| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,115 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,301 |
تدوین برنامه مبتنی بر الگوی پاسخ به مداخله و تعیین اثربخشی آن بر بهبود املانویسی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 22، شهریور 1395، صفحه 1-25 اصل مقاله (1.31 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2016.7109 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا امین ابادی* 1؛ حمید علیزاده2؛ اسماعیل سعدی پور3؛ صغرا ابراهیمی قوام3؛ نورعلی فرخی4 | ||
| 1دانشجوید کارای دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2استاد تمام گروه روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 4دانشیار گروه روانسنجی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه تقویت املاء بر اساس الگوی پاسخ-به-مداخله و مطالعهی اثربخشی آن در تقویت عملکرد دانشآموزان با مشکلات املا نویسی پایه سوم ابتدایی بود. این پژوهش در دو مرحلهی تدوین و اعتباریابی برنامه و سنجش اثر بخشی آن اجرا شده است و از نوع طرحهای تکآزمودنی AB بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم ابتدایی سال تحصیلی 1394-95 شهر کرج بود. 20 دانشآموز به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مداخلهای سه ردیفی براساس الگوی پاسخ-به-مداخله (ردیف اول شامل گروه 5 نفری در 9 جلسه 30 دقیقهای، ردیف دوم گروههای 3 نفری در 9 جلسه 45 دقیقه ای، ردیف سوم 12 جلسه یک ساعته انفرادی) شرکت داده شدند، و براساس برنامه تدوین شده براساس برنامههای متناسب با الگوی پاسخ-به-مداخله به روش آموزش مستقیم، آموزش دیدند. ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون املای کریمی و رضایی (1392) است. براساس نتایج بدست آمده از ICC اعتبار برنامه گرداوری شده برابر با 36/0 است، با توجه به (00/0> P)، از اعتبار مناسبی برای اجرا برخوردار میباشد. دادههای حاصل از پیش آزمون و پس آزمون در هر ردیف با استفاده از روش محاسبه اندازه اثرتحلیل شدند. بر اساس ارزیابی و نظارت اجرا شده به ترتیب در هر ردیف مداخله 20، 10 و 20 درصد شرکت کنندگان پاسخ به مداخله داشتند و سایر شرکت کنندگان پیشرفتی در مداخلات اجرا شده نداشتند. باتوجه به ویژگیهای شرکت کنندگان در پژوهش می توان نتیجه گرفت برنامه تدوین شده برای دانشآموزانی با ضعف درسی مناسب است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تدوین برنامه؛ اثربخشی؛ پاسخ-به-مداخله؛ املا؛ اختلال املا نویسی | ||
| مراجع | ||
|
امینآبادی، ز؛ امینآبادی، س؛ علیزاده، ح؛ پورکاوه، ع. (زیر چاپ). مطالعه فراوانی و انواع غلطهای املایی دانشآموزان تکزبانه و دوزبانه. مجله ناتوانیهای یادگیری. تبریزی، م. (1391). درمان اختلالات دیکته نویسی. چاپ بیست و هفتم. انتشارات فراروان. درخانی، ز؛ کجباف، م؛ مولوی، ح؛ امیری، ش. (1388). تاثیر روشهای آموزش فرایند و آموزش تکلیف-فرایند بر عملکرد املانویسی در دانشآموزان دبستانی. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 9(2)؛ 91-102. سلیمانی، ز؛ دستجردیکاظمی، م. (1384). تعیین روایی و اعتبار آزمون آگاهی واجشناختی. مجله روانشناسی. 33 (9)؛ 82- 100. سیف، ع. (1392). روانشناسی پرورشی نوین. نشر دوران. کریمی، ب؛ علیزاده، ح. (1391). اختلالهای یادگیری املا (ارزیابی و برنامه آموزش). نشر روان. کریمی، ب؛ رضایی، ع م. (1392). ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانشآموزان پایه سوم دبستان. مجله روانشناسی افراد استثنایی. 3 (12)؛ 117- 127. لرنر، ژ. (1997). ناتوانیهای یادگیری: نظریهها، تشخیص و راهبردهای تدریس. ترجمه عصمت دانش. (1384). انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. هالاهان، دی،. پی. لوید، جی،. کافمن، جی. ام،. ویس، ام. پی،. مارتینز، ال. (2005). اختلالهای یادگیری؛ مبانی، ویژگیها و تدریس موثر. ترجمه حمید علیزاده و همکاران. (1390). انتشارات ارسباران. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub. Amtmann, D., Abbott, R. D., & Berninger, V. W. (2008). Identifying and predicting classes of response to explicit phonological spelling instruction during independent composing. Journal of Learning Disabilities, 41(3), 218-234. Aram, D. M., & Nation, J. E. (1980). Preschool language disorders and subsequent language and academic difficulties. Journal of Communication Disorders, 13(2), 159-170. Aram, D. M., Ekelman, B. L., & Nation, J. E. (1984). Preschoolers with Language Disorders10 Years Later. