| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,931,133 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,008,472 |
شبکه های مجازی بستری برای کارورزی مشاوره: پرورش و تقویت هویت حرفهای، امکانات و موانع | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره 7، آبان 1395، صفحه 36-60 اصل مقاله (350.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/cs.2017.17528.137 | ||
| نویسنده | ||
| آسیه شریعتمدار* | ||
| عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| اغلب دانشآموختگان رشتههای یاورانه با فرایند پرورش هویت حرفهای با مشکل روبهرو میشوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارورزی در شبکههای مجازی در تقویت هویت حرفهای و بررسی کیفی امکانات و موانع این روش است. روش این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون پاسخهای کارورزان در مورد تجارب کارورزی خود در فضای مجازی و روش جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری دانشجویان رشتههای یاورانه دانشگاههای سراسر کشور و دانش آموختگان این رشتهها بود. نمونه گیری به صورت هدفمند از میان کارورزان فعال و تعداد افراد نمونه 20 نفر بود. طبق یافتههای کد گزاری شده، امکانات کارورزی در شبکه مجازی در سه مضمون اصلی امکانات فضای مجازی، امکانات فراهم شده به وسیله مشاور و امکانات ناشی از روند (کنش متقابل فضای مجازی، کارورزان و مشاور) طبقه بندی شد. سرعت اینترت، فقدان نشانههای صوتی و تصویری، کاهش اثر بخشی مشاوره، سختی تایپ کردن، ابهام در گفت و شنود و کاهش درگیری ذهنی به عنوان موانع شناسایی شدند. کارورزی در فضای مجازی، با توجه به محدودیت فعلی امکانات، میتواند به عنوان روش کمکی، حجم بالای اعضای سازمان نظام را که در صف گرفتن پروانه هستند، پاسخگو باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فضای مجازی؛ کارورزی؛ هویت حرفه ای؛ موانع؛ امکانات | ||
| مراجع | ||
|
- حاتمی، (1395). سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، اولین مراسم تحویل پروانه سال 1395، یکشنبه مورخ 16/3/95 - American Counseling Association. (2011). 20/20 A vision for the future of counseling: Statement of Principles. Ritrieved from http://www.counseling.org/20-20/principles.aspx - Auxier, C. R., Hughes, F. R., & Kline, W. B. (2003). Identity development in counselors-in-training. Counselor Education and Supervision, 43(1), 25-39. - Baird, B. (2015). Internship, practicum, and field placement handbook. Routledge. - Borders, L. D. (1991). A systematic approach to peer group supervision.Journal of Counseling and Development, 69(3), 248-252. - Borders, L. D., Brown, J. B., & Purgason, L. L. (2015). Triadic supervision with practicum and internship counseling students: A peer supervision approach. The Clinical Supervisor, 34(2), 232-248. - Carlisle, R. M., Carlisle, K. L., Hill, T., Kirk-Jenkins, A. J., & Polychronopoulos, G. B. (2013). Distance supervision in human services. Journal of the National Organization for Human Services. 33(1)17-28. - Chapman, R. A. (2006). Cybersupervision of entry level practicum supervisees: The effect of acquisition of counselor competence and confidence. Journal of technology in counseling, Dissertation submitted to the graduate faculty of North Carolina State University. - Christie, B. S. (1998). Distance clinical supervision in cyberspace: A qualitative study. - Clingerman, T. L., & Bernard, J. M. (2004). An investigation of the use of e-mail as a supplemental modality for clinical Suppervision. Counselor Education and Supervision, 44(2), 82-95. - Council for Accreditation of Counseling and Related Educational Programs. (2009). 2009 standards. Retrieved from http://www.cacrep.org/doc/2009%20Standards.pdf - Dollarhide, C. T., Gibson, D. M., & Moss, J. M. (2013). Professional identity development of counselor education doctoral students. Counselor Education and Supervision, 52(2), 137-150. - Flanagan, R. S. & Flanagan, J. S. (2007). Becoming an ethical helping professional. New Jersey: Wiley. - Gale, A. U., & Austin, B. D. (2003). Professionalism's challenges to professional counselors' collective identity. Journal of Counseling & Development, 81(1), 3-10. - Gibson, D. M., Dollarhide, C. T., & Moss, J. M. (2010). Professional identity development: A grounded theory of transformational tasks of new counselors. Counselor Education and Supervision, 50(1), 21-38. - Hill, N. R. (2004). The challenges experienced by pre-tenured faculty members in counselor education. Counselor Education and Supervision, 44, 135–146. - Kincaid, S. (2004). Technology in human services: Using technology to improve quality of life. Council for Standards in Human Service Education. - Lahey, S. (2008). A quantitative examination of distance and traditional counselor education supervision modalities. ProQuest. - Lanman, S. A. (2011). Counselor educators: Clinical practice and professional identity (Doctoral dissertation, University of Cincinnati). - McCurdy, K. G. (2002). The perceptions of supervising counselors regarding alternative methods of communication (pp. 1-212). - Nelson, K. W., & Jackson, S. A. (2003). Professional counselor identity development: A qualitative study of Hispanic student interns. Counselor Education and Supervision, 43, 2-14. - Nugent, F. A., & Jones, K. D. (2009). Introduction to the counseling profession. (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson. - Olson, M. M., Russel, C. S., & White, M. B. (2002). Technological implications for clinical supervision and practice, The clinical supervisor, 20 (2), 201-215. - Perry, C. W. (2011). Constructing Professional Identity through an Online Community: Distance Supervision in a Graduate Counseling and a Graduate Marriage and Family Therapy Program. Universal-Publishers. - Perry, C. W. (2012). Constructing professional identity in an online graduate clinical training program: Possibilities for online supervision. Journal of systemic Therapies, 31(3), 53. - Remley, T. P., & Herlihy, B. (2010). Ethical, legal, and professional issues in counseling (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc. - Sindlinger, J. (2011). Doctoral students’ experience with using the reflecting team model of supervision online. Ritrieved from Proquest Digital Dissertations. - Spurgeon, Shawn L. (2012). "Counselor identity–A national imperative." Journal of Professional Counseling Practice, Theory and Research 39. (1) 3-16. - Watson, J. C. (2003). Computer-based supervision: Implementing computer technology into the delivery of counseling supervision. Journal of Technology in Counseling, 3(1), 1-13. Wilczenski, F., & Coomey, S. (2006). Cyber-communication: Finding its place in school counseling practice, education, and professional development.Professional School Counseling, 9(4), 327-331. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,066 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,057 |
||