| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,082,176 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,837,791 |
چارچوبی برای ارزیابی و تحلیل وضعیت ویژگیهای فرهنگ کار | ||
| مطالعات مدیریت بهبود و تحول | ||
| مقاله 3، دوره 25، شماره 81، آذر 1395، صفحه 25-56 اصل مقاله (811.02 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jmsd.2016.6756 | ||
| نویسندگان | ||
| حبیب اله رعنایی کردشولی* 1؛ مسلم علیمحمدلو2؛ محسن جاجرمی زاده3؛ عباس عباسی4؛ احمد الهیاری بوزنجانی5 | ||
| 1. دانشیارگروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشگاه شیراز | ||
| 2. استادیارگروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشگاه شیراز | ||
| 3. استادیارگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور فارس | ||
| 4دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشگاه شیراز | ||
| 5دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام پژوهش حاضر، معرفی الگویی است که به کمک آن بتوان ویژگی های فرهنگ کار و تلاش در سطوح مختلف، اعم از یک صنعت خاص یا سطوح منطقه ای و ملی را به تصویر کشیده و تحلیل نمود. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیل محتوای متنی، تلاش شد تا با بررسی متون علمی و مذهبی، کدهایی که نمایانگر ارزشها و هنجارهای فرهنگی مطلوب و یا نامطلوب کار و تلاش در جامعهی ایرانی- اسلامی هستند، شناسایی شوند. یافتههای پژوهش که با توجه به نظریهی تحلیل میدان نیرو تبیین گردید، نشان دادند که ویژگی های فرهنگ کار و تلاش در قالب دو دسته ویژگیهای پیشبرنده و بازدارنده قابل تبیین هستند؛ به گونهای که این ویژگیها دارای رابطه بیرونی منفی با یکدیگر بوده و در درون نیز دارای اجزایی با رابطه متقابل مثبت هستند. بر مبنای این الگو، بهبود و ارتقاء فرهنگ کار و تلاش در یک جامعه مستلزم تقویت ویژگی های پیش برنده و تضعیف ویژگی های بازدارنده ای است که سست کننده کار و تلاش می باشند. به این ترتیب نیل به وضعیت مطلوب فرهنگ کار و تلاش میتواند از طریق دو دسته از اقدامات ایجابی و سلبی امکان پذیر گردد که در اقدامات سلبی تلاش مدیران باید معطوف به تضعیف ویژگیهای بازدارنده و در اقدامات ایجابی نیز این تلاشها باید معطوف به تقویت ویژگیهای پیشبرنده باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرهنگ؛ کار و تلاش؛ فرهنگ مطلوب کار؛ تحلیل میدان نیرو | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، سیروس. (1391). بررسی فرهنگ کار و عوامل اجتماعی موثر بر آن. جامعه شناسی کاربردی، 2(23)، 21-4. احمدی، سیروس و روستا، لهراسب. (1390). بررسی مقایسه ای فرهنگ کار زنان و مردان. زن و جامعه، 2(2)، 39-58. اکبری، کرامت اله و اردشیری، مهرداد. (1381). بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ کار (مطالعه موردی کارکنان بخش دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد). شناخت، 3(9)، 181-210. باباخانیاه، اعظم. (1392). بایسته های فرهنگ کار مطلوب از منظر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام). حدیث اندیشه، 8(15)، 91-128. پوریوسفی، حمید؛ فتحی، سروش و پوریوسفی، محمدعلی. (1391). بررسی عوامل موثر بر فرهنگ کار در بین کارگران زن بخش صنعت. زن و جامعه، 1(3)، 135-152. خدادادحسینی، سید حمید؛ متقی، پیمان. (1388). مهندسی فرهنگ کسب و کار در ایران. نامه پژوهش فرهنگی, 1(10), 39-60. رحیمیدهسوری، جواد. (1393). موانع و راهکارهای ارتقای فرهنگ کار و همت در جامعه ی اسلامی. بصیرت و تربیت اسلامی، 0(11)، 51-82. عربی، سید هادی و شیخیانی, حمزه. (1389). فرهنگ کار و نگرش های جوانان. اسلام و علوم اجتماعی، 2(2)، 143-164. عظیمیهاشمی، مژگان. (1388). فرهنگ کار در بین فرزندان شاهد استان خراسان رضوی. مطالعات اجتماعی ایران، 3(3)، 111-143. غلامرضایی، سوسن؛ غلامرضایی، سیمین و بلوریالکران، زینب. (1389). بررسی میزان تأثیر ابعاد اجتماعی فرهنگ کار بر بهره وری زنان در وزارت کار و امور اجتماعی. کار و جامعه (125)، 106-120. قرآن کریم والمحمدی، چنگیز و روشنضمیر، شروین (1392). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. دوره 22، شماره 72، زمستان 1392، صفحه 119-141. نهجالبلاغه Alavi, S. B., & McCormick, J. (2007). Measurement of vertical and horizontal idiocentrism and allocentrism in small groups. Small Group Research, 38(4), 556-564. Ali, A. (1988). Scaling an Islamic work ethic. The Journal of Social Psychology, 128(5), 575-583. Allen, R. F., & Dyer, F. J. (1980). A tool for tapping the organizational unconscious. Personnel Journal, 59(3), 192-198. Andrunik, A. P., & Svetlakov, A. G. (2013). Overcoming Opportunistic Behavior of Personnel in Modern Companies. World Applied Sciences Journal, 22(1), 57-62. Baek‐Kyoo, J., & Sunyoung, P. (2010). Career satisfaction, organizational commitment, and turnover intention: The effects of goal orientation, organizational learning culture and developmental feedback. Leadership & Organization Development Journal, 31(6), 482-500. doi: 10.1108/01437731011069999 Birgit, L., Bryan, L., & Robert, D. W. (2002). The effects of organizational culture and market orientation on the effectiveness of strategic marketing alliances. Journal of Services Marketing, 16(3), 201-222. doi: 10.1108/08876040210427209 Botcheva, L., White, C. R., & Huffman, L. C. (2002). Learning culture and outcomes measurement practices in community agencies. American Journal of Evaluation, 23(4), 421-434. