| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,005 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,469,474 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,124 |
رابطهی ساختاری ارزش درک شده و رضایت گردشگر با رفتار مسئولانه زیست محیطی: نقش میانجی مشارکت گردشگر | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری | ||
| مقاله 6، دوره 12، شماره 37، اردیبهشت 1396، صفحه 115-151 اصل مقاله (3.17 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2017.11853.1310 | ||
| نویسندگان | ||
| سکینه جعفری* ؛ محمد نجارزاده؛ نرگس جعفری؛ نگار رجبی | ||
| دانشگاه سمنان | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطهی ساختاری ارزش درکشده و رضایت گردشگر با رفتار مسئولانه زیستمحیطی با نقش میانجی مشارکت گردشگر در منطقه دریاچه الندان بوده است. روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل کلیه گردشگران منطقهی گردشگری دریاچه الندان میباشد. شرکتکنندگان 200 نفر از گردشگران دریاچه الندان (113 نفر گردشگر مرد، 87 نفر گردشگر زن) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه آنها مقیاسهای ارزش درک شده، رضایت گردشگر، مشارکت گردشگر و رفتار مسئولانه زیست محیطی را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها:یافتهها نشان داد که ارزش درک شده تأثیر معناداری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی دارد. ارزش درک شده به طور غیرمستقیم با میانجیگری مشارکت گردشگر بر رفتار مسئولانه زیست محیطی تأثیر معناداری دارد. همچنین، رضایت گردشگر تأثیر معناداری بر رفتار مسئولانه زیست محیطی دارد و نیز رضایت گردشگر به صورت غیرمستقیم با میانجیگری مشارکت گردشگر بر رفتار مسئولانه زیست محیطی تأثیر معناداری دارد. بحث: ارزش درکشده و رضایت گردشگر به طور مستقیم و با واسطه مشارکت گردشگر میتوانند رفتار مسئولانه زیستمحیطی را تحت تاثیر قرار داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزش درک شده؛ رفتار مسئولانه زیستمحیطی؛ رضایت گردشگر؛ مشارکت گردشگر | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، ابوالقاسم. و منصوری، سیدحسن. (1392). بررسی تأثیر کیفیت خدمات، ارزش درکشده و عاطفه لذتی بر تمایلات رفتاری مشتریان. فصلنامه مدیریت، 10(32)، 14 -1. ابراهیمزاده، عیسی. یاری، منیر. و یاری، یاسمن. (1392). شناسایی و اولویتبندی الزامات رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو. مجله آمایش جغرافیایی فضا، (9)، 150 -127. ایمانی خوشخو، محمدحسین. و جاودانه، علی. (1390). میزان رضایت گردشگران اروپایی از تجربه سفر به ایران. گردشگری و توسعه، 1(1)، 30 -17. ادهمی، عبدالرضا. و اکبرزاده، الهام. (1390). بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر حفظ محیط زیست شهر تهران. نشریه جامعهشناسی مطالعات جوانان، 1(1)، 62 -37. امینیان، سکینه. صادقی، ابراهیم. فرجی، عبدالله. و نادری گور قلعه، افشین. (1391). بررسی فرصتها و چالشهای توسعه پایدار اکوتوریسم ایران. دومین همایش راهکارهای توسعه اقتصادی با محوریت برنامهریزی منطقهای، دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، 9 و 10 خرداد ماه. اردکانی، سعید. میرغفوری، سیدحبیباله. و برقی، شاهین. (1389). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر سطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و تصمیمگیری چند شاخصه. مطالعات مدیریت گردشگری، (13)، 23 -1. جعفرصالحی، سحر. و فاضلی، محمد. (1392). شکاف نگرش، دانش و رفتار زیست محیطی گردشگران. فصلنامه علمیپژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 22(2)، 161 -137. حسینی، سیدرضا. (1387). چگونگی افزایش بهرهبرداری در اکوتوریسم و توریسم پایدار در شهرستانهای دنا و بویراحمد (بخش مرکزی). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد نجف آباد. حسینی، میرزاحسن. یزدان پناه، احمدعلی. و فرهادی نهاد، رومینا. ( 1391). بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عناصر بازاریابی رابطهای بر وفاداری دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 18( 4)، 143 -121. خوشفر، غلامرضا. صالحی، صادق. و عقیلی، محمود. (1388). سرمایه اجتماعی و رفتارهای زیست محیطی مسئولانه در شمال ایران. فصلنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، (20).
