| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,512 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,629 |
امکان سنجی ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه های عمومی استان گیلان | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 3، شماره 9، بهمن 1395، صفحه 61-80 اصل مقاله (466.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2017.5532.1041 | ||
| نویسندگان | ||
| رقیه نجفی خواه* 1؛ علی جلالی دیزجی2؛ عصمت مومنی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، کتابدار اداره کل کتابخانههای عمومی استان گیلان، رشت، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر به امکان سنجی ارائه خدمات مرجع مجازی کتابخانه های عمومی استان گیلان وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداخته است. روش: این پژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه مبتنی بر پرسشنامه اربیس و ابزار ارزیابی انجمن کتابداران آمریکا است که یکی مخصوص سرپرستان کتابخانه ها و دیگری مخصوص کتابداران و مسئولان کتابخانه ها است. جامعه پژوهش، تعداد 65 کتابخانه فعال مستقر در استان گیلان بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و نرم افزار اس. پی. اس. اس. صورت گرفته است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بیش از دو سوم کتابداران در جامعه آماری پژوهش مهارت های لازم را در این زمینه دارند و در این زمینه امکان لازم فراهم است. اکثریت کتابخانه های مورد بررسی از نظر تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خدمات مرجع مجازی با توجه به نرم افزار منتخب در پژوهش مشکلی ندارند. اما در خصوص منابع و پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی لازم برای تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران با مشکل مواجه هستند. در حال حاضر برای راه اندازی و ارائه اینگونه خدمات هیچ گونه بودجه اختصاصی وجود ندارد و این فقدان، مشکل اصلی کتابخانه ها در ارائه خدمات مرجع مجازی به شمار می رود .نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت کتابخانه های عمومی استان گیلان می توانند با تامین منابع و پایگاه های الکترونیکی لازم و نیز تامین بودجه مورد نیاز، اقدام به ارائه خدمات مرجع مجازی نمایند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استان گیلان؛ امکانسنجی؛ خدمات مرجع؛ خدمات مرجع مجازی؛ کتابخانههای عمومی؛ نهاد کتابخانههای عمومی کشور | ||
| مراجع | ||
|
پریرخ، مهری. (1378). اینترنت و خدمات مرجع در اینترنت، جنبههای نظری و کاربردی آن در کتابخانهها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی. تهران: نشر کتابدار. جنابزاده، رؤیا. (1382). خدمات مرجع در کتابخانههای دانشگاهی. دفتر کتابداری، 31(40)، 201-210. دیانی، محمدحسین. (1387). اصول و خدمات مرجع در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. مشهد: انتشارات کتابخانهای. دیدهگاه، ف و کرمیزاده، الف. (1387، 30 آبان و 1 آذر). کتابخانه دیجیتال: راهی بهسوی دولت الکترونیک. پوستر ارائهشده در دومین همایش کتابداری پزشکی، کرمان. رونان، جانا. (1385). مصاحبه مرجع پیوسته (ترجمه امیرحسین عبدالمجید). علوم و فناوری اطلاعات، 21(4)، 121- 137. زوارقی، رسول. (1385). کتابخانه عمومی آینده. فصلنامه کتاب، 17(67)، 149-153. عمادخراسانی، نسرین دخت. (1386). خدمات عمومی کتابخانه و شیوههای آن. تهران: نشر کتابدار. غلامی، طاهره. (1388). خدمات مرجع دیجیتال. قم: کتابدار. فولرتن، ورا. (1381). خدمات مرجع پست الکترونیکی: مرور و تأملی درباره تجارب کتابخانه گلمان (ترجمه میترا صمیعی). فصلنامه کتاب، 13(4)، 150-153. فیضآبادی، منصوره. (1386). امکانسنجی ارائه خدمات مرجع اشتراکی پویا در کتابخانههای دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران. قانع، محمدرضا. (1383). خدمات مرجع دیجیتالی در کتابخانههای دانشگاهی. مجله کتابداری، 38(42)، 99- 124. کرمی، افسانه. (1385). امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانههای سازمان انرژی اتمی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران. کوشا، کیوان. (1376). استفاده از منابع چندرسانهای در خدمات مرجع. اطلاعرسانی و کتابداری، 1-2(29 و 30)، 73-92. گانگادرشا، ا. اس. (1387). خدمات مرجع دیجیتال در دنیای مجازی (ترجمه نجمه باقریان). ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 10، 61-66. مختارپور، رضا. (1386). مصاحبه مرجع در محیط دیجیتال: چرایی و چگونگی. ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 2(5)، 35-39. مظفری، طاهره (1388). امکانسنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با دیدگاه کاربر محور. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران. منصوری، علی و پشوتنیزاده، میترا. (1385). اهمیت میز مرجع دیجیتال در کتابخانهها و رهنمودهایی برای طراحی نرمافزار میز مرجع دیجیتال با تأکید بر خدمات مرجع. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21(4)، 1-18. میرحسینی، زهره و خالدیان، ذلیخا. (1390). امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی همدان. فصلنامه دانششناسی، 4(13)، 51-64. نقیمهرطبایی، اشرف. (1382). امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در مراکز اطلاعرسانی یا کتابخانههای تخصصی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تحقیقات، دانشکده ادبیات، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، تهران. نقیمهرطبایی، اشرف. (1383). همایش ویدئویی و خدمات مرجع در کتابخانههای دانشگاهی. فصلنامه کتاب، 15(60)، 103- 113. هانسون، ا. و لوبوتسکی، ل. ب. (2003). ایجاد کتابخانه مجازی. ترجمه محمد اسماعیل (1388). تهران: کتابدار. یوست، آلشیا زنین. (1386). مرجع دیجیتالی: آنچه گذشته به ما آموخته و آنچه آینده در بر خواهد داشت (ترجمه مهدی محمدی). علوم و فناوری اطلاعات، 23(1 و 2)، 185-209. Clughley, K. (2004). Digital Reference Services: How do the Library-Based Services Compare with The Expert Services?. Library Review, 53(1), 17-23. Lochore, S. (2004). How Good are The Free Digital Reference Services? A Comparisonof Library-Based and Expert Services. Library Review, 53(1), 24-29. Mayo, L. (2002). Reference Anytime Anywhere: To Word Virtual Reference Services at The PEN State. The Electronic Library, 20(1), 22-28. Patterson, R. (2001). Live Virtual Reference: More Work and More Opportunity. Reference Services Review, 29(3), 204-210. Zheng, S. (2006). Virtual References Services in China: Helping the Information-Poor. The Eelectronic Library, 24(6), 763-773.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,799 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 922 |
||