| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,768,026 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,990,395 |
انسان در جهان یا جهان در انسان«جستاری در خصوص رابطه انسان با جهان از نگاه صدرالمتألهین» | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 3، دوره 11، شماره 44، دی 1394، صفحه 41-60 اصل مقاله (564.4 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2016.6730 | ||
| نویسنده | ||
| فاطمه سلیمانی* | ||
| دانشگاه امام صادق(ع) | ||
| چکیده | ||
| فیلسوفان اسلامی در خصوص رابطۀ انسان با جهان بر این باورند که انسان، عالم صغیر است و جهان، انسان کبیر.در این نگاه انسان عصاره و چکیدۀ جهان محسوب میشودوجامعیت او به واسطۀ روح الهی و ملکوتی است که در او دمیده شده است.از بین فلاسفه ملاصدرا معتقد است که هنگامی که بدن انسان با حرکت جوهری به مرحلۀ «تسویه»رسید،استعداد و قابلیت لازم را جهت دریافت این نفخۀ الهی مییابد و آن گاه روح الهی با تمامی اسماء و صفاتش، درحدّ استعداد و قوه، در ترکیب بدن انسان جلوه میکند. بدین ترتیب، انسان بهعنوان خلیفۀ الهی، می تواند تمام حقایق کلی و جزیی عالم و خواص و اسماء آنها را بشناسد و بنا بر اتحاد عالم و معلوم، جهانی عقلانی شبیه جهان خارجی گردد. بر این اساس، مسألۀ اصلی در این تحقیق این است که آیا انسان در جهان است و موجودی از موجودات جهان محسوب میشود یا جهان در انسان؟ چگونه جهان با تمام عظمت خود در انسان واقع میشود؟ انسان با چه ویژگی میتواند جهانی عقلانی گردد؟ | ||
| کلیدواژهها | ||
| انسان؛ جهان؛ عالم صغیر؛ انسان کبیر؛ عقل فعال؛ اتحاد عالم و معلوم؛ انسان عقلی. صدرالمتألهین | ||
| مراجع | ||
|
ابن سینا،(1952 م)، احوال النفس یا المعاد الاصغر،به اهتمام دکتر احمد فؤاد الاهوانی، طبع قاهره ____ ،(1377-1379)(ه.ق)، الاشارات و التنبیهات، به ضمیمه دو شرح، تهران، مطبعه حیدری. ____ ،(1380ه.ق)(1960 م)، الشفاء (الالهیات)، طبع قاهره. ____ ،(1952 م)، فی الکلام علی النفس الناطقه، به ضمیمه احوال النفس، طبع قاهره، صدرالمتألهین شیرازی،(1360)(الف)، اسرار الآیات، تصحیح محمد خواجوی، تهران، انجمن حکمت و فلسفه. ____________ ،(1386)(ش)، ایقاظ النائمین، تصحیح و تحقیق محمد خوانساری، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا. ____________ ،(1389)(ش)، تفسیر القرآن الکریم، تصحیح و تحقیق سید صدرالدین طاهری،محمد خواجوی، تهران، بنیادحکمت صدرا. ____________ ،(1981 م)، الحکمه المتعالیه فی اسفار الاربعه، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، ____________ ،(1367)(ش)، رساله اتحاد عاقل و معقول، ترجمه و شرح مهدی حائری، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ایران. ____________ ،(1381)(ش)، رساله سه اصل، تصحیح و مقدمه حسین نصر، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا. ____________ ،(1360)(ب)،،الشواهد الربوبیه، تحقیق و تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران، مرکز نشر دانشکاهی،. ____________ ،_________ ،(1366)(ش)، ترجمه جواد مصلح، تهران، انتشارات سروش. ____________ ، _________ ،(1390)(ش)، ترجمه و شرح یحیی کبیر، قم، بوستان. ____________ ،(1361)(ش)، عرشیه، ترجمه غلامحسین آهنی، تهران، انتشارات مولی. ____________ ،(1354)(ش)، المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران، انجمن فلسفه ایران. ____________ ،(1388)(ش)، مجموعه رسایل (رسالة العشق)، ترجمه ضیاء الدین دری، تصحیح سید محمود طاهری، قم، آیت اشراق. ____________ ،(1363)(ش)، المشاعر، تصحیح هانری کربن، تهران، طهوری. ____________ ،(1364)(ش)، المظاهر الالهیه فی الاسرارالعلوم الکمالیه، ترجمه سید حمید طبیبیان، تهران، امیرکبیر. ____________ ،_____________________________ ،(1387)(ش)، تصحیح سید محمد خامنهای، تهران، بنیاد حکمت صدرا. ____________ ،(1375)(ش)، مرآت الاکوان (تجرید شرح هدایه ملاصدرا)، ترجمه احمد بن محمد حسینی اردکانی، تصحیح عبدالله نورانی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی. ____________ ،(1424)(ق)،مفاتیح الغیب، بیروت، مؤسسه التاریخ العربی. طباطبائی، سید محمد حسین، (1414)(ق)، نهایه الحکمه، قم، مؤسسه النشرالاسلامی. فارابی، (1964)(م)،سیاسه المدنیه، بیروت. کندی، (1950)(م)، رسایل الکندی الفلسفیه، قاهره. نصر،سید حسین، (1377)(ش)، نظر متفکران اسلامی در باره طبیعت، تهران، انتشارات خوارزمی.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,707 |
||