| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,787 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,408 |
رواسازی مقیاس هیجانهای معلم در مدارس ابتدایی شهر مشهد | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 8، دوره 7، شماره 24، تیر 1395، صفحه 171-200 اصل مقاله (750.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.12594.1359 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین کارشکی1؛ محمد کوهی* 2؛ زهرا آهنی3 | ||
| 1دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| زمینه: هیجانها نقشی اساسی در محیطهای آموزشی ایفا میکند لذا طراحی مقیاسی برای سنجش هیجانهای معلمان موضوعی ارزشمند و قابلتوجه است. هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس هیجانهای معلم در شهر مشهد بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 320 نفر تعیین شد. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه هیجانهای معلم (TEI) چن و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS) واتسون، کلارک و تلیگن توسط شرکتکنندگان به طور همزمان تکمیل گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از روش همسانی درونی (ضریب آلفا) و جهت احراز روایی از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی سازه تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بهره گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب آلفای کل مقیاس برابر با 88/0 و در زیر مقیاسهای آن میان 74/0 تا 88/0 به دست آمد. همچنین ضریب همبستگی بین مقیاس هیجان معلم و عاطفه مثبت و منفی 41/0 به دست آمد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس نشان داد که ارزش ویژه 5 عامل قابلملاحظه است که رویهم 49/62 درصد واریانس هیجانهای معلمان را تبیین میکند. شاخصهای نیکویی برازش مدل را تأیید کردند. نتیجهگیری: بنابراین مقیاس هیجانهای معلمِ، همسانی درونی مطلوب و روایی کافی در نمونه معلمان ایرانی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل عاملی؛ هیجان معلم؛ پرسشنامه هیجانهای معلم؛ پایایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,492 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,067 |
||