| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,979 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,264,184 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,910,457 |
برونداد های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاه استنادی علوم و اسکوپوس | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 7، تیر 1395، صفحه 21-40 اصل مقاله (741.63 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2016.7154 | ||
| نویسندگان | ||
| گلنسا گلینی مقدم* 1؛ حسن جعفری2؛ اصغر ستارزاده3 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3کتابدار کتابخانه عمومی امیرالمؤمنین (ع) ورزقان، استان آذربایجان شرقی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف مقایسه و تحلیل برونداد علمی بینالمللی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاههای وب آو ساینس و اسکوپوس به تفکیک دانشکدهها انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش علمسنجی انجام شده است. پس از استخراج دادههای خام از پایگاهها و تبدیل آنها به فرمت نت، از نرمافزارهای هیستسایت، پاژک، ویاواسویوئر و اکسل برای تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه برونداد علمی بینالمللی دانشگاه علامه طباطبائی از زمان ثبت اولین پیشینه در سال 1987 تا پایان 2015 در هر دو پایگاه (جمعا 993 مقاله) بوده و نمونهگیری صورت نگرفته است. یافتهها نشان داد که نرخ رشد در پایگاه وب آو ساینس و اسکوپوس به ترتیب 49/29و 51/32 بوده است. شاخص چگالی در پایگاه وب آو ساینس 008/0 و در پایگاه اسکوپوس 5 00/0 بوده که در حد پایین قرار میگیرد. دانشکده مدیریت و حسابداری بیشترین مدرک را تولید کرده است. امریکا و سوئیس بیشترین همکاری بینالمللی را با دانشگاه علامه داشتهاند و میزان همپوشانی بین پایگاهها 21 درصد بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش، نرخ رشد تولید علم نسبتا خوب بوده ولی شاخص چگالی پایین نشان از عدم انسجام شبکه و سطح پایین همکاری علمی بین پژوهشگران در هر دو پایگاه دارد. تعداد تولیدات نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس 410 مورد و در اسکوپوس 583 مورد بوده است. میزان تولیدات بینالمللی در مقایسه با رتبه دوم دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی در سطح کشور با تولید 6426 مقاله تا سال 1394، بسیار پایین است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برونداد علمی؛ پایگاه وب آو ساینس؛ پایگاه استنادی اسکوپوس؛ دانشگاه علامه طباطبائی؛ همکاری علمی | ||
| مراجع | ||
|
جلالی دیزجی، علی و جعفرزاده، رشید. (1394). بررسی همکاری علمی دانشگاه تبریز با کشورهای خارجی در پایگاه استنادی اسکوپوس. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 8(31)، 19-30. عصاره، فریده؛ حیدری، غلامرضا؛ زارع فرشبندی، فیروزه و حاجی زینالعابدینی، محسن. (1388). از کتابسنجی تا وبسنجی: تحلیلی بر مبانی، دیدگاهها، قواعد و شاخصها، تهران: نشر کتابدار. فتاحی، رحمتالله؛ دانش، فرشید و سهیلی، فرامرز. (1390). بررسی وضعیت جهانی تولیدات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در سالهای 1990- 2010 در پایگاه وب آو ساینس با هدف ترسیم نقشه علمی این دانشگاه. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 1(1)، 175- 196. نورافروز، علی حسین و واعظی، رضا. (1394). بررسی تولیدات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاه استنادی اسکوپوس. مطالعات دانش شناسی، ۲(۵)، ۱۲۷-۱۵۲. Chen, S. R., Chiu, W. T., & Ho, Y. S. (2006). Asthma in children: mapping the literature by bibliometric analysis. Revue française d'allergologie et d'immunologie clinique, 45(6), 442-446.
Jiang, Ch., Wang, W. & Sun, J. (2013). Bibliometrics Analysis: Scientific Collaboration between Mainland China and Taiwan (1978-2010), the paper was presented at the 9th International Conference on Webometrics, Informetrics and Scientometrics and 14th COLLNET Meeting, Estonia, 23.
Joolaee, S., Abazari, Z., Babolhavaeji, F., & Hariri, N. (2015). A comparative analysis of co- authorship patterns of Iranian researches in life sciences (2002 -2011): a bibliographic research in Scopus and ISC databases, Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 5 (S1), 5602-5608.
Olmeda-Gómez, C., Ovalle-Perandones, M. A., Gorraiz, J. & Gumpenberger, Ch. (2014). Excellence, merit and research team size: a Library and Information Science case study, the paper was presented at the 10th International Conference on Webometric, Informetrics and Scientometrics and 15th COLLNET Meeting, Germany, 61-70. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 554 |
||