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 27(2), 232-244. Australian Institute Of Health and Welfare. (2004). Children with Disabilities in Australia. Accessed from Http://Www.Aihw.Gov.Au. Barriga, A. Q., Doran, J. W., Newell, S. B., Morrison, E. M., Barbetti, V., & Robbins, B. D. (2002). Relationships between Problem Behaviors and Academic Achievement in Adolescents the Unique Role of Attention Problems. Journal of Emotional and Behavioral disorders, 10(4), 233-240. Batsche, G., Elliott, J., Graden, J. L., Grimes, J., Kovaleski, J. F., Prasse, D., Schrag, J., & Tilly, W.D. (2006). Response to intervention: Policy considerations and implementation. Alexandria, VA: National Association of State Directors of Special Education, Inc. Blythe, S. G. (2010). Neuro-motor Maturity as an Indicator of Developmental Readiness for Education. Institute for Neuro. Brown-Chidsey, R., & Steege, M. W. (2011). Response to intervention: Principles and strategies for effective practice. Guilford Press. Burns, M. K., & VanDerHeyden, A. M. (2006). Using Response to Intervention to Assess Learning Disabilities Introduction to the Special Series. Assessment for Effective Intervention, 32(1), 3-5. Burton, D. T., & Kappenberg, J. (2010). Response to Intervention: The Teachers’ Role in Distinguishing Between Mathematics Difficulty and Mathematics Disability. Insights on Learning Disabilities, 7 (2), 53-64. Caravolas, M., Volín, J., & Hulme, C. (2005). Phoneme awareness is a key component of alphabetic literacy skills in consistent and inconsistent orthographies: Evidence from Czech and English children. Journal of experimental child psychology, 92(2), 107-139. Cavendish, W. (2013). Identification of Learning Disabilities Implications of Proposed DSM-5 Criteria for School-Based Assessment. Journal of learning disabilities, 46(1), 52-57. Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2006). Learning disabilities: From identification to intervention. Guilford press.Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2006). A framework for building capacity for responsiveness to intervention. School Psychology Review, 35(4), 621. Gathercole, S. E., & Pickering, S. J. (2000). Working memory deficits in children with low achievements in the national curriculum at 7 years of age. British Journal of Educational Psychology, 70(2), 177-194. Gettinger, M., & Stoiber, K. C. (2012). Curriculum-based early literacy assessment and differentiated instruction with high-risk preschoolers. Reading Psychology, 33(1-2), 11-46. Graham, S., & Harris, K. R. (2003). Students with learning disabilities and the process of writing: A meta-analysis of SRSD studies. Graham, S., Harris, K. R., & McKeown, D. (2013). The writing of students with LD and a meta-analysis of SRSD writing intervention studies: Redux. Handbook of learning disabilities, 405-438. Hall, P. K., & Tomblin, J. B. (1978). A follow-up study of children with articulation and language disorders. Journal of Speech and Hearing Disorders, 43(2), 227-241. Harris, J. (2010). Response to Intervention: Implications for use when Identifying Students with Special Needs. Johnson, C. J., Beitchman, J. H., Young, A., Escobar, M., Atkinson, L., Wilson, B., & Wang, M. (1999). Fourteen-Year Follow-Up of Children with and Without Speech/Language ImpairmentsSpeech/Language Stability and Outcomes. