| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,739 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,069 |
ارزشیابی برنامه درسی دورهی پیشدبستانی دانشآموزان کمتوانذهنی در مراکز استثنایی استان آذربایجانغربی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 7، دوره 6، شماره 22، شهریور 1395، صفحه 111-120 اصل مقاله (402.88 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2016.7115 | ||
| نویسندگان | ||
| مرضیه دهقانی* 1؛ فریناز اصغری2؛ نعیمه دهقانی3 | ||
| 1استادیار گروه برنامه های آموزشی و درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
| 2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد ارومیه | ||
| 3کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوی | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی وضعیت برنامهدرسی دوره پیشدبستانی دانشآموزان کمتوانذهنی در مراکز استثنایی استان آذربایجانغربی در سال تحصیلی 1391-90بود. رروش پژوهش روش ارزشیابی یا پژوهش ارزیابانه بود. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان، معلمان و دانشآموزان مراکز استثنایی استان آذربایجان غربی بودند. به علت تعداد کم از سرشماری استفاده و نمونه دانشآموزان بر اساس جدول مورگان و به صورت روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسشنامه، سیاهه و نمرات آمادگی تکمیلی دانشآموزان استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تی تک نمونهای) استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت سازماندهی محیط آموزشی و مواد آموزشی دانشآموزان از نظر مدیران، معلمان و مشاهدهگران مطلوب و از نظر کارشناسان نامطلوب میباشد. وضعیت محتوای برنامه درسی دانشآموزان نیز از نظر همه گروهها مطلوب، فرآیند تدریس معلم در محیطهای یاددهی و یادگیری از نظر مدیران و معلمان مطلوب و از نظر کارشناسان نامطلوب بود. وضعیت تحقق اهداف رشد و تحول شناختی از نظر مدیران مطلوب، از نظر کارشناسان، معلمان و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی نوآموزان نامطلوب بود. سرانجام وضعیت تحقق اهداف رشد و تحول جسمی و حرکتی از نظر مدیران و کارشناسان نامطلوب و از نظر معلمان و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی مطلوب بود. جهت تحلیل نتایج به دست آمده از یافتههای حاصل از ابزار تکمیلی (تحلیل پاسخ سوالهای باز پاسخ از مدیران، معلمان و کارشناسان) نیز استفاده شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پیشدبستان؛ ارزشیابی؛ دانشآموزان کمتوانذهنی | ||
| مراجع | ||
|
امین خندقی، م؛ کاظمی، ص. (1388). ارزشیابی برنامه درسی راستهدوزی دوره متوسطه حرفهای دانشآموزان با کمتوانی ذهنی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 11، 31-49. امین خندقی، م؛ کاظمی، ص. پاکمهر، ح. (1391). طرح ملی ارزشیابی برنامه درسی دوره حرفهای متوسطه دانشآموزان با نیازهای ویژه (با کمتوانی ذهنی) در آموزش و پرورش استثنایی جمهوری اسلامی ایران. طرح پژوهشی ملی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. برقی، ا. (1385). آشنایی با سازمان آموزش پرورش استثنایی کشور. فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی. 58، 37-54 بهراد، ب. (1382). حرفهآموزی به دانشآموزان کمتوان (آموزش مهارتهای حرفهای). تهران: پژوهشکده کودکان استثنائی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور. زارعی زوارکی، ا. سلیمانی، ازندریانی ح؛ و درتاج، ف. (1389). ارزشیابی مراکز یادگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران از نظر کارشناسان. پژوهش در نظامهای آموزشی. 4 (9): 69-83. شهرامی، ع.، متقیانی، ر. (1377). ارزشیابی مقدماتی از دوره مهارتهای عمومی دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزش پذیر. وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی. ضرغامپور، م. (1390). راهنمای تدریس دوره آمادگی ویژه نوآموزان با کمتوانی ذهنی. تهران: انتشارات کتابهای درسی ایران. قاسمزاده، ف. (1391). گروه مولفین، روشهای یاددهی ویادگیری، چاپ دوم. تهران: انتشارات فنی ایران. کرک، ساموئل، جانسون، ارویل. (1382) آموزش و پرورش کودکان عقبماندهذهنی، ترجمه مجید مهدیزاده، چاپ ششم. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. کیامنش، ع. (1384). روشهای ارزشیابی آموزش. تهران: پیام نور. مفیدی، ف. (1387) مدیریت مراکز پیشدبستانی. چاپ سوم. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. مفیدی، ف. (1389). آموزش و پرورش پیشدبستانی. چاپ اول. تهران: دانشگاه پیام نور. نامنی، م.، فلاحکسمایی، ش. (1374). نخستین گام. چاپ اول. تهران: سازمان آموزش پرورش استثنایی. نویدی، احد. (1383). راهنمای عملی ارزشیابی آموزش فنی و حرفهای. تهران: وزارت آموزش و پرورش. نیکپرورفرد، ر. (1383). راهنمای مهارتهای زندگی. چاپ دوم. تهران: انتشارات معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور. واشقانی فراهانی، م؛ علی پور، ا. (1382). تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه اول کودکان کمتوان ذهنی و مقایسه آن با کتاب درسی علوم پایة اول کودکان عادی. فصلنامه پژوهشدرحیطهکودکاناستثنایی، ٨ (2): 117-142. Kirk, S., Gallagher J. & Anastasiow, N. (1996).Educating exceptional children, Eighth Edition,New york, Houghton Mifflin Company. Matthews, L. R.; Buys, N.; Randall, C.; Biggs, H. & Hazelwood, Z.(2010). Evolution of vocational rehabilitation competencies in Australia. International Journal of Rehabilitation Research, Vol. 33. Iss. 2. pp. 124-133. Ruhe, V. & zumbo, B.D. (2009). Evaluation in distance education and e-learning, the unfolding model. New York and London: the Guilford press. Stufflebeam, D. L. and Shinkfield, A J. (2007). Evaluation theory, models, and applications, second edition, U.S.A. Jossey-B. Wehmeyer, M. L., Kelchner, K. & Richards, S. (1996). Essential characteristics of self-determined behaviors of adults with mental retardation and developmental disabilities. American Journal of Mental Retardation, 100, 632-642. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,828 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,750 |
||