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. Cable, D. M., & Judge, T. A. (1997). Interviewers' perceptions of person–organization fit and organizational selection decisions. Journal of applied psychology, 82(4), 546. Calori, R., & Sarnin, P. (1991). Corporate culture and economic performance: A French study. Organization studies, 12(1), 049-074. Chia, P., Maynard, S., & Ruighaver, A. (2002). Understanding organizational security culture. Proceedings of PACIS2002. Japan. Cho, J. Y., & Lee, E.-H. (2014). Reducing confusion about grounded theory and qualitative content analysis: Similarities and differences. The Qualitative Report, 19(32), 1. Colquitt, J. A. (2001). On the dimensionality of organizational justice: a construct validation of a measure. Journal of applied psychology, 86(3), 386. Cooke, R. A., & Szumal, J. L. (1993). Measuring normative beliefs and shared behavioral expectations in organizations: The reliability and validity of the Organizational Culture Inventory. Psychological reports, 72(3c), 1299-1330. Cullen, J. B., Victor, B., & Bronson, J. W. (1993). The ethical climate questionnaire: An assessment of its development and validity. Psychological reports, 73(2), 667-674. Dawson, M., Abbott, J., & Shoemaker, S. (2011). The Hospitality Culture Scale: A measure organizational culture and personal attributes. International journal of hospitality management, 30(2), 290-300. De Castro, J. (2012). An assessment of the organisational norms of individuals within a marketing company. (a thesis in master of busines administration degree), university of wales. Delobbe, N., Haccoun, R. R., & Vandenberghe, C. (2002). Measuring core dimensions of organizational culture: A review of research and development of a new instrument. Unpublished manuscript, Universite catholique de Louvain, Belgium. Dobni, C. B. (2008). Measuring innovation culture in organizations: The development of a generalized innovation culture construct using exploratory factor analysis. European Journal of Innovation Management, 11(4), 539-559. Farrell, D., & Petersen, J. C. (1982). Patterns of political behavior in organization. Academy of management Review, 7(3), 403-412. Feinstein, J. S., & Stein, J. (1988). Employee opportunism and redundancy in firms. Journal of Economic Behavior & Organization, 10(4), 401-414. doi:http://dx.doi.org/10.1016/0167-2681(88)90061-3 Floersch, J., Longhofer, J. L., Kranke, D., & Townsend, L. (2010). Integrating thematic, grounded theory and narrative analysis: A case study of adolescent psychotropic treatment. Qualitative Social Work. Furrer, O., Liu, B. S.-C., & Sudharshan, D. (2000). The relationships between culture and service quality perceptions basis for cross-cultural market segmentation and resource allocation. Journal of service research, 2(4), 355-371. Gannon, M. J., Locke, E. A., Gupta, A., Audia, P., & Kristof-Brown, A. L. (2005). Cultural metaphors as frames of reference for nations: A six-country study. International Studies of Management & Organization, 35(4), 37-47. Glaser, S. R., Zamanou, S., & Hacker, K. (1987). Measuring and interpreting organizational culture. Management Communication Quarterly, 1(2), 173-198. Harrington, J. R., & Gelfand, M. J. (2014). Tightness–looseness across the 50 united states. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(22), 7990-7995. Hee, S. S., Youngoh, J., & Larry, T. H. (2015). Police transformational leadership and organizational commitment: Mediating role of organizational culture. Policing: an international journal of police strategies & management, 38(4), 754-774. doi: 10.1108/PIJPSM-05-2015-0066 Homburg, C., & Pflesser, C. (2000). A multiple-layer model of market-oriented organizational culture: Measurement issues and performance outcomes. Journal of marketing research, 37(4), 449-462. Isaac, R. G. (2005). Supervisor and employee value congruence and ratings of job performance. University of Strathclyde. Jackson, C. L., Colquitt, J. A., Wesson, M. J., & Zapata-Phelan, C. P. (2006). Psychological collectivism: a measurement validation and linkage to group member performance. Journal of Applied psychology, 91(4), 884. Jondle, D., Ardichvili, A., & Mitchell, J. (2014). Modeling ethical business culture: Development of the Ethical Business Culture Survey and its use to validate the CEBC model of ethical business culture. Journal of Business Ethics, 119(1), 29-43. Jung, J. M., & Kellaris, J. J. (2001). Measuring individualism and collectivism at the level of the individual: Preliminary report on the development and assessment of a parsimonious scale. Paper presented at the American Marketing Association. Conference Proceedings. Kaptein, M. (2008). Developing and testing a measure for the ethical culture of organizations: The corporate ethical virtues model. Journal of organizational behavior, 29(7), 923-947. Latif, A., Abideen, Z. U., & Nazar, M. S. (2011). Individual Political Behavior in Organizational Relationship. J. Pol. & L., 4, 199. Lee Huey, Y., & Kamarul Zaman Bin, A. (2009). The moderating effects of organizational culture on the relationships between leadership behaviour and organizational commitment and between organizational commitment and job satisfaction and performance. Leadership & Organization Development Journal, 30(1), 53-86. doi: 10.1108/01437730910927106 Leo, Y. M. S., & Alan, C. B. T. (2000). How does marketing effectiveness mediate the effect of organizational culture on business performance? The case of service firms. Journal of Services Marketing, 14(4), 295-309. doi: 10.1108/08876040010334510 Lewin, K. (1951). Field theory in social science: selected theoretical papers (Edited by Dorwin Cartwright.). Liden, R. C., & Mitchell, T. R. (1988). Ingratiatory behaviors in organizational settings. Academy of management Review, 13(4), 572-587. Marchand, A., Haines, V. Y., & Dextras-Gauthier, J. (2013). Quantitative analysis of organizational culture in occupational health research: a theory-based validation in 30 workplaces of the organizational culture profile instrument. BMC public health, 13(1), 443. Marks, D. F., & Yardley, L. (2004). Research methods for clinical and health psychology: Sage. Matsumoto, D., Weissman, M. D., Preston, K., Brown, B. R., & Kupperbusch, C. (1997). Context-specific measurement of individualism-collectivism on the individual level the individualism-collectivism interpersonal assessment inventory. Journal of Cross-Cultural Psychology, 28(6), 743-767. Maznevski, M. L., & DiStefano, J. J. (1995). Measuring culture in international management: The Cultural Perspectives Questionnaire. Retrieved from The University of Western Ontario: Md Zabid Abdul, R., Murali, S., & Azmawani Abdul, R. (2004). The influence of organizational culture on attitudes toward organizational change. Leadership & Organization Development Journal, 25(2), 161-179. doi: 10.1108/01437730410521831 Moorman, R. H. (1991). Relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors: Do fairness perceptions influence employee citizenship? Journal of applied psychology, 76(6), 845. Namey, E., Guest, G., Thairu, L., & Johnson, L. (2008). Data reduction techniques for large qualitative data sets. Handbook for team-based qualitative research, 137-161. Nemeth, L. S. (1998). Measuring organizational learning. (Muster of Education), National Library of Canada= Bibliothèque nationale du Canada. Noorderhaven, N. G., & Tidjani, B. (2001). Culture, governance, and economic performance: An explorative study with a special focus on Africa. International Journal of Cross Cultural Management, 1(1), 31-52. O'Reilly, C. A., Chatman, J., & Caldwell, D. F. (1991). People and organizational culture: A profile comparison approach to assessing person-organization fit. Academy of Management journal, 34(3), 487-516. Patterson, M. G., West, M. A., Shackleton, V. J., Dawson, J. F., Lawthom, R., Maitlis, S., . . . Wallace, A. M. (2005). Validating the organizational climate measure: links to managerial practices, productivity and innovation. Journal of organizational behavior, 26(4), 379-408. Peter, L., & John, C. (2004). The