| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,457 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,760 |
محمد عابدالجابری؛ چرایی انحطاط مسلمانان و راهرهایی از آن | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 4، دوره 12، شماره 48، دی 1395، صفحه 65-84 اصل مقاله (555.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2017.7508 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر روشن* 1؛ فرزاد آذر کمند2 | ||
| 1استادیار علوم سیاسی دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
| 2کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| با گذشت چندین قرن از مواجهه اسلام با غرب، سؤال «چه باید کرد تا از انحطاط رهایییافت؟» همچنان دغدغۀ اصلی متفکران و اندیشمندان مسلمان است. هر متفکری با ارائۀ روشی خاص، دغدغۀ احیای سنتهای اسلامی را در سر میپروراند و بدینترتیب طیف گوناگونی از راهحلها پدید آمدهاست. یکی از این راهها متعلق به محمد عابدالجابری، نواندیش عقلگرایمغربی است. به عقیدۀ عابدالجابری، جوامعاسلامی، به دلیل غفلت از سنت ابنرشد و عدم نقد میراث گذشتۀ خود در انحطاط و عقبماندگی به سر میبرند. عقلعربی (نه الزاماً عقلاسلامی) دارای ساختارهای مخصوصی است که آنرا از عقلغربی متمایز میکند. تکیه بر سنتهایاسلامی و خوانشینوین از فلسفۀ اندلس مخصوصاً ابنرشد میتواند به سؤال «چه باید کرد تا از انحطاط رهایییافتِ؟» مسلمانان در عصر جدید پاسخ مطلوبی بدهد. به عقیدۀ وی، اندیشۀ ابنرشد، دین و فلسفه را از هم جدا میکند ؛ تسامح سیاسی و عقیدتی را مطلوب، نقد را عامل شکوفایی و عقل و دین را دارای کارویژههای مخصوص خود میداند؛ و عقل را ابزاری برای نقد معرفی میکند. بنابراین از نظر وی، ضروری است جهت احیای این سنتعقلانی دست به خوانشی نوین از فلسفۀ مغرب و اندُلُس بزنیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سنتاسلامی؛ انحطاطمسلمانان؛ محمدعابدالجابری | ||
| مراجع | ||
|
قرآنکریم. آرکون، محمد. (1386). خوابوخیالعربی. گفتوگو با محمدآرکون، ترجمۀ یاسر قزوینیحائری، خردنامۀ همشهری، تیرماه، شمارۀ 16، صص55-54. آرکون، محمد. (1392). تاریخمندی اندیشۀ اسلامی. ترجمۀ رحیم حمداوی، چاپ اول، تهران: نگاه معاصر. آرکون، محمدa. (1387). «محمد آرکون و میراث گفتمان جهان وطن» در نومعتزلیان؛ گفتوگوی انتقادی با نصرحامد ابوزید، محمدارکون، محمد عابدالجابری و حسن حنفی، مصاحبهکننده: محمدرضا وصفی، چاپاول، تهران: نگاهمعاصر. آرکون، محمدb. (1387). «یافتن الگوییپویا و اجتهادی برای بازتعریف اندیشۀ دینی»، گفتوگوی انتقادی محدرضا وصفی با محمد آرکون، ماهنامۀ کتاب ماه دین، سال دوازدهم، شماره 15، (پیاپی 135). دوستدار، آرامش. (1383). امتناع تفکر در فرهنگ دینی، چاپ اول، پاریس: خاوران. السید،رضوان. (1383). اسلامسیاسی معاصر در کشاکش هویت وتجدد. ترجمۀ مجید مرادی، چاپ اول، تهران: باز. عابدالجابری، محمد. (1384). عقل سیاسی در اسلام. ترجمۀ عبدالرضا سواری، چاپ اول، تهران: گام نو. عابدالجابری، محمد. (1387a). ما و میراث فلسفیمان. ترجمۀ سید محمد آل مهدی، چاپ اول، تهران: ثالث. عابدالجابری، محمد. (1387b). «عابدالجابری و عقلانیت نقادانه در تهافه بر فلسفه مشرق» در نومعتزلیان؛ گفتوگوی انتقادی با نصرحامد ابوزید، محمد ارکون، محمد عابدالجابری و حسن حنفی، مصاحبه کننده: محمدرضا وصفی، چاپ اول، تهران: نگاه معاصر. عابدالجابری، محمد. (1389). نقدعقل عربی؛ تکوین عقل عربی؛ پژوهشی ساختارگرا در عابدالجابری، محمد. (1391a). سقراطهایی از گونهدیگر؛ روشنفکران در تمدنعربی[براساس منابع و دیدگاه اهلتسنن]. ترجمۀ سید محمد آل مهدی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ جاوید. عابدالجابری، محمد. (1391b). خوانشی نوین از فلسفۀ مغرب و اندلس ترجمۀ سید محمد آل مهدی، چاپ اول، تهران: ثالث. عابدالجابری، محمد. (1392). خوانشی نوین از زندگی و فلسفه اِبنرُشد. ترجمۀ سیدمحمد آل مهدی، چاپ اول، تهران: آوای سورنا. عابدالجابری، محمد. (1393). رهیافتی به قرآن کریم؛ در تعریف قرآن. ترجمۀ محسن آرمین، چاپ اول، تهران: نی. فارابی، ابونصر. (1389). السیاسه المدنیه. ترجمۀ حسن ملکشاهی، چاپ دوم، تهران: انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. لوئیس، برنارد. (1390). « نظری تاریخی به اسلام و دموکراسی لیبرال» در فلسفه و جامعه و سیاست، نوشتۀ ماریو بارگاسیوسا و دیگران، گزیده و نوشتۀ و ترجمۀ عزتالله فولادوند، چاپ دوم، تهران: ماهی. مطهری، مرتضی. (1390). خدمات متقابل اسلام و ایران. چاپ چهل و چهارم، تهران: انتشارات صدرا. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,032 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 779 |
||