| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,500 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,722 |
فارابی، الحروف و فراهستشناسی | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 3، دوره 13، شماره 49، فروردین 1396، صفحه 43-64 اصل مقاله (559.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2017.7618 | ||
| نویسندگان | ||
| احمد عسگری* 1؛ سینا سالاری خرم2 | ||
| 1عضو هیئت علمی گروه فلسفۀ دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| فارغ از باب دوم کتابالحروف که به سیر تکوین زبان و صنایع قیاسی میپردازد، دو باب اول و سوم عمدتا به توضیح در خصوص معانی حروف فلسفی اختصاص یافته است. به نظر میرسد این ساختار اتفاقی نبوده و حکایت از برنامه فراهستشناختی الحروف دارد. ابتدا با طرح مسئلهای فراهستشناسانه در خصوص نسبت میان جهان، تمثل جهان و زبان، نشان میدهیم که فارابی قائل به کفایت زبان طبیعی برای تمثل اندیشههای مابعدالطبیعی نیست، این بینش در مسئله نسبت میان موجود و وجود پررنگ میشود و فارابی را بر آن میدارد که منطق خاصی برای موجود وضع کند. در آخر با تکیه بر باب دوم الحروف روشن میشود که فارابی به نیاز برای زبانی مختص به مابعدالطبیعه تصریح دارد؛ اما دغدغۀ او در سطح نظر باقی نمیماند و منطقی خاص، شامل نحو و سمانتیکی ویژه، برای مابعدالطبیعه بسط میدهد. او مابعدالطبیعه را علم به امور فرامقوله میداند. اگر بخواهیم این امور مابعدالطبیعی را بهطریق درست تعبیر کنیم، به نظر فارابی باید بهصورت حروف نحوی بیان شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کتابالحروف؛ مابعدالطبیعه؛ فراهستشناسی؛ موجود و وجود؛ نحو و سمانتیک | ||
| مراجع | ||
|
أرسطو. (1980م.). باری ارمیناس (کتاب العباره). نقل إسحق بن حنین. فی منطق أرسطو. حقّقه و قدّم له عبد الرحمن بدوی. الکویت و لبنان: وکالة المطبوعات و دار القلم. أرسطو. (1380). مابعدالطبیعه. نقل اسطاث. فی إبن رشد: تفسیر مابعدالطبیعه، (افست از تصحیح توسط انتشارات حکمت ). الأعسم، عبدالأمیر. (1989). المصطلح الفلسفی عند العرب. قاهره: الهیئه المصریه العامّه للکتاب. افنان، سهیل محسن .(1389). پیدایش اصطلاحات فلسفی در عربی و فارسی. ترجمۀ محمد فیروزکوهی. تهران: انتشارات حکمت. افنان، سهیل محسن. (1986). واژهنامه فلسفی. بیروت: دارالمشرق. راسل، برتراند. (1395). «در باب دلالت». ترجمۀ رضا دهقان. مجله فلسفه. شمارۀ 1. صص: 47-38، بازیابی از http://jphil.ir/jphil1/. شهیدی، فاطمه. (1393). ««موجود» و «وجود» در کتاب الحروف فارابی». جاودان خرد. شمارۀ 25. صص:76-55. علمی سولا، محمد کاظم؛ سالاری خرّم، سینا. (1392). «پیوند دین و فلسفه در اندیشه فارابی». پژوهشنامهفلسفه دین(نامه حکمت). سال یازدهم. شماره اول، صص 47-60. فارابی، محمدبنمحمد. (1959). آراء اهل مدینة الفاضله. تصحیح البیر نصری نادر.بیروت: فارابی، محمدبنمحمد. (1970). کتاب الحروف. تصحیح و تقدیم محسن مهدی. بیروت: دارالمشرق. فارابی، محمدبنمحمد. (1990). کتاب الواحد و الوحده. تصحیح، تحقیق و تعلیق محسن مهدی. مغرب: دارتوبقال. فارابی، محمدبنمحمد. (1392). التعلیقات. مقدمه، تحقیق و تصحیح سید حسین موسویان. تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. فارابی، محمدبنمحمد. (1393). «مقالة فی أغراض مابعدالطبیعه». تصحیح لیلا کیانخواه. جاودان خرد. شماره 26. صص: 39-29. کیانخواه، لیلا .(1393). «بررسی تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی (بر اساس کتابهای تحصیل السعاده، فلسفه أرسطوطالیس،الحروف و فصول منتزعه)». حکمت سینوی. شماره52. صص: 78-55. Aristotle .(1831). Aristoteles, Graece, Ex Rescensione: Immanuelis Bekkeri, ed. Vol.2New York: Academia Regia Borussica, Georgium Press.
Barnes, Jonathan .(1984). The Complete Works of Aristotle, The Revised Oxford Translation, Two Vols. USA: Princeton University Press.
Berto, F., & Plebani, M. (2015). Ontology and metaontology: a contemporary guide. New York: Bloomsbury Publishing.
Chalmers, D., Manley, D., & Wasserman, R. (2009). Metametaphysics: new essays on the foundations of ontology. New York: Oxford University Press.
Hofweber, Thomas, “Logic and Ontology”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2014 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = < https :// plato.stanford.edu /archives/ fall2014/ entries/ logic -ontology>.
Shehadi, F. (1969). “Arabic and To Be”.Edited by John w. m verhaar.The Verb "Be"and Its Synonyms, New york, Humanites press. pp 112–125.
Kahn, C. H. (1966). “The Greek Verb "To Be" and the Concept of Being”. Foundations of Language,Vol: 2(3), pp245–265.
Kahn, C. H. (2009). Essays on being. New york: OUP Oxford.
Kahn, C. H. (2004). “A Return to the Theory of the Verb be and the Concept of Being”. Ancient Philosophy,Vol: 24(2), pp 381–405.
MacFarlane, John, “Logical Constants”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2015 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL =<https: // plato.stanford.edu/ archives/fall2015/ entries/ logical -constants>.
Menn, Stephen (2006). “Aquinas on Being by Anthony Kenny”, The Philosophical Review, Vol. 115, No. 3 (Jul., 2006), pp. 391-395.
Menn, Stephen (2008a). “Al-Fārābī’S Kitāb Al-Urūf and His Analysis of the Senses of Being”. Arabic Sciences and Philosophy, 18, pp 59–97.
Menn, Stephen (2008b). “Aristotle on the Many Senses of Being”. Princeton Classical Philosophy Colloquium. Retrieved from https: //www.philosophie .hu-berlin .de/ de/lehrbereiche/ antike/ mitarbeiter/ menn/ mennprinceton2008.pdf.
Menn, Stephen 2012, “Farabı in the Reception of Avicenna’s Metaphysics: Averroes against Avicenna on Being and Unity”, in Hasse& Bertolacci (eds.) 2012, The Arabic, Hebrew and Latin Reception of Avicenna’s Metaphysics, Berlin: De Gruter. Pp 51-96
Menn, Stephen 2013, “Avicenna’s metaphysics” in Adamson (ed.) 2013,Interpreting Avicenna: Critical Essays, Cambridge: Cambridge University Press.pp 143-169.
Mill, J. Stuart, (1974). A System of Logic Ratiocinative and Inductive, Toronto: University Of Toronto Press.
Tahko, Tuomas E .(2015). An Introduction to Metametaphysics, Cambridge:Cambridge University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 986 |
||