| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,798 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
نگرشی آسیب شناسانه به آزمونهای الکترونیکی در ایران ( مطالعه موردی آزمون الکترونیکی تافل) | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 24، تیر 1395، صفحه 145-170 اصل مقاله (794.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.5139.1163 | ||
| نویسندگان | ||
| حمدالله حبیبی* 1؛ بایرام آقاپور2؛ ماریا فاطمی3؛ سعید خدایاری4؛ امین هماینی دمیرچی5؛ علی رحیمی6 | ||
| 1استادیار گروه عوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، ارومیه، تکاب | ||
| 3مشاورمرکز مشاوره دانشگاه تبریز | ||
| 4گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
| 5دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران | ||
| 6کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی | ||
| چکیده | ||
| هدف: آزمونهای الکترونیکی یکی از پیامدهای نفوذ فناوری به قلمرو آموزش است که در کشور ایران نیز به مرور استفاده از آن در حال افزایش است. این امر می تواند دربردارنده مشکلات و موانعی باشد که هدف اصلی این تحقیق بررسی آسیب شناسانه اجرای آزمونهای الکترونیکی در ایران است. روش: روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و داوطلبان آزمونهای الکترونیک زبان انگلیسی تافل در سال 1393 میباشد.از میان جامعه آماری به روش سرشماری 102 نفر از داوطلبان و 25 نفر از کارکنان مرتبط با برگزاری آزمونهای الکترونیکی انتخاب شدند. ابزارهای گرداوری دادهها شامل دو پرسشنامه محقق ساخته شامل گویه هایی در مورد جنبههای مختلف آزمون الکترونیکی است. دادهها با کمک نرم افزار آماری spss و با اعمال روشهای آماری تی تک گروهی و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: آسیبهای اجرایی آزمون الکترونیکی از دیدگاه داوطلبان به ترتیب وضعیت شامل «نگرش به آزمون الکترونیکی»، «محتوای آزمون»، «بازخورد سریع، دقیق و مفید»، «آموزش و آمادگی داوطلبان»، «پاسخگویی دستاندرکاران برگزاری»، «امنیت آزمون»، «فضای فیزیکی اجرای آزمون»،«مسائل فنی سخت افزاری و نرم افزاری»، طبقه بندی کرد. همچنین مشکلات به ترتیب بدترین وضعیت از دیدگاه دستاندرکاران آزمونهای الکترونیکی تافل شامل: «هزینههای اجرا»، «سواد دیجیتالی داوطلبان»، «نگرش کارکنان»، «انگیزش کارکنان»، «مسائل حقوقی»، «بازخورد»، «نظارت بر اجرا»، «آشنایی کارکنان با آزمون»،«هماهنگی و برنامه ریزی در اجرا»، «مسائل امنیتی»، «فضای اجرای آزمون»، «مسائل فنی آزمون»، است. نتیجه گیری: آزمونهای الکترونیکی دارای مزیت های زیادی هستند اما در اجرای آنها آسیب های مختلفی شناسایی شده است که لازم است به مرور زمان اصلاح شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آزمون الکترونیکی؛ ارزیابی آموزشی؛ آسیب شناسی؛ یادگیری الکترونیکی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,637 |
||