| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,202 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,797 |
هستیشناسی موسیقی و اثر ادبی از دیدگاه رومن اینگاردن | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 1، دوره 12، شماره 48، دی 1395، صفحه 7-22 اصل مقاله (464.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2017.7505 | ||
| نویسنده | ||
| محمدرضا ابوالقاسمی* | ||
| استادیار علوم هنر دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| رومن اینگاردن بنیانگذار هستیشناسی هنر است. او با رویکردی پدیدارشناختی و تحتتأثیر آموزههای فلسفی هوسرل کوشید نشان دهد که اثر هنری و ابژۀ زیباشناختی دو موجودیت متفاوتند. اثر هنری شیای مانند سایر اشیای واقعی است، درحالیکه ابژۀ زیباشناختی ماهیتی قصدی دارد و با کنشهای آگاهی و در ذهن مخاطب قوام مییابد. آثار موسیقی کلاسیک هستیشناسی یگانهای دارند. از یکسو اثر موسیقایی همان پارتیتوری است که آهنگساز آن را تصنیف کرده است و از سوی دیگر، این اثر در هر بار اجرا هستی متفاوتی پیدا میکند. هستی اثر ادبی نیز لایهلایه است و اثر به درجات مختلف در هر یک از این لایهها متحقق میشود. به اعتقاد اینگاردن هر اثر هنری فضاهای نامتعین و نامشخصی دارد که مخاطب طی تجربۀ زیباشناختی آنها را تکمیل میکند. مخاطب با پُر کردن این فضاها به اثر هنری یک هستی انضمامی میبخشد. بنابراین، درک اثر هنری مستلزم مشارکت فعّال مخاطب است و اثر در رویکردی بیناسوبژکتیو تقویم میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رومن اینگاردن؛ هستیشناسی؛ پدیدارشناسی؛ موسیقی؛ اثر ادبی | ||
| مراجع | ||
|
Gniazdowski, Andrzej. (2010). “Roman Ingarden”, Handbook of Phenomenological Aesthetics, eds. Hans Rainer Sepp, L. Embree, Dordrecht: Springer.
Ingarden, Roman. (1973a). The Literary Work of Art. An Investigation on the Borderlines of Ontology, Logic, and Theory of Literature, translated by George G. Grabowicz, Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
Ingarden, Roman. (1973b). The Cognition of the Literary Work of Art, translated by Ruth Ann Crowley and Kenneth R. Olson, Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
Ingarden, Roman. (1989). Ontology of the Work of Art. The Musical Work, The Picture, The Architectural Wrok, The Film, translated by Raymond Meyer with John T. Goldthwait, Athens, Ohio: Ohio University Press.
Iseminger, Gary. (1973). «Roman Ingarden and the Aesthetic Object», Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 33, No. 3, pp. 417-420.
Limido-Heulot, Patricia. (2013). Roman Ingarden, Rennes: Presses universitaires de Rennes.
Mitscherling, Jeff. (1997). Roman Ingarden’s Ontology and Aesthetics, Ottawa: University of Ottawa Press.
Potocki, Christophe. (2013). «Introduction», Roman Ingarden : ontologie, esthétique, fiction, sld. J.-M. Schaeffer, Paris: Editions des archives contemporaines.
Pouivet, Roger. (2013). “Défendre l’ontologie de l’art avec Ingarden”, Roman Ingarden : ontologie, esthétique, fiction, sld. J.-M. Schaeffer, Paris: Editions des archives contemporaines.
Szczepanska, Anita. (1989). “The Structure of Artworks”, On the Aesthetics of Roman Ingarden Interpretations and Assessments, Kluwer, Bohdan Dziemidok, Peter McCormick (eds.), Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Tatarkiewicz, Władysław. (1971). “Roman Ingarden, 1893-1970”, Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 31, No. 3, (Mar., 1971), pp. 460-462.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,943 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,083 |
||