| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,107 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,773 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی در دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 3، اردیبهشت 1395، صفحه 51-66 اصل مقاله (613.5 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2017.7277 | ||
| نویسندگان | ||
| امید قاسمی* 1؛ احمد خاکی2 | ||
| 1مدرس رشته علوم تربیتی گرایش پیش دبستان و دبستان، دانشگاه پیامنور دلیجان | ||
| 2مدرس رشته مشاوره دانشگاه پیامنور دلیجان. دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی و پایایی مقیاس نشانهشناسی مشکلات رفتاری- هیجانی (اضطراب، افسردگی، مشکلات سلوکی، اختلالات جسمانی) پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. در این پژوهش تعداد 240 نفر از دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی (شامل 100 دانشآموز دختر و 140 دانشآموز پسر) به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب گردید و افراد نمونه انتخاب شده به عبارات پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه استفاده گردید. برای بررسی تفاوت دختران و پسران در مقیاسهای پرسشنامه از آزمون t مستقل استفاده شد و برای بررسی تفاوت مقیاسها در پایههای سوم تا پنجم ابتدایی از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 بدست آمد . این ضریب برای مقیاس اضطراب 74/0، برای مقیاس افسردگی 73/0، مشکلات سلوکی 64/0 و برای مقیاس جسمانی کردن 61/0 بدست آمد. برای ارزیابی کفایت برازش مدل از شاخصهای نسبت خی دو بر درجه آزادی، ریشه میانگین خطای برآورد، نیکویی برازش، برازندگی تعدیلیافته، برازندگی نرم شده و برازندگی نرم نشده استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که مقادیر بدست آمده برای این شاخصها نشان میدهد که در مجموع مدل تحلیل عاملی تاییدی در جهت تبیین و برازش از وضعیت مناسبی برخوردار است. در بررسی تفاوت دختران و پسران نتایج آزمون t مستقل نشان داد مشکلات سلوکی، افسردگی در دو گروه دختران و پسران با هم تفاوت معنیدار دارد. اما در مقیاس اضطراب و جسمانی کردن معنیدار نمیباشد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم مقطع ابتدایی در مقیاسهای جسمانی کردن و افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد و در مقیاسهای اضطراب و مشکلات سلوکی این تفاوت معنادار میباشد. بهطور کلی، یافتههای پژوهش بیانگر این است که مقیاس نشانهشناسی پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل از پایایی و روایی قابل قبولی در جامعه مورد بررسی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری برای سنجش شخصیت کودکان و مشکلات رفتاری در مقطع ابتدایی استفاده نمود . | ||
| کلیدواژهها | ||
| شخصیت کودک؛ اضطراب؛ افسردگی؛ مشکلات سلوکی؛ اختلالات جسمانی؛ روایی؛ پایایی | ||
| مراجع | ||
|
ایمانی، رویا و محب، نعیمه (1388). رابطه بین بلوغ عاطفی مادران با اختلالات رفتاری فرزندانشان. زن و مطالعات خانواده. 2 (6): 49-29. آلن، مری جی و وین، وندی ام. (1979). مقدمهای بر نظریههای اندازه گیری روانسنجی. ترجمه علی دلاور (1392). تهران : سمت. قاسمی، امید (1394). سنجش شخصیت کودکان در مقطع ابتدایی. دلیجان: بهریار. صابری، هایده (1387). همهگیرشناسی اختلالات عاطفی و رفتاری در کودکان مقطع ابتدایی. اندیشه و رفتار، 2 (8): 34-19. غباریبناب، باقر؛ پرند، اکرم؛ خانزاده، فیروزجاه؛ عباسعلی، حسین؛ موللی، گیتا و نعمتی ، شهروز (1388). میزان شیوع مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9 (3): 238-223. کریمی، مرید؛ کیخاونی، ستار و محمدی، محمد باقر (1389). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18 (3): 68-61. مینایی، اصغر (1385) . بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی سوالهای سندرومی پرسشنامه خودسنجی آخنباخ. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7 (1): 60-45. هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز (1387).کودکاناستثناییمقدمهایبرآموزشهایویژه . ترجمه مجتبی جوادیان (1994)، مشهد: آستان قدس رضوی. Al-Jawadi, A. A., & Abdul-Rhman, S. (2007). Prevalence of childhood and early adolescence mental disorders among children attending primary health care centers in Mosul, Iraq: a cross-sectional study. BMC Public Health, 7(1), 274.
Fanti, K. A. (2007). Trajectories of pure and co-occurring internalizing and externalizing problems from age 2 to age 12: Findings from the NICHD study of early child care.
Kusche, C. A., Greenberg, M. T., & Beilke, R. (1988). Seattle personality questionnaire for young school-aged children. Unpublished manuscript. University of Washington, Department of Psychology, Seattle.
Rutter, M., Kim‐Cohen, J., & Maughan, B. (2006). Continuities and discontinuities in psychopathology between childhood and adult life. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3‐4), 276-295.
Felce, D. (2007). A comprehensive guide to intellectual and developmental disabilities. I. Brown, & M. E. Percy (Eds.). PH Brookes.
Hallahan, D. P. & Kauffman, J. M. (2003). Exceptional children: Introduction to special education (9 th ed). Boston: Alln and Bacon.
Fortin, L., Lessard, A., & Marcotte, D. (2010). Comparison by gender of students with behavior problems who dropped out of school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5530-5538.
Ştefan, C. A., & Miclea, M. (2010). A preliminary efficiency study of a multifocused prevention program for children with deficient emotional and social competencies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 127-139.
Kline, P. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd ed). New York: Guilford Press.
Sun, J. (2005). Assessing goodness of fit in confirmatory factor analysis. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 37(4), 240.
Talmy, S. (2010). Qualitative interviews in applied linguistics: From research instrument to social practice. Annual Review of Applied Linguistics, 30, 128-148.
Winter, G. (2000). A comparative discussion of the notion of'validity'in qualitative and quantitative research. The qualitative report, 4(3), 1-14.
Zikmund, W. (2003). Business research methods 7th ed., Thomson/South-Western. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 908 |
||