| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,768 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,764 |
تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس درس در دانشجویان | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 9، دوره 7، شماره 26، دی 1395، صفحه 225-248 اصل مقاله (921.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.13164.1374 | ||
| نویسندگان | ||
| فریبرز گراوند1؛ خدیجه ابوالمعالی* 2؛ علیرضا کیامنش3؛ حمزه گنجی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی. رودهن، ایران | ||
| 2نویسنده مسئول:دانشیار گروه روانشناسی. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی. رودهن، ایران | ||
| 3استاد گروه مشاوره. واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی. علوم تحقیقات، ایران | ||
| 4استاد گروه روانشناسی. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی. رودهن، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده زمینه: به جز مقیاس های مربوط به اضطراب امتحان، کمبود در زمینة دسترسی به ابزارهای سنجش هیجانات پیشرفت فراگیران یک واقعیت غیرقابل انکار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس (CRES) در گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعة همبستگی حاضر 400 دانشجوی کارشناسی (240 پسر و 160 دختر) به مقیاس های هیجان مربوط به کلاس (CRES) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی CRES به ترتیب روش های آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدیCRES بر پایة نرم افزار AMOS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبعدی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس با داده ها برازش قابل قبولی داشت. نتایج مطالعة حاضر با تاکید مجدد بر تفکیک مقیاس های هیجانات مثبت (لذت، امیدواری، غرور) و منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) برای اندازه گیری تجارب هیجانی مختلف در موقعیت کلاس درس به طور تجربی، از روایی درونی CRES حمایت کرد. ضرایب همسانی درونی مقیاس های هیجان مربوط به کلاس شامل هیجانات لذت، امیدواری، غرور، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی به ترتیب برابر با 0/93، 0/92، ،0/89،0/89،0/89،0/91، 0/93 و 0/95 به دست آمد. نتیجه گیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر، از یک سو، شواهدی را در دفاع از نظریة کنترل ارزش هیجانات پیشرفت ارائه کرد و از دیگر سوی نشان داد که CRES برای سنجش هیجانات مربوط به کلاس در گروه نمونة دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحلیل عاملی تاییدی؛ مقیاس های هیجان مربوط به کلاس؛ روایی عاملی؛ همسانی درونی | ||
| مراجع | ||
|
حکمی، زهرا و شکری، امید. (1394). رابطه بین جهتگیریهای هدف پیشرفت و بهزیستی تحصیلی: الگوی اثرات میانجی گر هیجانات پیشرفت. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(11)، 65-31. ستاری، بهزاد.، پورشهریار، حسین و شکری، امید. (1394). تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی مقیاسهای هیجان مرتبط با یادگیری. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6(2)، 53-31. ستاری، بهزاد.، پورشهریار، حسین و شکری، امید. (1394). اثربخشی بسته مداخلهای تنظیم هیجانهای پیشرفت بر کاهش هیجانهای منفی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 4، 93-76. عبداللهپور، محمد آزاد. (1394). تحلیل معادلات ساختاری الگوی شناختی ـ اجتماعی هیجانات پیشرفت: آزمون الگوهای رقیب. رساله دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران. عبداللهپور، محمد آزاد.، درتاج، فریبرز و احدی، حسن. (1393). ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه هیجانات پیشرفت در دانشجویان ایرانی. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(8)، 186-161. کدیور، پروین.، فرزاد، ولیالله.، کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز. (1388). روا سازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 8(32)، 38-7. فاتحی، زهرا و شکری، امید. (1393). نقش میانجی گر هیجانات پیشرفت در رابطه باورهای خودکارآمدی تحصیلی و رویکردهای یادگیری. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3، 108-89. فلسفین، زینب و شکری، امید. (1393). روابط ساختاری بین اسنادهای علّی، هیجانات پیشرفت و خود نظم جویی تحصیلی. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2، 58-46. نیکدل، فریبرز.، کدیور، پروین.، فرزاد، ولیالله.، عربزاده، مهدی و کاوسیان، جواد. (1392). بررسی نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی در ارتباط میان اهداف پیشرفت و راهبردهای خودگردانی یادگیری: ارائه الگوی ساختاری. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5(2)، 136-113. Burić, I., & Sorić, I. (2012). The role of test hope and hopelessness in self-regulated learning: Relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement. Learning and Individual Differences, 22, 523–529. Dettmers, S., Trautwein, U., Lüdtke, O., Goetz, T., Frenzel, A. C., & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions during homework in mathematics: Testing a theoretical model of antecedents and achievement outcomes. Contemporary Educational Psychology, 36, 25–35. Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218–226. Goetz, T., Frenzel, A. C., Pekran, R., Hall, N. C. (2007). Between- and Within-domain relations of students, academic emotions. Journal of educational psychology, 99, 715-733. Goetz, T., Frenzel, N. C., Hall, N. C., & Pekrun, R. (2008). Antecedents of academic emotions: Testing the internal/external frame of reference model for academic enjoyment. Contemporary Educational Psychology, 33, 9–33. Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N., & Haag, L. (2006). Academic emotions a social-cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students, affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76, 289-308. Goetz, T., Preckel, F., Pekrun, R., & Hall, N. C. (2007). Emotional experiences during test taking: Does cognitive ability make a difference? Learning and Individual Differences, 17, 3–16. Goetz, T., Sticca, F., Pekrun, R., Murayama, K., & Elliot, A. J. (2016). Intraindividual relations between achievement goals and discrete achievement emotions: An experience sampling approach. Learning and Instruction, 41, 115-125. Hembree, R. (1988). Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58, 47–77. Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999).Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55. Huang, C. (2011). Achievement Goals and Achievement Emotions: A Meta-analysis. Educational Psychology Review, 23, 359–388. King, R. B., McInerney, D. M., & Watkins, D. A. (2012). How you think about your intelligence determines how you feel in school: The role of theories of intelligence on academic emotions. Learning and Individual Differences, 22, 814–819. Lichtenfeld, S., Pekrun, R., Stupnisky, R. H., Reiss, K., & Murayama, K. (2012). Measuring students' emotions in the early years: The achievement emotions questionnaire-elementary school. Learning and Individual Differences, 22, 190-201. Loehlin, J. C. (2004). Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural analysis (4th ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Marsella, A. J., & Leong, F. T. L. (1995). Cross-cultural issues in personality and career assessment. Journal of Career Assessment, 3,202–218. Meyers,L.S, Gamest.G., & Goarin,A.J. (2006).Applied multivariate research, design and interpretation, Thousand oaks. London. New Deihi, Sage publication. Patrick, B. C., Skinner, E. A., & Connell, J. P. (1993). What motivates children's behavior and emotion? Joint effects of perceived control and autonomy in the academic domain. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 781–791. Pekrun, R. (1992). Expectancy-value theory of anxiety: Overview and implications. In K. Wrzesniewski, D. G. Forgays, & T. Sosnowski (Eds.), Anxiety: Recent developments in cognitive, psychophysiological, and health research (pp. 23–41). Washington, DC: Hemisphere Publishing Corp. Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J.Heckhausen (Ed.). Motivational psychology of human development (pp. 143–163). Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341. Pekran, R., Frenzel, A. Goetz, T. & Perry, R. (2007). The control- value of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In P.A. Shutz, & R. Pekrun, (Eds.). Emotion in Education (pp.13-36). San Diego, CA: Academic Press. Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Stupnisky, R. H., & Perry, R. P. (2010). Boredom in achievement settings: Exploring control-value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Journal of Educational Psychology, 102, 531–549. Pekran, R., Goetz, T., Frenzel, A., Barchfeld, P., & Perry, P. (2011). Measuring emotions in students' learning and performance: The achievement emotions questionnaire. Contemporary Educational Psychology, 36, 36-48. Pekrun, R., Goetz, T., & Perry, R.P. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ), User’s manual. Munich, Germany: Department of psychology, University of Munich. Pekrun, R., Goetz, T., Perry, R. P., Kramer, K., Hochstadt,M., & Molfenter, S. (2004). Beyond test anxiety: Development and validation of the test emotions questionnaire (TEQ). Anxiety, Stress, and Coping, 17, 287–316. Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91–106. Pekrun, R., Maier, M.A., & Elliot, A.J. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98, 583-597. Perry, R. P. (1991). Perceived control in college students: Implications for instruction in higher education. In J. C. Smart (Ed.), Higher education: Handbook of theory and research, Vol. 7. (pp. 1–56) New York, NY: Agathon. Seipp, B. (1991). Anxiety and academic performance: A meta-analysis of findings. Anxiety Research, 4, 27–41. Spangler, G., Pekrun, R., Kramer, K., & Hofmann, H. (2002). Students’ emotions, physiological reactions, and coping in academic exams. Anxiety, Stress and Coping, 15, 383–400. Turner, J. E., & Schallert, D. L. (2001). Expectancy-value relationships of shame reactionsand shame resiliency. Journal of Educational Psychology, 93, 320–329. Vierhaus, M., Lohaus, A., & Wild, E. (2016). Thedevelopment of achievement emotions and coping/emotion regulation from primary to secondary school. Learning and Instruction, 42, 12-21. Weiner, B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92, 548–573. Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum. Zeidner, M. (2007). Test anxiety in educational contexts: What I have learned so far. In P. A. Schutz & R. Pekrun (Eds.), Emotion in education (pp. 165–184). San Diego, CA: Academic Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,642 |
||