| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,031 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,807,272 |
انتخابات ریاست جمهوری؛ مدلی نظری برای تبیین پیروزی یک کاندیدا بر سایر رقبا | ||
| پژوهش های راهبردی سیاست | ||
| مقاله 2، دوره 6، شماره 21 - شماره پیاپی 51، مرداد 1396، صفحه 41-72 اصل مقاله (610.17 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qpss.2017.7686 | ||
| نویسندگان | ||
| نورالله قیصری* 1؛ کیومرث جهانگیر2؛ فاطمه قناِِئی3 | ||
| 1استادیار دانشگاه تهران | ||
| 2دانشگاه تهران | ||
| 3دبیر-آموزش وپرورش | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی نظری برای شناسایی یکی از عوامل مؤثر بر سرنوشت رقابت انتخاباتی و پیروزی یک کاندیدا یا کاندیداهای یک حزب بر رقبای خود با استفاده از رهیافت بسیج منابع و تعیین نوع منابع در اختیارِ کاندیداها و نظریات آن، در انتخابات ریاست جمهوری به صورت خاص و دیگر انتخابات های به صورت عام است. فرضیه اصلی پژوهش «بسیج منابع در اختیارِ کاندیدا یا کاندیداهای یک حزب،در فرایند انتخابات، عامل پیروزی کاندیدا یا کاندیداها بر رقبای آن ها» است. الگوی نظری، برساختهای از نظریات بسیج منابع در انطباق با الزامات و لوازم و فرآیند و شرایط انتخابات است. برای سنجش اعتبار الگو از روش مراجعه به نخبگان استفاده شده است. جامعه آماری شامل اساتید علوم سیاسی دانشگاههای شهر تهران، با جمعیتی حدود 140 می باشد که از بین این 140 نفر با روش فرمول کوکران و با استفاده از جدول مورگان به 100 نفر از آنها مراجعه شده است. برای تعین رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج نشان داد که تمام پنج فرضیه فرعی تعیین شده در پژوهش رابطهی نسبتاً معناداری دارند. . میزان تأثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از طریق کاربست آزمون رگرسیون چند متغیره با بهره گیری از روش Enter ، تعیین شده است. مقدار ضریب همبستگی رگرسیون چند متغیره عدد (791/0 =R) است که بیانگر همبستگی شدید و بالاتر از متوسطی از واریانس متغیر وابسته، توسط پنج متغیر مستقل تحقیق میباشد. یعنی با ورود همة متغیرهای مستقل، حدود 63 درصد از تغییرپذیری یا احتمال پیروزی یک کاندیدا بر رقبای خود توسط این عوامل تبیین میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "بسیج"؛ "بسیج منابع"؛ "انتخابات"؛ "منابع "؛ "بسیج منابع و انتخابات" | ||
| مراجع | ||
|
الف) فارسی - آذر، ع و مومنی، م، (1381)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، انتشارات سمت. - ارسطو، (1365)، اخلاق نیکو ماخوس، ترجمه سیدابوالقاسم پورحسینی، تهران: دانشگاه تهران. - ایوبی، حجتاله، (1377)، «تحلیل رفتار انتخاباتی»، اطّلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 138-137. - ــــــــــ ، (1382)، «مشارکت انتخاباتی؛ علل و انگیزها» روز، شماره 9. - امام جمعه زاده، سید جواد، رهبر قاضی، محمود رضا، عیسی نژاد، امید،مرندی، زهره، (1391)، «بررسی رابطه میان احساس محرومیت نسبی و مشارکت سیاسی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان»، دانش سیاسی، سال هشتم، بهار و تابستان، شماره اول. - مهرابی کوشکی، راضیه، رهبر قاضی، محمودرضا، (1393)، «بررسی نقش ابعاد ساختاری و ارتباطی سرمایه اجتماعی در تبیین مشارکت سیاسی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان)»، فصلنامه راهبرد، سال بیست وسوم، بهار، شماره 70. - بهنوئی گدنه، عباس، رحمتی، مجید، (1392)، «بررسی نقش استفاده از رسانههای جمعی در میزان مشارکت سیاسی دانشجویان؛ با تأکید بر انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم»، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال دوم، بهار، شماره 3. - پناهی، محمد حسین، عالیزاده، اسماعیل، (1384)، «تاثیر وسایل ارتباط جمعی بر مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 27 و 28. - جهانگیری، جهانگیر و ابوترابی زارچی، فاطمه، (1391)، «تحلیل عوامل مرتبط با اعتماد سیاسی دانشجویان»، دانش سیاسی، سال هشتم، شماره 2. - خاکی، شیلان، علیمحمدی، سودابه، علیمحمدی، مهدی، (1393)، «پدیدارشناسی مشارکت انتخاباتی مردم»، دوفصلنامه علمی- تخصصی مطالعات انتخابات، سال سوم، پاییز و زمستان، شماره 9. - دارابی، علی، (1388)، «بنیانهای نظری رفتار انتخاباتی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال 16، بهار، شماره1 (پیاپی 57). - ــــــــــــــــــ ، (1388)، رفتار انتخاباتی در ایران : الگوها و نظریهها، تهران: سروش. - ذوالقدر، حسین، (1392)، «نقش رسانه مجازی در مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی»، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال دوم، بهار، شماره 3. - راش، مایکل، (1377)، جامعه و