ابراهیمی، قربانعلی. (1371)، اجتماع علمی و رابطه آن با توسعه علمی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
آشوری، داریوش. (1364)، روح علمی و زبان علمی، نشر دانش، شماره 27.
توسلی، غلامعباس. (1373)، جامعیت و مفهوم توسعه و رابطه آن با فرهنگ، مجله فرهنگ و توسعه، شماره 15
جانعلیزاده چوببستی، حیدر. (1378)، تحلیلی بر نظریههای اجتماعی توسعه علم و تکنولوژی، رهیافت، شماره 21.
حبیبی، حسن. (1370)، اندیشه و روحیه علمی، تدبیر، شماره 12.
حداد علوی، رودابه. (1383)، مطالعه توصیفی ابعاد جامعهشناختی برنامه درسی پنهان در مدارس راهنمایی دخترانه شهر تبریز در سال تحصیلی 3-1382 با تأکید بر هنجارهای روحیه علمی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
حسینی، ناهید. (1380)، شناخت و سنجش روح علمی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاههای دولتی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز.
خسروپناه، عبدالحسین (1383). آسیبشناسی جنبش نرمافزاری، رواق اندیشه، شماره 37.
درودیان، رضا. (1347)، نظرآزمایی: روح علمی و چند شرط آن، راهنمای کتاب، سال یازدهم، شماره 5.
رفیعپور، فرامرز. (1382)، موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن، تهران: شرکت سهامی انتشار.
شارعپور، محمود؛ فاضلی، محمد. (1386)، جامعهشناسی علم و انجمنهای علمی در ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
شلیله، محمد (1366). پیش درآمدی بر روح علمی، حسابدار، شماره 39 و 40.
صدری افشار، غلامحسین. (1369)، فرهنگ زبان فارسی، تهران: نشر کلمه.
رضایی، فاطمه. (1389)، بررسی مقایسهای روحیه علمی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و پیامنور، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
زحمتی ایرج، رقیه. (1386)، بررسی نقش جو اجتماعی دانشگاه به عنوان برنامه درسی پنهان بر نگرش دانشجویان در دانشگاه مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
عزیزی، نعمتالله. (1387)، بررسی چالشها و نارساییهای تحصیلات دانشگاهی در حوزه علوم انسانی؛ تأملی بر نظرات دانشجویان، فصلنامه آموزش عالی، شماره2.
فاضلی، نعمتالله. (1382)، مباحثه روشی برای تدریس در دانشگاه. (نگرش مردمنگارانه به آموزش مشارکتی)، فصلنامه علوم اجتماعی( دانشگاه علامه طباطبائی)، شماره 24.
فاضلی، نعمتالله. (1382)، بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا (مطالعهای انسانشناختی بر علل ناکارآمدی آموزش دانشگاهی در ایران)، نامه انسانشناسی، شماره 3.
قانعیراد. محمدامین. (1379)، جامعهشناسی رشد و افول علم در ایران، تهران: انتشارات مدینه.
قانعیراد، محمد امین. (1385)، نقش تعاملات دانشجویان و استادان در تکوین سرمایه دانشگاهی، جامعهشناسی ایران، شماره 25.
کاردان، علیمحمد. (1370)، شرایط روح علمی، فصلنامه دانشکده علوم انسانی، دوره اول، شماره 3.
گلوور، دیوید و دیگران. (1384)، ترجمه: شاپور بهبیان و دیگران، تهران: سمت.
معین، محمد. (1386)، فرهنگ معین، تهران: انتشارات زرین، چاپ سوم.
مولکی، مایکل. (1384)، علم و جامعهشناسی معرفت، ترجمه: حسین کچویان، تهران: نشر نی، چاپ دوم.
ودادهیر، ابوعلی. (1377)، بررسی عوامل دانشگاهی و دپارتمانی مؤثر بر پیروی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران از هنجارها و ضد هنجارهای علم، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
Crothers, Charles. (1987). Robert Merton, London, Tavastack Put
Deshpandeh. (2004). Challenges in measurement of scientific attitude, Wemens University, India
Jones & Butts. (1983). Development of a set of scales to measure selected scientific attitiuds, Research in Science Education, Vol.No 13
Gardner & Schibesi. (1975). Attitudes to science: review, Studies in Science Education, Vol. No 20
Kelly & Smail. (1984). Sexdifferences in Science and Technology Research in Science Technological Education، vol. No 2
Merton. R. k. (1973). The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigashions, University of Chicago Press