| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,931,254 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,008,509 |
واکنش پذیری تصمیم گیری سرمایه گذاران از کیفیت خرید الکترونیکی سهام | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 16، شهریور 1395، صفحه 35-61 اصل مقاله (819.38 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2016.6983 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد خدائی وله زاقرد1؛ مجتبی رستمی نوروزآباد2 | ||
| 1استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، سنندج | ||
| چکیده | ||
| در کشورهای توسعهیافته به استقرار نظارت الکترونیک بهعنوان یکی از مهمترین پیشنیازهای استقرار بورس الکترونیک توجه شده است؛ زیرا توسعه بازار بدون توسعه نظارت، باعث کاهش کارایی آن و در نتیجه کاهش اعتماد سهامداران به بازار و عدم جذابیت آن برای سرمایهگذاران داخلی و بینالمللی خواهد شد. هدف این پژوهش تحلیل اثرات کیفیت خرید الکترونیکی سهام بر تصمیمگیری سرمایهگذاران حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است. کیفیت خرید الکترونیکی سهام با ابعاد امنیت، طراحی وبسایت، خدمات مشتری و تجربه بهعنوان متغیر مستقل و تصمیمگیری سرمایهگذاران نیز بهعنوان متغیر وابسته انتخاب شدهاند. جهت سنجش متغیر مستقل از پرسشنامۀ استاندارد 17 شاخصه استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش سرمایهگذاران حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است که از این جامعه آماری نامحدود تعداد 346 نفر بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. فرضیات با استفاده از مدل معادلات ساختاری سنجیده شدند. نتایج بهدستآمده نشان دادند از میان ابعاد خرید الکترونیکی سهام بعد امنیت با ضریب 72/0 در رتبه اول قرار گرفته و بالاترین میزان رابطه را با تصمیمگیری سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار تهران داشته است. خدمات مشتری با ضریب 64/0 در رتبه دوم، طراحی وبسایت با ضریب 51/0 در رتبه سوم و نهایتاً تجربه ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﺮوﻳﺲ با ضریب 31/0 در رتبه آخر (چهارم) قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کیفیت خرید الکترونیکی سهام؛ تصمیمگیری سرمایهگذاران؛ بورس اوراق بهادار تهران؛ مدل معادلات ساختاری | ||
| مراجع | ||
|
باقری نژاد، جعفر و ستاری، هاله (۱۳۸۵). ارائه مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان بورس اوراق بهادار برای پیادهسازی دولت الکترونیک، اولین همایش سراسری بورس الکترونیک، قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین. بتوخته، ا. (1384). فرایند شکلگیری بورس الکترونیک در بازار سرمایه. بورس، (49)، 30–42. پیری، پ؛ و ایمانیبرندق، م. (1387). بررسی نقش بورس الکترونیک و موانع آن در ایران. حسابدار، (194)، 81–86. جعفرپور، د؛ و فتحی، ف. (1385). بورس الکترونیک در ایران اهمیت زیرساختها و مزایا. بورس.، (60)، 8–15. ﺣﺴﻴﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢزاده، داود (1388). ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر ﺑﺮ رﺿﺎﻳﺖﻣﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﺎﻧﻚ ﺻﻨﻌﺖ و ﻣﻌﺪن. ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ.63-82:(2)1. دهقان، عبدالمجید (1387). بررسی عوامل روانی تأثیرگذار بر قصد افراد به سرمایهگذاری سهام در بورس اوراق بهادار، پایان نامه کارشناسی ارشد. دهقان، عبدالمجید. (1387)، بررسی عوامل روانی تأثیرگذار بر قصد افراد به سرمایهگذاری سهام در بورس اوراق بهادار، نشریهی اقتصاد "بورس"، شماره 74، از ص 40 تا 45. زادون، هدی (1385). بررسیعواملمؤثردرمعاملهالکترونیکی، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه الزهرا. ساجدیفر، علیاصغر؛ اسفیدانی، محمدرحیم، وحدتزاد، محمد حسین و محمودیآذر، میثم (1391). ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک در اعتمادسازی مشتریان آنلاین شرکتهای کارگزاری شهر تهران، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 11. ستاری، هاله (1385). نقش فناوری اطلاعات در بازار سرمایه ایران، ماهنامه عصر فناوری اطلاعات، شماره 11. سریرافراز، محمد و فهیمیفر، فاطمه (۱۳۸۷). امضای الکترونیکی، بسترساز برقراری امنیت مبادلات الکترونیکی، دومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، تهران، موسسه مطالعات بهرهوری و منابع انسانی. سیدحسین میرشجاعی (۱۳۸۵). فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در سازمان بورس الکترونیک، اولین همایش سراسری بورس الکترونیک، قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین. شهرآبادی، ا؛ و سلیمی، م. (1385). درآمدی بر بورس الکترونیک نزدک. بورس، (60)، 52–65. عبادی، جعفر و افتخاری، فرناز (1386). بررسی ساختار بازارهای اینترنتی با تأکید بر اثرات خارجی شبکهای، مجله تحقیقات اقتصادی، مقاله 4، دوره 42، شماره 2. فرید، داریوش؛ ابراهیمزاده پزشکی، رضا و ابوالقاسمی، مهدی (1391). طبقهبندی عوامل مؤثر بر خرید سهام توسط سرمایهگذاران در بورس یزد با استفاده از مدل کانو، اولین همایش ملی مهندسی مدیریت کسبوکار، ۲ تا ۳ اسفند ۱۳۹۱، مرکز بینالمللی علوم و فنّاوری پیشرفته و علوم محیطی، کرمان، ایران. فضلی، ص؛ و منصوری، ص. (1386). مقایسه رویکردهای تحلیل پوششی دادهها (DEA) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در رتبهبندی شاخصهای کلیدی تصمیمگیری خریدوفروش سهام. مطالعات مدیریت صنعتی، 1(6)، 1–24. کاتلر، فیلیپ (1385). مدیریت بازاریابی (تجزیهوتحلیل، برنامهریزی، اجرا و کنترل)، ترجمهی بهمن فروزنده، نشر آموخته. ماتوشیجیایتو و شهرآبادی، ا. (1385). فناوری و بورس الکترونیک در ژاپن. بورس.