effect of organisational culture and leadership style on job satisfaction and organisational commitment: A cross‐national comparison. Journal of Management Development, 23(4), 321-338. doi: 10.1108/02621710410529785 Ralston, D. A. (1985). Employee ingratiation: The role of management. Academy of management Review, 10(3), 477-487. Ralston, D. A., Terpstra-Tong, J., Maignan, I., & Napier, N. K. (2006). Vietnam: A cross-cultural comparison of upward influence ethics. Journal of International Management, 12(1), 85-105. Rawat, H. (2007). Sociology: Basic Concepts: Rawat Publications. Rivero, O. (2014). Rumors in the Workplace Affecting Organizational Change Readiness. Global Journal of Management And Business Research, 13(12). Robbins, S. J., Timothy. (2012). Organizational Behavior (15 ed.): Prentice Hall. Robert, C., & Wasti, S. A. (2002). Organizational individualism and collectivism: Theoretical development and an empirical test of a measure. Journal of management, 28(4), 544-566. Roccas, S., & Schwartz, S. H. (1997). Church-state relations and the association of religiosity with values: A study of Catholics in six countries. Cross-Cultural Research, 31(4), 356-375. Rokeach, M. (1973). The nature of human values (Vol. 438): Free press New York. Ruighaver, A. B., Maynard, S. B., & Chang, S. (2007). Organisational security culture: Extending the end-user perspective. Computers & Security, 26(1), 56-62. Samuel Craig, C., & Douglas, S. P. (2006). Beyond national culture: implications of cultural dynamics for consumer research. International Marketing Review, 23(3), 322-342. Sarros, J. C., Gray, J., Densten, I. L., & Cooper, B. (2005). The organizational culture profile revisited and revised: An Australian perspective. Australian Journal of Management, 30(1), 159-182. Sashkin, M. (1991). Organizational beliefs questionnaire: Pillars of excellence: Organization Design and Development. Schwartz, S. H. (1999). A theory of cultural values and some implications for work. Applied psychology, 48(1), 23-47. Schwartz, S. H., & Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of research in personality, 38(3), 230-255. Srite, M., & Karahanna, E. (2006). The role of espoused national cultural values in technology acceptance. MIS Quarterly, 679-704. Trevino, L., Butterfield, K., & McCabe, D. (1995). Contextual influences on ethics-related outcomes in organizations: Rethinking ethical climate and ethical culture. Paper presented at the Annual Academy of Management Meeting, Vancouver, BC. Valle, M., & Perrewe, P. L. (2000). Do politics perceptions relate to political behaviors? Tests of an implicit assumption and expanded model. Human relations, 53(3), 359-386. van Muijen, J. J. (1999). Organizational culture: The focus questionnaire. European Journal of Work and Organizational Psychology, 8(4), 551-568. Victor, B., & Cullen, J. B. (1987). A theory and measure of ethical climate in organizations. Research in corporate social performance and policy, 9(1), 51-71. Voich, D. (1995). Comparative empirical analysis of cultural values and perceptions of political economy issues: Praeger Publishers. Wagner, J. A. (1995). Studies of individualism-collectivism: Effects on cooperation in groups. Academy of Management journal, 38(1), 152-173. Wagner, J. A., & Moch, M. K. (1986). Individualism-collectivism: Concept and measure. Group & Organization Management, 11(3), 280-304. Williams, Z., Ponder, N., & Autry, C. W. (2009). Supply chain security culture: measure development and validation. The International Journal of Logistics Management, 20(2), 243-260. doi:doi:10.1108/09574090910981323 Wolfgang, M. (2013). Effect of organizational culture on employee commitment in the Indian IT services sourcing industry. Journal of Indian Business Research, 5(2), 76-100. doi: 10.1108/17554191311320764. Yang, B., Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation. Human Resource Development Quarterly, 15(1), 31-55. Zhi, C., Baofeng, H., Yuan, L., & Xiande, Z. (2015). The impact of organizational culture on supply chain integration: a contingency and configuration approach. Supply Chain Management: An International Journal, 20(1), 24-41. doi: 10.1108/SCM-11-2013-0426.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,942 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,594 |
||