| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,932 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,977,483 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,773,226 |
رابطهی برنامهی درسی پنهان با افت تحصیلی در دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی | ||
| مطالعات پیش دبستان و دبستان | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 4، تیر 1395، صفحه 35-53 اصل مقاله (785.04 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/soece.2016.7754 | ||
| نویسندگان | ||
| عاطفه امرایی1؛ اسماعیل سعدی پور2؛ حسن اسدزاده* 2 | ||
| 1دانشجو/دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشیار روانشناسی تربیتی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین برنامهی درسی پنهان و افت تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی93-1392 بود. تعداد نمونه با توجه به میانگین پژوهشهای پیشین، 328 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش برنامهی درسی پنهان از پرسشنامهی محققساخته و برای سنجش میزان افت تحصیلی از سنجش کلاسی معلم استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای نرمال بودن متغیرهای پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد، برنامهی درسی پنهان و مؤلفههای آن شامل رابطی معلم و دانشآموزان، رابطهی مدیر با دانشآموزان، رابطهی دانشآموزان با یکدیگر، قوانین و مقررات مدرسه در سطح معناداری، افت تحصیلی را پیشبینی میکنند (05/0p>). نتیجه گیری آن که این یافتهها میتوانند کاربردهایی برای برنامهریزی درسی و آموزش و یادگیری دانشآموزان داشته باشد که به تفصیل به آنها پرداخته میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: برنامهی درسی پنهان؛ افت تحصیلی؛ تعامل معلم و دانشآموز | ||
| مراجع | ||
|
امینی، محمد؛ مهدیزاده مریم، ماشااللهی نژاد، زهرا و علیزاده، مرضیه. (1390). بررسی رابطه بین مولفههای برنامه درسی پنهان و روحیه علمی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 62: 103-81. بلوم، بی، اس. (1982): ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی. ترجمه علیاکبر سیف (1363). تهران: مرکز نشر دانشگاهی. بیابانگرد، اسماعیل. (1387). روشهای پیشگیری از افت تحصیلی. تهران: انجمن اولیاء و مربیان. بیانفر فاطمه؛ ملکی حسن؛ دلاور، علی و سیف، علیاکبر. (1390). تبیین اثر برنامه درسی پنهان مدارس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی به منظور ارائه مدل. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 10 (37)، 23-31 پولادی، محمدعلی. (1375). بررسی عوامل مهم افت تحصیلی در دبیرستانهای پسرانه شهرستان اهواز؛ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز. جانعلیزاده، حیدر؛ شارعپور محمود و کاشفیراد رضا. (1391). بررسی نقش برنامه درسی پنهان بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهر نیشابور. مجله مطالعات جامعهشناختی جوانان؛ شماره8، 41-53 دارابی، مجید. (1392). بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی دانشآموزان سال اول دوره راهنمایی و متوسطه استان البرز و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان البرز. علیخانی، حسین. (1383). بررسی پیامدهای قصد نشده «برنامه درسی پنهان» ناشی از جو اجتماعی مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامدهای منفی آن. رساله دکتری، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس. فتحی واجارگاه، کوروش. (1386). برنامه درسی به سوی هویتهای جدید: شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی. جلد اول، تهران: آییژ. قورچیان، نادرقلی. (1373). تحلیلی از برنامه درسی مستتر، بحثی نو در ابعاد ناشناخته نظام آموزشی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 1و2. 12-21 ملکی، حسن. (1382). برنامهریزی درسی، راهنمای عمل. مشهد: پیام اندیشه. مهرمحمدی، محمود. (1381). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: آستان قدس رضوی. ناصرزاده، نعمتالله. (1389). برنامه درسی پنهان: شیوههای مدیریت کلاس معلمان در مدارس و ارتباط آن با تأییدجویی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر سنندج. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان. نوروزی، اسدالله. (1385). بررسی علل افت تحصیلی دانشآموزان متوسطه نظری شاعین شهر در دروس علوم پایه. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان. وزارت آموزش و پرورش. (1389) سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در افق چشمانداز، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش. هانیطباییزواره، امیربهرام. (1390). بررسی علل افت تحصیلی پایه اول متوسطه در سطح منطقه و ارائه راهکارهایی جهت مرتفع ساختن مشکل موجود منطقه رودبار الموت غرب سال تحصیلی90-89، پایان نامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده)، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی. Ahola, S. (2000). Hidden Curriculum in higher education: Something to fear for or comply to? Innovations in higher education. Research unit for the Sociology of education University of Turku.
