| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,243,427 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,910,600 |
بررسی عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بهرهگیری از روش تحلیل اهمیت-عملکرد | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 8، آبان 1395، صفحه 101-120 اصل مقاله (592 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2016.7246 | ||
| نویسندگان | ||
| جهانیار بامدادصوفی1؛ مصطفی رنجبر4؛ | ||
| 1استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس، کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی-تحقیق در عملیات، گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، | ||
| 4. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| شیوه اهمیت-عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامههای بهبود کیفیت، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است. هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است. فلسفه وجودی کتابخانهها تأمین رضایت و پاسخگویی به نیاز مراجعان بوده است. بدین منظور باید بررسی شود که این مجموعه نسبت به تحقق هدف خود چگونه عمل کرده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی گرداوری اطلاعات پیمایشی است. ازاینرو پرسشنامهای با 30 شاخص تنظیم گردید تا میزان عملکرد کتابخانه با توجه به سه بعد تعریفشده در مدل لیبکوآل مشخص گردد. به سبب اینکه پرسشنامه مذکور محقق ساخته است همنظر اساتید همنظر خبرگان این حوزه در پرسشنامه لحاظ شده است (روایی صوری و محتوایی) درنتیجه از آزمون آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفادهشده است. برای سنجش اهمیت هر شاخص از نرمافزار لیزرل استفاده بهعملآمده است و برای سنجش عملکرد نمره میانگین لحاظ شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از میان 30 شاخص موردبررسی 21 شاخص در ربع دوم | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل اهمیت-عملکرد (IPA)؛ بار عاملی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ دانشگاه علامه طباطبائی؛ مدل لایبکوآل | ||
| مراجع | ||
|
آذر، عادل و مؤمنی، منصور. (1380). آمار و کاربردهای آن در مدیریت 2. تهران: سمت. آذر،عادل؛خسروانی،فرزانه وجلالی،رضا. (1392).تحقیق در عملیات نرم. تهران: سازمان مدیریت صنعتی. اشرفی ریزی، حسن و کاظمپور، زهرا. (1393).تحلیل شکاف کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس مدل لایب کوال. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی،1(1)،84-71. الفت،لعیا وبراتی،مسعود. (1391).تحلیل اهمیت-عملکرد شاخصهای مدیریت روابط زنجیرهی تأمین در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت قطعهسازی خودرو. نشریه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت تهران،4(2)، 21-42. امیدی فر، سیروس و موسوی زاده، زهرا. (1388). سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لایب کوآل. نشریه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 15(4)، 61-80. بابالحوائجی، فهیمه و اسفندیاری مقدم، علیرضا. (1390). تحلیل اهمیت-عملکرد بهعنوان رویکردی راهبردی برای کیفیتسنجی خدمات کتابخانههای دانشگاهی: موردپژوهشی کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 5، 79-108. باباغیبی، نجمه و فتاحی، رحمتالله.(1387). مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایب کوآل. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 44، 172-184. بهمنش،رضا؛زارع مهرجردی،یحیی واولیا،محمد صالح.(1391).اولویتبندی فرایندهای قابلبهبود سرمایه انسانی در شرکت پالایش نفت اصفهان بر اساس PCF با رویکردIPA. مدیریت تولید و عملیات، 3(1)،64-39. حسنزاده، محمد و نجفقلی نژاد، اعظم. (1387). سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: نظریهها روشها و ابزارها. تهران: کتابدار. حسینی، یعقوب؛ بحرینی زاده، منیژه و ضیائی بیده، علیرضا. (1391).تحلیل اهمیت-عملکرد ویژگی خدمت پایه بر بخشبندی مشتریان با رویکرد دادهکاوی (پژوهشی در بازار خدمات تلفن همراه در استان یزد). مدیریت فناوری اطلاعات، 3، 35-70. زنگوئی، فخری؛ سعادتجو، سید علیرضا و بیدختی، حسین(1389). میزان رضایت مراجعهکنندگان، از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 17(4)، 316-322. غضنفری،مهدی و غفاریان،وفا.(1379). انسان، کامپیوتر و تصمیمگیری. ماهنامه تدبیر، 32-37. Azzopardi, E., & Nash, R. (2013). A critical evaluation of importance–performance analysis. Tourism Management, 35, 222-233. Borbely, M. (2011). Factors influencing self-assessment in a changing library environment. Performance Measurement and Metrics, 12(1), 7-22. Martilla, J., & James, J. (1977). Importance-Performance Analysis. Journal of MArketing,41(1), 77-79. Oqtuchovaite, O. (1983). Subject Specialization in a University Library. African journal of academic librarianship, 52-56. Posey, J. (2009). Student preception and expectation of library services quality and user satisfaction at walters state community college. [theses]. East tennessee university.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 694 |
||