رنجبریان، بهرام. و زاهدی، محمد. (1386). بررسی اثرات تکرار سفر به اصفهان بر میزان رضایت گردشگران خارجی. مجله جغرافیا و توسعه ناحیهای، 5(9)، 78 -65. زارعی، عظیم. قربانی، فاطمه. و پدرامنیا، مینو. (1391). عوامل مؤثر بر واکنشهای رفتاری بازدیدکنندگان از مقصدهای گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 6(20)، 166- 141. زیاری، کرامت الله. امانپور، سعید. و امیری فهلیانی، محمدرضا. (1392). بررسی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری شهری با تاکید بر عوامل موثر بر رضایتمند گردشگران. فصلنامه جغرافیایی سرزمین، 10 (37)، 32 -15. سرور، رحیم. موسوی، میرنجف. و دانیالی، تهمینه. (1390). رابطه مشارکت محلی و توسعه روستایی در شهرستان میاندوآب. مجله روستا و توسعه، 4(2)، 137 -117. صابریفر، رستم. فالسلیمان، محمود. و قیصاری، صدیقه. (1391). توسعه محلی پایدار و جلب مشارکت حداکثری مردم بر اساس تجربه پروژه بینالملل ترسیب کربن. مجله جغرافیا و توسعه، (28)، 54-41. صالحی، صادق. (1389). نگرش جدید نسبت به محیط زیست و مصرف انرژی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، (20)، 216-197. صالحی، صادق. (1392). بررسی رابطه دانش و رفتار مسئولانه زیست محیطی. فصلنامه تعلیم و تربیت، (116)، 130-107. علیقلیزاده فیروزجایی، ناصر. رمضانزاد لسبوئی، مهدی. و اسمعیلی، مجید. (1394). سنجش رفتارهای زیست محیطی گردشگران در مقصدهای کویری و بیابانی. فصلنامه پژوهشهای روستایی، 6(2)، 272 -253. فنی، زهره. برغمدی، مجتبی. اسکندرپور، مجید. و سلیمانی، منصور. (1391). سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 6(20)، 48 -31. کفاشپور، آذر. رحیمنیا، فریبرز. و نبیزاده، طاهر. (1390). ارزش درشده و نگرش کاربران در راستای تبلیغات اینترنت. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، (3)، 98 -79. گلشیری اصفهانی، زهرا. خادمی، حسین. صدیقی، رضا. و تازه، مهدی. (1388). مشارکت روستائیان: مطالعه موردی بخش گندمان شهرستان بروجرد، 12(1)، 167- 147. معتمدینیا، زهره. پاپزن، عبدالحمید. و مهدیزاده، حسین. (1393). عوامل مؤثر بر نگرش زیست محیطی مالکان و مدیران SMEهای کشاورزی استانهای کرمانشاه و ایلام. نشریه محیط زیست طبیعی، منابع طبیعی ایران، 67 (1)، 103-91. مهدوی، سید محمدصادق. و رحمانی خلیلی، احسان. (1387). بررسی تأثیر دینداری بر مشارکت اجتماعی شهروندان تهرانی. پژوهشنامه علوم اجتماعی، 2(4)، 5- 29. نظرپور، محمدنقی. و منتظری مقدم، مصطفی. (1389). سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی: مطالعهای درباره مشارکت اجتماعی از منظر اسلام. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی، 10(37)، 87- 57. همتی، رضا. و زهرانی، داوود. (1393). بررسی عوامل موثر بر رضامندی و وفاداری گردشگران خارجی به اصفهانبه مثابه برند گردشگری. مجلهیبرنامهریزیوتوسعهگردشگری، 3(10)، 204- 182. Bjork, P. (2000). Ecotourism from a Conceptual Perspective and Expended Definition of a Unique Tourism Form. International Jornal of Tourism Research, 2(3), 189- 202. Carlson, J., Ocass, A., & Ahrholdt, D. (2015). Assessing Customers Perceived Value of the Online Channel of Multichannel Retailers. Retailing and Consumer Services, 27, 90- 102. Cevdet Altunel, M., & Erkut, B. (2015). Cultural tourism in Istanbul: The mediation effect of tourist experience and satisfaction on the relationship between involvement and recommendation intention. Journal of Destination Marketing & Management, 4(4), 213- 221. Chen, C. F., & Chen, F.S. (2010). Experience Quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism Management, (31)1, 29- 35. Chi, G. (2005). A study of developing destination loyalty model. Doctoral Dissertation, Oklahoma State University. Chiu, Y. T. H., Lee, W. I., & Chen, T. H. (2014). Environmentally