، (56)، 46–49. ماتیوماشن و شهرآبادی، ا. (1385). بورس الکترونیک گزینهای مناسب فراروی سرمایهگذاران. بورس، (54)، 38–41. محمدی، ع؛ و امیری، ی. (1392). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات د ر سازمانهای دولتی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری. مدیریت فناوری اطلاعات، 5 (4): 218-195. منصور، ه. (1387). آشنایی با بورس الکترونیک و نحوه معاملات در آن. بورس، (72)، 30–33. میرابی و. فلاحشمس، م. کوشان، ن؛ و سعیدی، ن. (1391). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات الکترونیکی در بازار سهام با استفاده از روش تاپسیس فازی. مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 0(0)، 147–168. نعمتیزاده، سینا؛ بیدار، آرش و علیزاده، نادی (1391). ارزیابی کاربرد سامانه معاملات الکترونیکی DMA در افزایش حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران با بهرهگیری از مدل استنتاج فازی، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره پانزدهم. والینژاد، مرتضی (1388). ﻣﻘﺪﻣﻪﺍﻱ ﺑﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭ ﺑﻮﺭﺱ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺑﻬﺎﺩﺍﺭ، بانک و اقتصاد، ﺷﻤﺎﺭﻩ 104. Bessembinder, H. Panayides, M., Venkataraman, K. (2009). Hidden liquidity: An analysis of order exposure strategies in electronic stock markets. Journal of Financial Economics. 94(3), 361–383.
Bessembinder, H, Venkataraman, K. (2004). Does an electronic stock exchange need an upstairs market? Journal of Financial Economics. 73(1), 3–36.
Dutta, Shantanu; Essaddam, Naceur; Kumarc, Vinod and Saadi, Samir (2015). How does electronic trading affect efficiency of stock marketand conditional volatility? Evidence from Toronto StockExchange, Research in International Business and Finance, Available online 12 November 2015, In Press, Corrected Proof - Note to users.
Eriksson, Mikael and Carolina, Schuster (2009). Customer loyalty in internet banking. International Business and Economics Program.
Fathi, S. Barzoki, A. S. Makinian, E. Ghorbani, H., Esfahani, S. S. (2011). Designing a model for the acceptance of electronic stock exchange by individual investors. Procedia Computer Science., 3, 1164–1169.
Finn A (2011). Investigating the non-lineareffectsofe-service quality dimensions on customer satisfaction. Journal of Retailing and Consumer Services; 18: 27-37.
Freund, W. C. Larrain, M; Pagano, M. S. (1997). Market efficiency before and after the introduction of electronic trading at the Toronto stock exchange. Review of Financial Economics. , 6(1), 29–56.
Griffin Jill. The twelve laws of loyalty and how market leaders leverage them; 2003. Available at www.loyaltysolutions.com.
Ha, Sejin and Stoel, Leslie (2009). Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model, Journal of Business Research 62, 565–571.
Hirsch, S. (1985). The design of electronic stock weighing equipment using a digital filtering technique for damping. Journal of Agricultural Engineering Research., 32(2), 131–141.
Huang, Sh. Y. Hung, and D. Yen, (2004). A Study on Decision Factors in Adopting an Online Stock Trading System by Brokers in Taiwan, Decision Support Systems, 40(5), 315-328.
J Udo, Godwin K. BagchiKallol J. Kirs Peeter (2010). An assessment of customers e-service quality perception, satisfaction and intention. International Journal of Information Management; 30: 481-492.
Kelton, A. S. & Pennington, R. R. (2012). Internet financial reporting: The effects of information presentation format and content differences on investor decision making. Computers in Human Behavior, 28(4), 1178-1185.
Srini S. Srinivasan A. R. Ponnavolu K (2002). Customer loyalty in ecommerce: an exploration of its antecedentsand consequences. Journal of Retailing; 78: 41-50.
W. Wallace David, Joan L. Giese, Jean L. Johnson (2004). Customer retailer loyalty in the context of multiple channel strategies. Journal of Retailing; 80: 249-263.
Zeithaml, V.A. Parasuraman, A. and Malhotra, A. (2000) A Conceptual Framework for Understanding e-Service Quality: Implications for Future Research and Managerial Practice, Working Paper Series, Marketing Science Institute, Report No. 00-115.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,705 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 992 |
||