| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,678 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,808,350 |
اثربخشی آموزش مهارتهای جرأتورزی در دانشآموزان قربانی قلدری | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 4، تیر 1395، صفحه 17-34 اصل مقاله (572.86 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.7753 | ||
| نویسندگان | ||
| فرخنده مفیدی1؛ سید نبی الله قاسم تبار* 2؛ ندا نجفزاده3 | ||
| 1استاد آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه خوارزمی | ||
| 3کارشناس ارشد آموزش و پرورش پیشدبستان، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف شناسایی میزان تاثیر آموزش مهارتهای جرأتورزی بر افزایش توان دانشآموزان قربانی قلدری پسرکلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی برای مقابله با رفتارهای قلدرانه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر سال چهارم و پنجم ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر از دانشآموزان کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 15 نفر به عنوان گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای جرأتورزی قرار گرفتند در حالیکه 15 نفر دیگر (گروه کنترل) هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق مقیاس قربانیان قلدری (1996 (B.V.S, بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی بر دانشآموزان قربانی قلدری پسر کلاسهای چهارم و پنجم موثر است (001/0 p>). همچنین نتایج تحلیل دادهها در مرحله پیگیری نشان داد که آموزش مهارتهای جرأتورزی در طول زمان نیز از پایداری خوبی برخوردار است (001/0 p>). | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتهای جرأتورزی؛ زورگویی؛ قربانیان قلدری؛ دانشآموزان | ||
| مراجع | ||
|
آلن، مریجی و بن، وندیام. (1395). مقدمه ای بر نظریههای اندازهگیری و روانسنجی. ترجمه علی دلاور، تهران: انتشارات سمت. (سال انتشار اثر به زبان اصلی، 1979). بحری، نادره. (1388). تأثیر آموزش جرأتورزی به روش گروهی بر عزتنفس دانشآموزان دختر. فصلنامه پیکنور، 8، 137-124. پاشا شریفی، حسن. (1390). اصول روانسنجی و روانآزمایی. تهران: انتشارات رشد. جراره، جمشید. (1380). تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد واقعیتدرمانی بر کاهش بحران هویت نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامهطباطبایی. دلاور، علی. (1395). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. ریگبی، کن. (1391). کودکان و زورگویی: چگونه اولیا و مربیان میتوانند زورگویی را در مدرسه کاهش دهند. ترجمه فرخنده مفیدی. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. (سال انتشار اثر به زبان اصلی، 2008). سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1395). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه. سیف، علیاکبر. (1395). روشهای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات دوران. عباسنیا، محمد. (1378). تأثیر آموزش جرأتورزی و عزتنفس پسران کمجرأت (به شیوهشناختی). پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامهطباطبایی. مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ تقوی، سیده فرخنده و عطاری، یوسفعلی. (1388). تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر. فصلنامه علوم رفتاری، 7، 74-59. هرمزینژاد، معصومه؛ شهنیییلاق، منیژه و نجاریان، بهمن. (1379). رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزتنفس، اضطراباجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهیدچمران اهواز. مجله علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3، 50-29. هومن، حیدر علی. (1386). اندازهگیریهای روانی و تربیتی و فن تهیه تست. تهران: انتشارات سلسله. Bowers, L., Smith, P. K. & Binney, V. (2004). Perceived family relationships of Bullies, victims and bully/victims in middle childhood. Journal of social and personal Relationships, 11, 215-233. Brown, S. and K. Taylor. (2007). Bullying, education and earnings: Evidence from the NationalChild Development Study, Economics of Education Review 27, 387-401. Chamberlain, C. (2014). In early middle school, popularity and bullying often connected. News Bureau. from the University of Illinois Web Site:http://www.news.uiuc.edu/gentips/00/08bully.html Coloroso, B. (2009). The Bully, the Bullied, and the Bystander: From Preschool to High School--How Parents and Teachers Can Help Break the Cycle. New York: William Morrow. Davis, s. (2003). Schools where evryone one belongs: practical strategies for reducing bullying. wayne, ME: stop bullying now. Donato, T. (2004). Maintenance for the CT/RT students in the classroom. International Journal of Reality therapy, 24(1), 121-132. Espelage, D. L., & Holt, M. K. (2000). Bulling and victimization during early adolescence: peer in flounces candy psychosocial correlates. from http: //www. witted clear law. Giannetti, C. C, & Sagarese, M. (1997). The Roller–coaster years: Raising your child through the maddening yet magical middle school years. New York: Broad way books. Glasser, W. & Zunin, L. M. (1979). Reality therapy INR. Corsini (Ed), Current Psychotherapies. It asca, IL: F.E peacock. Glasser, W. (1989). Control Theory in the practice of reality therapy. In N. Glasser, (Ed), New York: Harper & Row. Glasser, W. (1984). Take effective control of your life .New York: Harper Collins. Glasser,W. (1981). Station of mind. International Journal of Reality Therapy, 21, 13-25. Hargie, O., Saunders, C., & Dickson, D. (1995). Social skills in interpersonal communication. London: Rutledge. Harris, S. (2004). Bullying at School Among Older Adolescents. Prevention Researcher, 11(3), 12-14. Harris, S., & Petrie, G. (2004). A study of bulling in the middle school. Bulling, 86 (633), 42–53. Haynie, D. L ., Nansel, T. R., Eitel, P., Crump, A. D. , Saylor, K. e, Yu, K., & Simons–Morton, B. G. (2001). Bullies, victims, and bully/victims: Distinct groups at risk. journal of Early Adolescences, 21 (1), 29 –50 . Hazler, R. (2000). When victims turn aggressors: Factors in the development of deadly school violence. Professional school counseling, 4, 105–113. Hazler, R., Hoover, J., & Oliver, R. (1991). What children say about bullying. Executive Educator, 14, 20-22. Hoover, J. H., & Oliver, R. (1996). The bulling prevention hand book: A guide for principals, Teachers and counselors, Bloomington, In: National service. Hoover, J. H., Oliver, R., & Thomson, K. A. (1993). Perceived Victimization by-school bullies: New research and Future directions. Humanistic Edue Dev32:76-84. Hoover, J., Oliver, R., & Hazler, R. (1992). Bullying: Perceptions of adolescent victims in the Midwestern USA. School Psychology International, 13, 5-16. Jeffrey, L. (2004). Bullying bystanders. Prevention Researcher, 11 (3), 7 –8. Kass, D. Evans, P. & Shan, R. (2003). Preventing crime with quality child care: A critical investment in Rhode Islands safety. Washington, DC: fight crime: invest in kids. Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice. Journal of Counseling Psychology, 47 (6), 36-49. MacNeil, A., & Newell, J .M. (2004). School bullying: Who, why and what to do. The Prevention Researcher, 11 (3), 15 –17. Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50, 370-396. Nabuzoka, D., & smith, P. K. (1995). Identifiction of expressions of emotions by children with and without learning disabilities. learning disabilities research and practice, 10 (2), 91–192. Nansel, T.R., Haynie, d., simons, L., & Morton, B. G. (2003). The association of bulling and with middle school adjustment. Journal of applied school psychology, 19, 45–61. National association of school Nurses. (2003). School health nursing services role in health care: Peerbullying. (Issue Brief) from http://www. Nasn. org? briefs/2003 brief bullying.htm. National institute of Child Health and Human Development. (2003). Bullies, Victims at Risk for Violence & Other Problem Behaviors. Retrieved 13 Sep, 2009 from: https://www.nichd.nih.gov/news/releases/Pages/bullies.aspx National middle school association. (2003). This we believe:Successful schools for young adolescents. received 11 may 2013 from: http://www.kyrene.org/cms/lib2/AZ01001083/Centricity/Domain/539/Executive_Summary2.pdf. Olweus Bullying Prevention Program. (2004). Exclusively distributed in North America by Hazelden Publishing and Education Services, 1-800-328-9000. Information available from: www.clemson.edu/Olweus. Olweus, D. (1993). Bulling at school: what we know and what we can do. Oxford: Blackwell. Olweus, D. (1994). Bulling at school: long term outcomes for the victims and an effective school based intervention program. In L. R. Huesmon, (ED). Aggressive behavior: Current perspectives. New York: wiley. Olweus, D. (1994). Bullying at school: what we know and what we can do. Oxford: Blackwell. Olweus, D. (1999). The nature of school bulling. In P. K. Smith, Y. Morita, J. Junger–tas,D. Olweus, R. Catalano, & P. slee, (ED). London: Routledge. Paterson, M., Green, Y. M., Basson, C. Y., & Ross, F. (2002). Probability of assertive behavior, interpersonal anxiety and self-efficacy of South African register dietians. Journal of Hom Nutr, 15 (1), 9-17. Rigby, k.,& Slee, P. T. (1993). Australian children's self-appraisal of interpersonal relations. the bullying experience child psychiatry and human Development. British Journal of Developmental psychology, 68, 255-268. Rigby, K. (1995). The motivation of Australian adolescent schoolchildren to engage in group discussions about bullying. The Journal of social psychology, 135(6), 773-774. Rigby, Ken. (2001). Health consequences of bullying and its prevention in schools. In Jauna & Sandra, (Ed). Peer Harassment in school: the plight of the vulnerable and victimized. New York, NY , US: Guilford press. Schuster, B. (1999). Outsiders at school: The prevalence of bullying and its relation with social status. Group Processes & Intergroup Relations, 2, 175–190. Sourander, A. Helstela, L., Helenius,H., & piha, j. (2000). Persistence of bulling from childhood to adolescence longitudinal & year followup study. Child abuse and neglect: The international journal, 24 (7), 873- 954. Spivak, H., Prothrow stith, D. & Siddigi, A. (2001). An early warning sing for violence, from http://www.psychiactimes.com/po10954 . Un-Kim,J.(2006). The effect of a bullying prevention program on responsibility and victimization of bullied children in Korea. International Journal of Reality Therapy, 1, 32-43. Webester-Doyle, T. (1991). Why is everybody always picking on me: A guide to handling bullies. New York: Weather hill. Weinhold, B. K., & Weinhold, J. B. (1998). Conflict resolution: The partenershipway in schools. Counseling and Human Development, 30 (7), 1-2. Wolpe, J., & Lazarus. A. (1996). Behavior Therapy Techniques. Oxford: Pergamum Press. Yoon, J. S., Barton, E., & Taiariol, J. (2004). Relational aggression in middle school: Educational implications of developmental research. The Journal of Early Adolescence, 24(3), 303-318.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,641 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,223 |
||