سیاست، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: سمت. - رضایی، حسین، خوشبخت، سعید، ابراهیمی، قربانعلی، (1392)، «بررسی رابطه بین استفاده از وسایل ارتباط جمعی و مشارکت سیاسی انتخاباتی؛ مطالعه موردی شهروندان همدان»، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال دوم، تابستان، شماره 4. - رضایی، عبدالعلی، عبدی، عباس، (1387)، تحلیلهایی جامعهشناسانه از واقعه دوم خرداد، چاپ سوم، تهران: طرح نو. - رهبر قاضی، محمود رضا، مسعودنیا، حسین، نساج، حمید، (1396)، «پیشبینی نقش رسانهها در میزان تمایل شهروندان اصفهان به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396»، دانش سیاسی، سال دوازدهم، بهار و تابستان، شماره اول. - سادات کشاورز، ربانی خوراسگانی، علی، یزدخواستی، بهجت، (1394)، «بررسی تأثیر دین داری بر گرایش به رفتار انتخاباتی شهروندان اصفهانی با تأکید بر نظام مردمسالاری دینی»، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و ششم، تابستان، شماره (پیاپی) 85 ، شماره دوم. - شهرام نیا، امیرمسعود، ابراهیمیپور، حوا، محموداوغلی، رضا، ملکان، مجید، (1396)، «سنجش تأثیر شبکههای اجتماعی بر مشارکت سیاسی: مطالعۀ موردی دانشجویان دانشگاه مازندران»، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و هشتم، شماره پیاپی (65)، بهار، شماره اول. - شیخالاسلامی، محمدحسن، عسگریان، محسن، (1388)، «سازهانگاری، رسانه و رفتار انتخاباتی در ایران»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال شانزدهم، شماره 1، بهار، (پیاپی) 57. - علیخانی، علیاکبر، (1377)، مشارکت سیاسی، مجموعه مقالات، تهران: سفیر. - عنایتی شبکلایی، علی، (1392)، «معرفی کتاب؛ رفتار انتخاباتی در ایران: الگوها و نظریهها» چاپ پنجم، نوشته علی دارابی، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال دوم، بهار، شماره 3. - فیروزجائیان، علی اصغر، جهانگیری، جهانگیر، (1378)، «تحلیل جامعهشناختی مشارکت سیاسی دانشجویان، نمونه مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه تهران»، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، بهار و تابستان، شماره اول. - قیصری، نوراله، (1377)، «گرایشهای مختلف در فرهنگ سیاسی ایران عصر مشروطه (قاجار)»، سخن سمت، سال سوم، شماره اول (12-25). - قیصری، نوراله، (1381)، «فرهنگ سیاسی، پژوهشی در ساختار و تحولات نظری یک مفهوم»، نامه مفید، سال هشتم، شماره 32. - قیصری، نوراله و طاهری فدافن، دانیال و باقری فارسانی، مهدی، (1394)، «مدیریت انتخابات در ایران؛ کیفیت و ارزیابی اجرا»، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سال چهارم، تابستان، شمارۀ 13. - کازینو، ژان، (1364)، قدرت تلویزیون، ترجمه علی اسدی، تهران: امیرکبیر. - کتابی، محمود، (1374)، مبانی سیاست و حکومت نوین، اصفهان: گلبهار. - کلانتری، خلیل، (1385)، پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی ـ اقتصادی با استفاده از نرم افزار spss ، چاپ دوم، تهران: انتشارات شریف. - مارش، دیوید و جری استوکر، (1378)، روش و نظریّه در علوم سیاسی، ترجمه امیرمحمد حاجی یوسفی، تهران: مطالعات راهبردی. - هایس، دنی، (1392)، «برجستهسازی خصایص شخصی: قرارگرفتن در معرض رسانه، پختگی سیاسی و ارزیابی ویژگیهای نامزدهای ریاست جمهوری»، ترجمه احمدرضا چوپانیان، فصلنامه مطالعات انتخابات، سال دوم، پاییز و زمستان، شماره 5 و 6. - هرمز، مهرداد، (1378)، جامعهپذیری سیاسی، تهران: پاژنگ.
ب) انگلیسی[u1] - Foa, Edna B. and Uriel G. Foa, (2012), “Resource Theory of Social Exchange”, in K. Törnblom and A. Kazemi (eds.), Handbook of Social Resource Theory: Theoretical Extensions, Empirical Insights, and Social Applications,Springer Science+Business Media, New York.
- Ivarsflaten, Elisabeth, (2008), “What Unites Right-Wing Populists in Western Europe? Re-Examining Grievance Mobilization Models in Seven Successful CasesWestern European Right-Wing Populists”, Comparative Political Studies, Vol. 41, No. 1.
- Lazarsfeld, Paul, Bbernard Berelson, Hazel Gaudet(1968), The Peoples Choice: How the Voter Makes Up His Mind in Presidential Campaign, Columbia University Press.
- McCarthy, John D. and Mayer N. Zald, (2006), “Resource Mobilization Theory: Vigorous or Outmoded?”, in :Jonathan H.,Turner (ed), Handbook of Sociological Theory, Springer.
- Pontusson, Jonas and David, Rueda, (2010), “The Politics of Inequality:Voter Mobilization and Left Parties in Advanced Industrial States”, Comparative Political Studies ,43 (6).
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17,811 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,156 |
||