responsible behavior in ecotourism: Exploring the role of destination image and value perception, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(8), 876- 889. Gursoy, D., & Gavcar, E. (2003). International Leisure Tourist’s Involvement Profile. Annals of Tourism Research, (30)4, 906- 926. Helena, Chiu, Y. T., Lee, W. I., & Chen, Y. T. (2014). Environmentally Responsible Behavior in Ecotourism: Exploring the Role of Destination Image and Value Perception. Asia Pasific Journal of Tourism Research, (19)8, 876- 889. Josiam, B. M., Smeaton, G., & Clements, C. J. (1999). Involvement: travel motivation and destination selection. Journal of Vacation Marketing, 5(2), 167–175. Kil, N., Holland, S. M., & Stein, T. V. (2014). Structural relationships between environmental attitudes, recreation motivations, and environmentally responsible behaviors. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 7-8, 16–25. Lee, T. H., & Jan, F. H. (2015). The effects of recreation experience, environmental attitude, and biospheric value on the environmentally responsible behavior of nature-based tourists. Journal of Sustainable Tourism, 23(7), 193- 208. Lo, A. S., & Lee, C. Y. (2011). Motivations and perceived value of volunteer tourists from Hong Kong. Tourism Management, (32)2, 326- 334. Lu, L., Chi, C. J., & Liu, Y. (2015). Authenticity, Involvement, and Image: Evaluating Tourist Experiences at Historic Districts. Tourism Management, 50, 85-96. Namyun, K., Stephen, H., & Taylor, S. (2014). Structural relationships between environmental attitudes, recreation motivations, and environmentally responsible behaviors. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 7-8, 16– 25. Nyaupane, G. P., Morais, D. B., & Dowler, L. (2016). The Role of Community: Involvement and Number/ Type of Visitor on Tourism Impacts. Tourism Management, 27, 1373- 1385. Ojedokun, O. (2011). Attitude towards littering as a mediator of the relationship between personalities attributes and responsible environmental behavior. Waste Management, 31, 2601– 2611. Oluyinka, O. (2013). Self-Monitoring and Responsible Environmental Behaviour: the Mediating Role of Attitude towards Littering. Frontiers in Psychological and Behavioral Science Jan, 2(1), 31-38. Pandža Bajs, I. (2015). Tourist Perceived Value, Relationship to Satisfaction, and Behavioural Intentions: The Example of the Croatian Tourist Destination Dubrovnik. Journal of Travel Research,) 54(1), 122-133. Prebensen, N. K., & College, F. (2003). Tourist Satisfaction with a Destination: Antecedents and Consequences, Journal of Hospitality and Leisure Marketing, 14(1), 5- 22. Thapa, B. (2010). The mediation effect of outdoor recreation participation on environmental attitude-behavior correspondence. The Journal of Environmental Education, 41(3), 133-150. Tsung, L., & Fen, J. (2015). The Effects of Recreation Experience, Environmental Attitude and Biospheric Value on the Environmentally Responsible Behavior of Nature-Based Tourists. Environmental Management, 56, 193– 208. Weaver, D. B. & Lawton, L, J. (2007). Twenty Yearson: The State of Contemporary Ecotourism Research, Tourism Management, 28, 1168-1179. Yang, H., Yue, J., Zo, H., & Choi, M. (2016). User Acceptanceof Wearable Devices: Extended Perspective of Perceived Value. Telematics and Informatics, 33, 256- 269.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,258 |
||