| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,864,904 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,001,635 |
ریختشناسی قصّة حضرت موسی(ع) در قرآن کریم بر اساس نظریة ولادیمیر پراپ | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 27، اسفند 1395، صفحه 161-177 اصل مقاله (563.99 K) | ||
| نوع مقاله: علمی - ترویجی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2017.7736 | ||
| نویسندگان | ||
| رسول بلاوی* 1؛ علی خضری2؛ علیرضا شیخیانی3 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر | ||
| 2استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
| چکیده | ||
| قصه قدمتی کهن در عرصة فرهنگ و انتقال مفاهیم انسانی دارد و سازگارترین فرم کلامی با ذهن بشر است. شاید از همین روست که کتب آسمانی اغلب پیام خویش را در قالب قصه بیان داشتهاند. از آنجا که قصههای قرآن ملاکهای فنّی قصههای امروزی را دارد، راه را برای مقایسه و تحلیل نظریههای انتقادی جدید باز گذاشتهاست. یکی از این راهها، ریختشناسی قصهها از دیدگاه ولادیمیر پراپ است. روش ولادیمیر پراپ یکی از بهترین شیوههای تحلیل و ریختشناسی قصهها بر پایة کنش شخصیّتها و خویشکاری آنهاست. نوشتة حاضر به بررسی ریختشناسی قصّة حضرت موسی(ع) در قرآن با بهرهگیری از روش پراپ، بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی میپردازد و برای وصول به نتیجهای بهتر، قصه به سه بخش تقسیم شدهاست و شخصیتها و خویشکاریهای هر بخش، هدف تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که این قصه با الگویی که پراپ از قصههای پریان ارائه میدهد، با اندکی جابجایی در خویشکاری شخصیّتهای قصه هماهنگ است؛ زیرا از سیویک خویشکاری قصههای پریان، بیستوسه خویشکاری در بین شش شخصیّت موجود در قصه دیده میشود و جریان قصه از آرامش و رسیدن به اوج و رسیدن به آرامش مجدّد، با سه حرکت از حرکتهای ششگانه پراپ همسانی دارد | ||
| کلیدواژهها | ||
| قرآن؛ ساختارگرایی؛ ولادیمیر پراپ؛ ریختشناسی؛ حضرت موسی(ع) | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم. احمدی، بابک. (1389). ساختار و تأویل متن. چ 12. تهران: مرکز. ــــــــــــــــ . (1383). ساختار و هرمونتیک. چ 3. تهران: گام نو. استاجی، ابراهیم. (1392). «تحلیل ریختشناسی داستان سیاوش بر اساس نظریة ولادیمیر پراپ». متنشناسی ادب فارسی دانشگاه اصفهان. س 5. ش 3. صص 52ـ37. اسکولز، رابرت. (1393). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمة فرزانه طاهری. چ 3. تهران: آگاه. اشرفی، بتول، گیتی تاکی و محمد بهنامفر. (1393). «بررسی خویشکاریها و شخصیتپردازی در داستان حضرت سلیمان در قرآن کریم بر اساس نظر پراپ». مجله زبان و ادب فارسی. س 67. ش 230. صص 47ـ25. الیاده، میرجا. (1362). چشماندازهای اسطوره. ترجمة جلال ستاری. چ 1. تهران: توس. ایگلتون، تری. (1388). پیشدرآمدی بر نظریة ادبی. ترجمة عبّاس مخبر. چ 5. تهران: مرکز. پراپ، ولادیمیر. (1368). ریختشناسی قصههای پریان. ترجمة فریدون بدرهای. تهران: توس. ــــــــــــــــ . (1371). ریشههای تاریخی قصههای پریان. ترجمة فریدون بدرهای. تهران: توس. حسینی، محمّد. (1395). ریختشناسی قصههای قرآن. چ 4. تهران: ققنوس. داد، سیما. (1383). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چ 2. تهران: مروارید. شجاعپوریان، ولیالله. (1392). «تأمّلی در شاخصههای قصه در قرآن». مجلة ادب عربی. س 5. ش 2. صص 113ـ133. کاظمی، شهاب. (1379). آفرینش هنری در داستان ابراهیم(ع). چ 1. قم: احسنالحدیث. کوپا، فاطمه. (1389). «تجزیه و تحلیل حکایاتی از کوشنامه بر اساس نظریة ولادیمیر پراپ». فصلنامة تخصصی پیک نور. س 1. ش 1. صص 103ـ122. محمّدی اشتهاردی، محمّد. (1381). قصههای قرآن. چ 2. تهران: کتاب یوسف. ویلمبرنتز، یوهانس. (1368). مقدّمات نظریة ادبی. ترجمة فرزان سجودی. چ 1. تهران: آهنگ دیگر. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,773 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,278 |
||