| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,022 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,571,485 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,965,899 |
تأثیر ویژگی های اطلاعات در زنجیره ارزش بر کسب مزیت رقابتی با میانجیگری متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژی های سازمان | ||
| مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 16، شهریور 1395، صفحه 89-121 اصل مقاله (658.21 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2016.6984 | ||
| نویسندگان | ||
| نسرین ذوالفقارخانی1؛ داود فیض2 | ||
| 1کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان. )نویسنده مسئول(: | ||
| 2دانشیار، مدیریت استراتژیک، دانشکده اقتصاد و مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای اطلاعات در زنجیرهی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژیهای سازمان است. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر سمنان توزیع گردید. نهایتاً 217 مورد جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بعد از ارزیابی نرمال بودن توزیع دادهها و بررسی عدم وجود هم خطی، با بهکارگیری نرمافزار لیزرل، تحلیل عاملی تأییدی سازههای تحقیق بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای اطلاعات تأثیر مستقیمی بر متغیر وابسته نداشته، ولی از طریق متغیر میانجی همسویی برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات و برنامه کسبوکار سازمان که تاکنون در پژوهشهای گذشته بهعنوان متغیر میانجی در نظر گرفته نشده است، بر کسب مزیت رقابتی تأثیرگذار است. بهعبارتدیگر تأثیر غیرمستقیم ویژگیهای اطلاعات بر متغیر کسب مزیت رقابتی تأیید شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استراتژیهای سازمان؛ برنامه فناوری اطلاعات؛ مزیت رقابتی؛ ویژگی اطلاعات؛ همسویی استراتژیک | ||
| مراجع | ||
|
ابارشی، احمد، حسینی، یعقوبی، (1392)، مدلسازی معادلات ساختاری، انتشارات جامعهشناسان. تهران. حیدرعلی، هومن، (1392)، اطلاعات کتاب مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، انتشارات سمت. تهران رسول اف، جلال، (1384)، راهبردهای بهبود و تنوع در نظام بانکی کشور: مورد کاوی بانک کشاورزی، شانزدهمین همایش بانکداری بدون ربا، صفحه: 191-236. صرافی زاده، اصغر، علی پناهی، علی، (1383)، سیستمهای اطلاعات مدیریت، انتشارات میر. تهران علی احمدی، علیرضا، ابراهیمی، مهدی، سلیمانی ملکان، حجت، (1383)، برنامهریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتشارات تولید دانش. تهران. مانیان، امیر، صارمی، محمود، عربسرخی، ابوذر، (1387)، ارائه مدلی مفهومی جهت سنجش آمادگی سازمان برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسبوکار (بررسی موردی مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، مقاله 6، دوره 1، شماره 1. Appelbaum, E. Bailey, T. Berg, P. & Kalleberg, A. (2000). Manufacturing advantage: why high-performance work systems pay off. Ithaca, Cornell University Press. Avison, D. Jones, J. Powell, P. & Wilson, D. (2004). “Using and Validating the Strategic Alignment Model,” Strategic Information Systems, 13(3), 223–246. Barney, J. (1991). “Firm resources and sustained competitive advantage,” Journal of Management, 17(1), 99-120. Beimborn, D. Franke, J. Wagner, H.T. & Weitzel, T. (2007). The Influence of Alignment on the Post-Implementation Success of a Core Banking Information System: An Embedded Case Study. 40th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Hawaii. Brown, R.M, Gatian, A.W & Hicks Jr, J.O (1995). “Strategic Information Systems and Financial Performance,” Journal of Management Information Systems. 11(4), 215-248. Burn, J.M. & Szeto, C. (2000). “A comparison of the views of business and IT management on success factors for strategic alignment,” Information and Management. 37(4), 197-216. Chan, Y.E. (2002). “Why haven't we mastered alignment? The importance of the informal organization structure,” MIS Quarterly Executive, 1(2), 97-112. Chan, Y. E. & Reich, B. H. (2007). “IT alignment: what have we learned?” Journal of Information Technology, 22(4), 297-315. Chung, S. Lewis, B. R. & Rainer, R. K. (2009). “The Market Presence of IT Applications,” Journal of Information Technology Management. 20(3), 14-25. Ciborra, C. U. (1997). “Deconstructing Strategic Alignment,” Scandinavian Journal of Information Systems, 9(1), 76-82. Daft, R.L. (2006). The New Era Of Management. International Student Edition. Ferrier, W. Smith, K. & Grimm, C. (1999). “The role of competition in market share erosion and dethronement: A study of industry leaders and challengers,” Academy of Management Journal, 42(4), 372-388. Galliers, R.D. (2006). On confronting some of the common myths of Information Systems strategy discourse: towards a revised framework, Conference at the University of Warwick, Coventry, UK. Gill N.S. and Dabas K.C. (2000). “Information Technology In Higher Education: Challenges Before Information Society,” Selections From University News, 5,130-145, AIU New Delhi. Gordon, R.S & Gordon, R.J. (2004). Information system. A Management Approach, NY: John Wiley and Sons. Henderson, J.C. & Venkatramen, N. (1989). “Strategic alignment: leveraging information