| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,991 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,352,683 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,935,021 |
واکاوی وجه ارتباط هدایت به متّقین در نظر مفسّران | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 5، دوره 7، شماره 25، شهریور 1395، صفحه 109-132 اصل مقاله (694.57 K) | ||
| نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2016.7087 | ||
| نویسندگان | ||
| محمّدحسین شیرافکن* 1؛ علیرضا قایمینیا2 | ||
| 1دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن قم | ||
| 2دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی | ||
| چکیده | ||
| از جمله مسائلی که از دیرباز در همة انحای نگرش تفسیری و در همة اعصار تا امروز، معرکة آرای مفسّران قرار گرفته است، وجه ارتباط هدایت قرآن کریم به متّقین میباشد. قرآنی که حکمت نزول آن هدایت عالمیان معرّفی شده، به چه علّت در آیة دوم سورة بقره هدایت آن به متّقین نسبت داده شده است؟ منظور از هدایت و متّقین در این آیه چیست؟ آیا این نسبت دالّ بر انحصار هدایت قرآن به متّقین است؟ نظرات مختلف مفسّران را به دو بخش اصلی تقسیم کردیم. در مجموع، پنج نظر را در این دو بخش گنجاندیم و به بررسی اجمالی آنان پرداختیم. در این جستار، این نکته حاصل میگردد که نسبت هدایت به متّقین دوسویه میباشد؛ یعنی چنانکه هدایت بر متّقین مؤثّر است، تقوا نیز در کسب هدایت تأثیر بسزایی دارد و این نسبت بیانگر هدایتی خاص است. در هندسة معرفتی قرآن، هدایت نسبت به تقوا، سه موضع دارد. این سه ساحت باعث شده است که در ایجاد و شدّت تقوا تأثیر بسزایی داشته باشد. با تدبّر در مسائل بیان شده از ارتباط و همآیی هدایت و تقوا نتایج متعدّدی حاصل میشود. میتوان بیان داشت که متّقین در مرحلة ابتدا و استدامه نیاز به هدایت الهی دارد و از آن بهره جسته، در پرتو دو هدایت الهی قرار گرفتهاند که از آن به هدایت اوّلیّه و ثانویّه یاد شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هدایت؛ متّقین؛ هدایت تامّه؛ هدایت قرآنی | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم. آلوسی، سیّدمحمود. (1415ق.). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العلمیّة. ابنجزی غرناطی، محمّدبن احمد. (1416ق.). کتاب التّسهیل لعلوم التّنزیل. بیروت: شرکت دار الأرقمبن أبی الأرقم. ابنعاشور، محمّدبن طاهر. (1997م.). التّحریر والتّنویر. تونس: دار سحنون للنّشر والتّوزیع. ابنعربی، محییالدّین محمّد. (1422ق.). تفسیر ابنعربی. بیروت: دار إحیاء التّراث العربی. امین اصفهانی، نصرت بیگم. (1361). مخزنالعرفان در تفسیر قرآن. تهران: نهضت زنان مسلمان. ایزوتسو، توشیهیکو. (1361). خدا و انسان در قرآن. ترجمة احمد آرام. تهران: سهامی انتشار. بحرانی، سیّد هاشم. (1416ق.). البرهان فی تفسیر القرآن. تهران: بنیاد بعثت. تستری، سهلبن عبدالله. (1423ق.). تفسیر التّستری. بیروت: دارالکتب العلمیّة. سمرقندی، نصربن محمّد. (1418ق.). بحرالعلوم. بیروت: دارالفکر. سیوطی، جلالالدّین و جلالالدّین محلّی. (1416ق.). تفسیر الجلالین. بیروت: مؤسّسة النّور للمطبوعات. شاذلی، سیّدبن قطب. (1412ق.). فی ظلال القرآن. بیروت: دارالشّروق. طباطبائی، سیّد محمّدحسین. (1417ق.). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرّسین حوزة علمیّة قم. طبرسی، فضلبن حسن. (1372). جوامع الجامع. تهران: انتشارات دانشگاه تهران و مدیریّت حوزة علمیّة قم. طبری، محمّدبن جریر. (1412ق.). جامع البیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار المعرفة. طوسی، محمّدبن حسن. (1409ق.). التّبیان فی تفسیر القرآن. تحقیق احمد حبیب قصیر العاملی. بیروت: دار إحیاء التّراث العربی. عروسی الحویزی، عبدعلی. (1415ق.). تفسیر نور الثّقلین. قم: انتشارات اسماعیلیان. عیّاشی، محمّدبن مسعود. (1380ق.).کتاب التّفسیر. تهران: چاپخانة علمیّه. قمی، علیّبن ابراهیم. (1367). تفسیر قمی. قم: دار الکتاب. مراغی، احمد مصطفی. (1418ق.). تفسیر المراغی. بیروت: دارالکتب العلمیّة. مغنیه، محمّدجواد. (1424ق.). تفسیر الکاشف. تهران: دار الکتب الإسلامیّة. مکارم شیرازی، ناصر. (1421ق.). الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل. قم: مدرسة امام علیّبن ابیطالب(ع). موسوی سبزواری، سیّد عبدالأعلی. (1409ق.). مواهب الرّحمن فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسّسة أهل بیت(ع). نووی جاوی، محمّدبن عمر. (1417ق.). مراح لبید لکشف معنی القرآن المجید. بیروت: دار الکتب العلمیّة. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 948 |
||