما شخصیتپردازی نمایشی، در این اثر کاربرد بیشتری دارد. البته از بین تکنیکهای شخصیتپردازی نمایشی، گفتگو و انتخاب هوشمندانهی نام شخصیتها، به خلق شخصیتهای سووشون بسیار کمک کردهاست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عناصر داستان؛ شخصیتپردازی نمایشی؛ شخصیت پردازی گزارشی؛ سووشون؛ سیمین دانشور | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,254 |
||