technology for transforming organizations,” IBM Systems Journal, 38 (2–3), 472–484. Huang, C. D. & Hu, Q. (2007). “Achieving IT-Business Alignment via Enterprise-WideImplementation of Balanced Scorecards,” Information Systems Management, 24(2), 173-184. Kearns, G.S & Lederer, A.L, (2001). Strategic IT Alignment: A Model for Competitive Advantage, Conference: Proceedings of the International Conference on Information Systems, ICIS 2001, New Orleans, Louisiana, USA. Kearns, G.S. & Albert L. Lederer (2003). “A Resource-Based View of Strategic IT Alignment: How Knowledge Sharing Creates Competitive Advantage,” Decision Sciences, 34(1), 1-29. King W. R. (1978). “Strategic planning for management information systems,” MIS Quarterly, 2(1), 27-37. Luftman, J.N. Papp, R. & Brier, T. (1999). “Enablers and inhibitors of business-IT alignment,” Communications of the AIS, 1(11), 1–32. Luftman, J.N. (2000). “Assessing Business-IT alignment maturity,” Communications of the Association for Information Systems, 4(1), Article 14. Luftman, N. J. (2003). Competing in the Information Age – Align in the Sand, Second Edition, Oxford Press. Luftman, J. (2005). “Key issues for IT executives 2004,” MIS quarterly, 4(2), 269-285. Luftman, J. Kempaiah, R. and Nash, E. (2006). “Key Issues for IT Executives 2005,” MIS Quarterly Executive, 5(2), 80-99. Marinagi, C.C. and Akrivos, C.K. (2011). Strategic Alignment of ERP, CRM and e-business: A value creation. Proceedings of the International Conference on Integrated Information (IC-ININFO 2011), In Advances on Information Processing and Management (AIPM), 1, 347-350. Marinagi, C.C. Trivellasb, P. and Sakas, D.P. (2014) “The impact of Information Technology on the development of Supply Chain Competitive Advantage,” Procedia-Social and Behavioral Sciences, 586-591. Mucan, B. and Özeltürkay, E. (2014) “Social Media Creates Competitive Advantages: How Turkish Banks Use This Power? A Content Analysis of Turkish Banks through Their Webpages,” Procedia-Social and Behavioral Sciences, 137-145. Ostenwalder, A, Pigneur, Y. & Tucci, CL. (2005). “Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept,” Communications of the Association for Information Systems, 16, 1-25. Papp, R. (2004). “Assessing Strategic Alignment in Real Time,” Journal of Informatics Education Research, 6(1). Porter, M.E. (2001). “Strategy and the Internet,” Harvard Business Review, 62-78. Reich, B.H. and Benbasat, I. (1996). “Measuring the linkage between business and information technology objectives,” MIS quarterly 20(1), 55-81. Reich, B.H. and Benbasat, I. (2000). “Factors That Influence the Social Dimension of Alignment between Business and Information Technology Objectives,” MIS Quarterly, 24(1), 81-113. Ridley, G. Young, J. & Carroll P. (2004). COBIT and its Utilization: A framework from the literature, Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Sabherwal, R. & King, W.R, (1991). “Towards a Theory of Strategic Use of Information Resources: An Inductive Approach,” Information and Management, 20(3), 191-212. Sadri, G. & Lees, B. (2001). “Developing corporate culture as a competitive advantage,” Journal of Management Development, 20(10), 853 – 859. Segars A. H. & Grover V. (1998). “Strategic information systems planning success: An investigation of the construct and its measurement,” MIS Quarterly, 22(2), 139-163. Smith, Heather A. & McKeen, James D. (2003). “Developments in Practice VIII: Enterprise Content Management,” Communications of the Association for Information Systems, 11, Article 33. Spiratava, C. (2001), fundamentals of information technology, Kalyani Publishers. Tallon, P.P. Kraemer, K.L. & Gurbaxani, V, (2000). “Executives’ perceptions of the business value of information technology: a process-oriented approach,” Journal of Management Information Systems, 16(4), 145-173. Tan, F.B. and Gallupe, R.B. (2006). “Aligning business and information systems thinking: A cognitive approach,” IEEE Transactions on Engineering Management, 53(2), 223-237. Thomas, A. Krishnamoorthy, M. Singh, G. and Venkateswaran, J. (2015). “Coordination in amultiple producers–distributor supply chain and the value of information,” International Journal of Production Economics, Vol. 167, 63-73. Turban, E. Mclean, E. & Wetherbe, J, (2002). Information Technology for Management, John Wiley and Son INC. Turek, B. (2013). Information systems in supply chain integration and management. Retrieved from http://www.ehow.com/ info_8337099_information-supply-chain-integration-management.html. Ward, J. & Peppard, J. (2002). Strategic Planning for Information System, 3rd Edition, John Wiley, UK. Weill, P. & Broadbent, M. (1998). Leveraging the New Infrastructure - How Market Leaders Capitalize on Information Technology. Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,082 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,043 |
||