| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,739 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,069 |
بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت (MIS) در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 8، آبان 1395، صفحه 21-40 اصل مقاله (551.06 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2016.7244 | ||
| نویسندگان | ||
| ابراهیم آریانی قیزقاپان* 1؛ عادل زاهدبابلان2؛ مهدی معینی کیا2 | ||
| 1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش بهمنظور بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر راهبرد اصلی: کمی؛ ازنظر هدف: کاربردی؛ ازنظر راهکار اجرایی: میدانی؛ ازنظر شیوه تحلیلی: توصیفی _ مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل داده است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α، 120 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی نظام اطلاعات مدیریت (با پایایی 89/0 = α)، پرسشنامهی حرفه گرایی (با پایایی 93/0 = α) و پرسشنامهی انگیزش شغلی لوداهل کیچنر (با پایایی 92/0 = α) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که تأثیر تعامل بین جنسیت و کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (54/1= (114/1)F، 05/0<12/0=p) و انگیزش نسبت به شغل (73/0= (114/1)F، 05/0<73/0=p) کارکنان معنیدار نیست؛ اما تأثیر جداگانهی کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (90/3= (114/1)F، 01/0>00/0=p) و انگیزش شغلی (06/4= (114/1)F، 01/0>00/0=p) کارکنان معنیدار است؛ بنابراین کاربست نظام اطلاعات مدیریت بهعنوان یک شاخص مهم در سازمان، جهت توسعه تواناییهای کارکنان پیشنهاد میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزش شغلی؛ حرفه گرایی؛ نظام اطلاعات مدیریت؛ کارکنان آموزشوپرورش؛ شهرستان شاهیندژ | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، مری؛ خرمی، فرید؛ زارع، شهرام و حسینی اشپلا، راحیل. (1390). ارزیابی نیازهای اطلاعاتی نظام اطلاعات مدیریت معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی ایران. مجله پزشکی هرمزگان، 15(3)، 191-199. اسکندری، مجتبی و باقری، حجتالله. (1394). بهکارگیری نظامهای اطلاعاتی مدیریت در تصمیمگیری کاربران. دو فصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 1(4)، 1-29. آریانی، ابراهیم؛ زاهد بابلان، عادل؛ معینی کیا، مهدی و خالقخواه، علی. (1393). بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در قابلیتهای پژوهشی و کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 6(2)، 26-39. بدرقه، علی. (1389). استلزامات و چالشهای بهکارگیری نظام مدیریت اطلاعات در نظام ترویج و آموزش کشاورزی ایران. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات. بنائیان، حمید. (1387). طراحی نظام اطلاعات مدیریت معاونت اداری- مالی دانشگاهها (موردپژوهشی واحد اداری مالی دانشگاه خلیجفارس). فصلنامه پیام مدیریت، (26)، 171-145. جیمز. ا. ابراین. (2002). نظامهای اطلاعاتی مدیریت. ترجمه مانیان و فتاحی (1386).تهران: نشر روان. حسینی، سید یعقوب و خسروی لقب، زهره. (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر قصد و نیت حرفه گرایی دانشجویان دختر (موردمطالعه: دانشجویان رشته مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران). فصلنامه علمی – پژوهشی زن و جامعه، 6(2)، 119- 140. خلیلی، کرم؛ گراون، پروین؛ علیدادی گراوند، منصوره و صیادی، حمید (1394). بررسی تأثیر نظامهای اطلاعاتی مدیریت بر رشد و بهرهوری نیروی کار (موردمطالعه: شرکت نفت استان ایلام). کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی. رحمان، آرش. (1388). تحلیل و ارزیابی نظامهای اطلاعاتی مدیریت بیمارستانی در ایران. اولین کنفرانس ملی مهندسی نرمافزار ایران، آموزشکده فنی و حرفهای سما رودهن. رفیعی، نفیسه؛ گودرزی، زهره و عزیزی، سید محسن. (1394). بررسی رابطه جوسازمانی و ماهیت شغل با انگیزش شغلی کارکنان بیمارستانهای شهر اصفهان. فصلنامه بیمارستان، 14(2)، 111-118. رهنورد، فرجالله و حاجی محمدعلیها، رضا. (1385). اثربخشی نظام اطلاعات مدیریت: مطالعه موردی، فصلنامه مدیریت و توسعه، (65 و 66)، 3-12. رئیسی، احمدرضا و داداشی، زینب. (1385). بررسی نیازهای آموزشی مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با فرایند طرح جامع نظامهای اطلاعاتی بیمارستان در سال 1385. فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 3(1)، 19-24. رئیسی، پیمان و محبیفر، رضا. (1386). انگیزش شغلی از دیدگاه کارکنان و مدیران در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. فصلنامه مطالعات پزشکی قزوین، 38، 101-117. زارع، عباس. (1383). بررسی موانع استقرار نظامهای اطلاعات مدیریت در برخی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. سلیمیفرد، خداکرم. (1383). نظامهای اطلاعاتی مدیریت. تهران: نشر روان. سید جوادیان، صادق. (1387). برنامهریزی منابع انسانی. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. سیف، علیاکبر. (1393). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران. صرافیزاده، اصغر و علی پناهی، علی. (1380). نظامهای اطلاعاتی مدیریت. تهران: نشر میر. طبیبی، جعفر و مالکی، محمدرضا. (1386). برنامهریزی استراتژیک. تهران: نشر ترمه. عامری، میرحسین. (1388). تبیین رابطه بین شاخصهای مدیریت مشارکتی بهعنوان یک شیوه مؤثر و انگیزش شغلی کارکنان ادارات تربیتبدنی استان آذربایجان غربی. فصلنامه مدیریت ورزشی، (1)، 5-17. عباسپور، علی. (1389). مدیریت منابع انسانی پیشرفته: رویکردها، فرایندها و عملکرد. تهران: سمت. علاقهبند، علی. (1393). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: روان. عمید، امین؛ رضائیان، علی و باقری، مهدی. (1386). تحلیل و بررسی تأثیر برنامهریزی راهبردی نظامهای اطلاعاتی در بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تأمین. فصلنامه پیام مدیریت، (25)، 5-32. قاسمی نسب، کیمیا. (1394). بررسی کاربرد نظامهای اطلاعاتی مدیریت در ارزشیابی عملکرد منابع انسانی، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی. کیانفر، فرهاد. (1388). نقش نظامهای اطلاعاتی مدیریت استراتژیک در فرایند تصمیمگیریهای راهبردی سازمان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت، 6(19)، 65-75. محمدی، قدرت الله و پورشافعی، هادی. (1392). بررسی تفاوت ادراک مدیران و دبیران مقطع متوسطه از عوامل انگیزش شغلی بر اساس نظریه آلدرفر. فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(3)، 75- 95. مدرسزاده، علیرضا. (1383). بررسی تأثیر استفاده از نظامهای اطلاعات مدیریت منابع انسانی بر عملکرد مدیران در شرکت آب و فاضلاب کاشان. دانشگاه کاشان، کاشان. مرتضوی، مهدی و زارعپور، فضل اله. (1391). حرفه گرایی در مدیریت. تهران: نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری. مرجانی، بهناز و زیباکلام، فاطمه. (1382). حرفه گرایی جدید و مبنای معرفتشناختی آن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 2(5)، 103-122. ملامیرزایی، حمید؛ هزاره، زهرا؛ ریاحی، امیر و مهدینیا، معراج. (1394). بررسی نقش نظامهای اطلاعاتی مدیریت در توسعه در گردشگری. اولین کنفرانس مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی. مولایی، ناصر. (1385). حرفه گرایی و تعهد کارکنان (پژوهشی در شرکت نفت ایران). دانشگاه علامه طباطبائی تهران. مؤمنی، هوشنگ. (1389). نظامهای اطلاعات مدیریت پیشرفته. تهران: اتحاد. میرسپاسی، ناصر. (1387). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات مرکز مدیریت دولتی. نکویی مقدم، محمود؛ حسنزاده، علی و یزدی فیضآبادی، وحید. (1387). بررسی رابطه استقرار نظامهای اطلاعاتی مدیریت و ساختار سازمانی در ادارات دولتی شهر کرمان. فصلنامه اطلاعات سلامت، 5(1)، 1-8. نوروش، ایرج ودیانتی دیلمی، زهرا. (1383). بررسی تأثیر فرهنگ بر ارزشهای حسابداری در ایران (آزمون تجربی مدل گری). مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 10(33)، 30-40. هدایتی، احمدرضا. (1390). بررسی رویکرد حرفه گرایی و آثار و الزامات آن بر فعالیت سازمانها. مجله رهتوشه، 1-8. Choon, S. l., & Oh, b. (2001). Evaluating information strategic planning an evaluation system and its application. Diurnal of system integration, (10), 207-222. Chou, H. W., & Joe, Sh.b. (1999). MIS key issues in Taiwans enterprises. International Journal of Information Management, (19), 369-387. Evetts, J. (2003). The Sociological Analysis of Professionalism: Occupational Change in the Modern World. International Sociology, 18(2), 395-415. Evetts, J. (2004). Organizational or Occupational Professionalism: Centralized Regulation or Occupational Trust. Paper presented at ISA RC52 Interim Conference, Versailles. Evetts, J. (2005). Organizational and Occupational Professionalism: the Legacies of Weber and Durkheim for Knowledge Society. ISA Executive Committee International Symposium, Cultural Change, Social Problem and Knowledge Society, Zaragoza. Evetts, J. (2006). The Sociology of Professional Groups: New Directions. Current Sociology, 54(1), 133-143. Freidson, E. (2001). Professionalism: The Third Logic. Oxford: Polity Press. Gandalf, A. (2005). Why do nurses at a university hospital want to quit their jobs?. Journal of nursing management, (13), 327-329. Lindner, J. R. (1998). Understanding employee motivation. Journal of Extension, 3(36), 1-8. Maka, A. H., Wong, K. K., & Chang, R. C. (2011). Critical issues affecting the service quality and professionalism of the tour guides in Hong Kong and Macau. Tourism Management, 6(32), 1442-1452. Minard, B. (2005). Health care computer systems: Critical Executive Decisions. Management Series. [USA]: ACHE. Newkirk, H. E., & Lederer, A. L. (2006). The effectiveness of strategic information systems planning under environmental uncertainty. Information & Management, 43(4), 481-501. Okun, M. S., Rodriguez, R. L., & Fernandez, H. (2006). Testosterone therapy in men with Parkinson disease. Arch Neurol, (63), 29-35. Osunlaja, A. A., & Olabode, J. A. (1997). Role of an effective hospital information system in a depressed economy. Methods Infmed, 36(2), 3-141. Porter, L., Bigley, G., & Steers, R. (2002). Motivation and Work Behavior. Publisher: McGraw-Hill/Irwin. Robbins, E. (2001). Fundamentals of organizational behavior. New Jersey: Prentice Hall. Santrock, J. W. (2004). Educational Psychology (2nd Ed.). New York: McGrawhiil. Sevensson, L. G. (2006). New Professionalism. Trust and Competence Current Sociology, 54 (4), 579-593. Slavin, R. E. (2006). Educational Psychology: Theory and practice (8th ed.). New York: Pearson. Woolfolk, A. E. (2004). Educational Psychology (9th ed). Boston: Allyn and Bacon.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,100 |
||