| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,948 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,058,977 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,826,837 |
اصول پیشرفته "کنوانسیون کیپ تاون 2001 راجع به حقوق بین المللی تجهیزات متحرک" در تعامل با تامین مالی هواپیما | ||
| پژوهش حقوق عمومی | ||
| مقاله 3، دوره 18، شماره 53، اسفند 1395، صفحه 77-95 اصل مقاله (405.88 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjpl.2017.7177 | ||
| نویسنده | ||
| مجتبی اشراقی آرانی* | ||
| دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| تامین مالی هواپیما تحت تاثیر خصوصیات ویژهی هواپیما با چالشهای حقوقی فراوانی در عرصه بین المللی همراه بوده است؛ به گونهای که تامین کنندگان مالی همواره با خطر عدم شناسایی اصل یا امتیاز حقوق خود از سوی کشور محل اجرا یا عدم اجرای موثر و کارای آن حقوق نسبت به هواپیما مواجه بودهاند. اولین تلاش بینالمللی برای حل مسائل مربوطه در قالب «کنوانسیون ژنو 1948 راجع به شناسایی بینالمللی حقوق نسبت به هواپیما» محقق گردید اما به دلیل کاستیهای بسیار، با استقبال تامینکنندگان مالی همراه نشد. از این رو، توافق بینالمللی دیگری لازم بود تا ضمن رفع کاستیهای کنوانسیون ژنو، چالشهای فوقالذکر را به حداقل برساند. این مهم، پس از گذشت نیم قرن، در «کنوانسیون کیپ تاون 2001 راجع به حقوق بینالمللی در تجهیزات متحرک» و پروتکل هواپیمای آن به بهترین شکل به ثمر نشست. غالب صاحبنظران بر این باورند که کنوانسیون کیپ تاون شفافیت و قطعیت حقوقی بیشتری در تامین مالی هواپیما ایجاد و کاهش هزینههای آن و افزایش دسترسی به سرمایه را در پی دارد. در این مقاله استدلال شده است که این نتیجهی مطلوب، مرهونِ شش قاعده حقوقی است که از مفاد کنوانسیون کیپ تاون قابل استنباط بوده و شاکلهی این سند بین-المللی را تشکیل میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کنوانسیون؛ کیپ تاون؛ هواپیما؛ تامین مالی؛ حقوق تضمینی | ||
| مراجع | ||
|
الف) فارسی - اشراقی آرانی، مجتبی، (1394)، حقوق تأمین مالی هواپیما، چاپ نخست، تهران: شرکت سهامی انتشار. - اشراقی آرانی، مجتبی، (1393)، ضوابط حقوقی تأمین مالی معاملات راجع به هواپیما، رساله جهت اخذ درجه دکتری در گرایش حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. - شمس، عبدالله، (1385)، آیین دادرسی مدنی، جلد سوم، چاپ ششم، تهران: انتشارات دراک.
ب) انگلیسی - Devinsky, Peter, (2008), Speedy Relief? The Default Remedies as Set out in the Cape Town Convention and the Aircraft Protocol, Thesis for Degree of LLM, McGill University, Montreal August.
- Downs, Nettie, (2014), “Taking Flight from Cape Town: Increasing Access to Aircraft Finance”, University of Pennsylvania Journal of International Law, Vol. 35.
- Goode, Roy, (2002), “The Capetown Convention on International Interests in Mobile Equipment: A Driving force for International Asset-based Financing”, Unification Law Review.
- Mooney, C, (2004), “Insolvency Law as Credit Enhancement: Insolvency-related Provisions of the Cape Town Convention and the Aircraft Equipment Protocol”, 13 Int Insol Rev.
- Wang, Yan, (2000), “Evolution of Aircraft Finance Law, Consideration of UNIDRIOT Reform Project Relating to Aircraft Equipment”, Thesis for Degree of Master of Law, Faculty of Law McGill University.
- Weber, Ludwig & Silverio Espinola, (1999), “The Development of a New Convention Relating to International Interests in Mobile Equipment in Particular Aircraft Equipment: A joint ICAO-Unidroit Project”, 2 Unification Law Review.
- Wool, Jeffry, (1999), “The Next Generation of International Aviation Finance Law; an Overview of the Proposed Unidroit Convention on International Interests in Mobile Equipment as Applied to Aircraft Equipment”, U. Pa. Journal of International Economics and Law, Vol. 20.
- Zwieten, Kristin van, (2012), “The Insolvency Provisions of the Cape Town Convention and Protocols: Historical and Economic Perspectives”, Capetown Convention Journal, September.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,063 |
||