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 42(3), 744-760. Johnson, E. S., Hancock, C., Carter, D. R., & Pool, J. L. (2013). Self-Regulated Strategy Development as a Tier 2 Writing Intervention. Intervention in School and Clinic, 48(4), 218-222. Johnson, E., Mellard, D. F., Fuchs, D., & McKnight, M. A. (2006). Responsiveness to Intervention (RTI): How to Do It. [RTI Manual]. National Research Center on Learning Disabilities. Jones, B. A., Smith, H. H., Hensley-Maloney, L., & Gansle, K. A. (2015). Applying Response to Intervention to Identify Learning Disabilities in Students with Visual Impairments. Intervention in School and Clinic, 1053451215577475. Lee, S. L. (2012). A Descriptive Study of Response to Intervention (RTI) Implementation at the Elementary Level in West Virginia. Mackenzie, N., & Hemmings, B. (2014). Predictors of success with writing in the first year of school. Issues in Educational Research, 24(1), 41-54. McDaniel, S., Albritton, K., & Roach, A. (2013). Highlighting the need for further response to intervention research in general education. Research in Higher Education Journal, 20, 1. McInerney, M., & Elledge, A. (2013). Using a response to intervention framework to improve student learning: A pocket guide for state and district leaders. Miniscalco, C. (2007). Language problems at 2½ years of age and their relationship with school-age language impairment and neuropsychiatric disorders. Inst of Neuroscience and Physiology. Dept of Audiology, Logopedics, Occupational Therapy & Physiotherapy. Murphy, J. F., Hern, C. L., Williams, R. L., & McLaughlin, T. F. (1990). The effects of the copy, cover, compare approach in increasing spelling accuracy with learning disabled students. Contemporary Educational Psychology, 15(4), 378-386. Nelson, J. R., Benner, G. J., Lane, K., & Smith, B. W. (2004). Academic achievement of K-12 students with emotional and behavioral disorders.Exceptional Children, 71(1), 59-73. Park, J., Ritter, M., Lombardino, L. J., Wiseheart, R., & Sherman, S. (2013). Phonological awareness intervention for verbal working memory skills in school-age children with specific language impairment and concomitant word reading difficulties. International Journal of Research Studies in Language Learning, 3(4). Parker, R. I., Hagan-Burke, S., & Vannest, K. (2007). Percentage of all non-overlapping data (PAND) an alternative to PND. The Journal of Special Education, 40(4), 194-204. Re, A. M., Mirandola, C., Esposito, S. S., & Capodieci, A. (2014). Spelling errors among children with ADHD symptoms: The role of working memory. Research in developmental disabilities, 35(9), 2199-2204. Saeki, E., Jimerson, S. R., Earhart, J., Hart, S. R., Renshaw, T., Singh, R. D., & Stewart, K. (2011). Response to intervention (RtI) in the social, emotional, and behavioral domains: Current challenges and emerging possibilities. Contemporary School Psychology: Formerly" The California School Psychologist", 15(1), 43-52. Sitzmann, B. H., Hightree, B., Moritz, L., Elton, S. (2014). RTI Interventions Manual. Available at: www.esu1.org/downloads/RtI. Van Der Hehden, A, M., Burns, M, K. (2010). Essentials of Response to Intervention. Published By John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey. Weiser, B., & Mathes, P. (2011). Using encoding instruction to improve the reading and spelling performances of elementary students at risk for literacy difficulties: A best-evidence synthesis. Review of Educational Research, 81(2), 170-200. Weiser, B., & Mathes, P. (2011). Using encoding instruction to improve the reading and spelling performances of elementary students at risk for literacy difficulties: A best-evidence synthesis. Review of Educational Research, 81(2), 170-200. Williams, K. J., Walker, M. A., Vaughn, S., & Wanzek, J. (2016). A Synthesis of Reading and Spelling Interventions and Their Effects on Spelling Outcomes for Students With Learning Disabilities. Journal of learning disabilities, 12-28 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,815 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,242 |
||