Apple, M. W., & King, N. R. (1977). What do schools teach? Curriculum Inquiry, 6(4), 341-358.
Berkeley: Mc Cutchan publishing Ausbrooks, R. (2000); what is Schools Hidden Curriculum Reaching your Child? Available at: www. Parenting teens. Com/ curriculum. sthm>. [8 Aug 2001].
Blatchford, P, Bassett, P. Brown, P. and Webster, R. (2009). The effect of support staff on pupil engagement and individual attention. British educational research Journal. V35 n5; p661-686.
Brenda Paul, J. (1997); “Investigation of Hidden Curriculum in Dress, Décor and Discipline”; AMA Dissertation Abstract Pacific Lutheran University.
Brown, J. C. and Daly, A. J. (2004). Exploring the interactions and attitudes of international and domestic students in a New Zealand tertiary institution in 4th Annual Hawaii International Conference on Business, 21-24 June.
Chi Keung, C. (2008). The Effect of Shared Decision-Making on the Improvement in Teachers' Job Development. New horizons in Education, 56(3), 31-46.
Cox, B. E. & Orehoves, E. (2007). Faculty-student interaction outside the classroom: A typology from a residential college. Review of higher education. V30 n4; p343-362.
Doganay, A. (2009); Hidden Curriculum on Gaining the Value of Respect for Human Dignity, A Qualitative Study in two Elementary Schools in Adana; Available at: http:/www.Educationalsciencestheory & practice.com.
Dixie, G. (2003). The importance of the physical environment. Available at: http://books.google.com
Eisner, E. W. (1994); the Educational Imagination: on the Design and Evaluation of School Programs; (Third Edition); New York: Macmillan College Publishing Company, P. 96.
Ferriter, B. (2009). Cell phones art disrupting the learning environment.
Fizroy community school. (2007).http://www.fcs, vie, edu.au/artides.asp.
Giddens, A. (1991). The consequence of modernity. Polity press.
Holcomb, E. L. (2006). Students are stakeholders, too! Including every voice in authentic high school reform. Crowin press.
Jackson, W. (1968). Life in the Classroom. New York: Holt, Rinehart and Winson.
Konidari, V., & Abernot, Y. (2008). The way classroom functions: Another hidden curriculum to be explored. International Journal of Social Sciences, 3(1), 1-7.
Livessey, C & lawson, T. (2008). As sociology for AaA and edition. http://www.sociology.org.Uk/revtece1.htm,
Margolis, E. [Editor] (2001). The Hidden Curriculum in Higher Education. Routledge New York and London. In http://policy.work.edu/ritter/edf/ 5353-appie-htm.
Myles, B.S. & Andreon, D. (2001). Asperger syndrome and adolescence: practical solutionsfor school success show mission, Ks. autism Asperger publishing co.
Smith, A. & Montgomery, A. (2008).Values and hidden curriculum. http//: Cain web-service.
Thornberg, R. (2008). It’s not fair voicing pupil's criticisms of school rules. Children & society.V22 N6 P418-428
Thornberg, R. (2009). The moral construction of the Good pupil Embedded in school rules. Education, citizenship and social Justice, V4 n3; P245-261.
Vallance, E. (1991). Hidden Curriculum. The International Encyclopedia of Curriculum. New York: Elsevier Science Pub Co.
Waite Hall, P. (2008). Student interaction experiences in distance learning courses a Phenomenological study, online Journal of distance learning administration. Volume XI, number 1.
Weber, S. (2009). Curriculum development: A political act. http://www.k12curiculumdevelopment.com.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 814 |
||