| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,939,192 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,011,245 |
اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مؤلفههای برنامهریزی و حل مسألهی کارکردهای اجرایی دانشآموزان دبستان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 13، شماره 43، فروردین 1396، صفحه 101-118 اصل مقاله (617.03 K) | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2017.7763 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیه سیفی1؛ صغری ابراهیمی قوام* 2؛ حسن عشایری3؛ نور علی فرخی4؛ فریبرز درتاج5 | ||
| 1روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2مدیر گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3استاد علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران | ||
| 4دنشگاه علامه طباطبایی | ||
| 5دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| راهحلِ مشکلاتِ تعلیم و تربیت کنونی، نیازمند رویکردی پیچیدهتر وآگاهانه است که بخشی مهم بهوسیلهی علمِ مغز، ذهن و تعلیم و تربیت (یادگیری سازگار با مغز) ارائه شده است. یادگیریِ سازگار با مغز بر چگونگی یادگیری طبیعی مغز تأکید دارد و به دنبال تغییرِ چارچوب، بر اساس ساختار و کارکردِ واقعی مغز انسان برای ایجادِ آموزش مؤثر است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی یادگیری سازگار با مغز بر مولفههای برنامهریزی و حلمسألۀ کارکردهای اجرایی دانشآموزان پایه چهارم دبستانی بود. این پژوهش با طرحِ گروه کنترلِ نابرابر، از طرحهای نیمهآزمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیهی دانشآموزان دبستانی پسرانه غیردولتی مدارس سلام در شهر تهران ( 7 مدرسه) در سال تحصیلی 95-94 بود و نمونهی هدفمند به تعداد 38دانشآموز پایه چهارم از دو مدرسه سلام منطقه 5 تهران انتخاب شد. 50 ساعت آموزش سازگار با مغز برای معلم گروه آزمایش و 3 ماه آموزش دانشآموزان بر اساس طرح درسهای سازگار با مغز برای دروس ریاضی، فارسی و علوم اجرا شد. با استفاده از ابزار آزمون برج لندن، دادههای پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری شد و با استفاده از آزمونهای تحلیل کوواریانس یک راهه و چند راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که یادگیری سازگار با مغز بر افزایش مؤلفههای برنامهریزی و حلمسألۀ کارکردهای اجرایی مؤثر بوده است (416/0= اندازه اثر، 01/0>P، 94/24=F). این یافتهها، یادگیری و آموزش هوشمندانه و آگاهانه با توجه به مؤلفهها و اصول یادگیری سازگار با مغز را بر توانایی برنامهریزی و حلمسأله تأکید میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامهریزی؛ حلمسأله؛ کارکردهای اجرایی؛ یادگیریِ سازگار با مغز | ||
| مراجع | ||
|
جنسن، اریک. (2008). یادگیری مغزمحور، پارادایم جدید آموزش، ترجمه سمیه سیفی و نرجس نصرتی (1389). تهران: رشد فرهنگ. خدادادی، مجتبی؛ مشهدی، علی و امانی، حسین. (1393). نرمافزار برج لندن. تهران: موسسه تحقیقات علوم رفتاری – شناختی سینا. سیفی، سمیه. (1387). بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان پایه سوم ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه روانشناسی تربیتی نوری، علی. (1390). تدوین چارچوب مفهومی برنامه درسی سازگار با مغز. رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی. گروه برنامهریزی درسی. Akyurek, E., & Afacan, O. (2013). Effects of Brain-Based Learning Approach on Students' Motivation and Attitudes Levels in Science Class. Online Submission, 3(1), 104-119.
Awolola, S. A. (2011). Cypriot Journal of Educational Sciences. Sciences, 2, 91-106.
Baldensperger, D. P. (2014). An investigation of the impact of brain/mind learning on creativity (Doctoral dissertation, Walden University).
Best, J. R., Miller, P. H., & Jones, L. L. (2009). Executive functions after age 5: Changes and correlates. Developmental review, 29(3), 180-200.
Bokhari, M. A. (2011). EFFECTIVENESS OF BRAIN-BASED LEARNING THEORY AT SECONDARY LEVEL. International Journal of Academic Research, 3(4).
Caine, R. N. (2009). 12 Brain/mind learning principles in action: Developing executive functions of the human brain. Corwin Press.
Duman, B. (2010). The Effects of Brain-Based Learning on the Academic Achievement of Students with Different Learning Styles. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(4), 2077-2103.
García-Madruga, J. A., Vila, J. O., Gómez-Veiga, I., Duque, G., & Elosúa, M. R. (2014). Executive processes, reading comprehension and academic achievement in 3th grade primary students. Learning and individual differences, 35, 41-48.
Georgiou, G. K., & Das, J. P. (2016). What component of executive functions contributes to normal and impaired reading comprehension in young adults?. Research in developmental disabilities, 49, 118-128.
Haghighi, M. (2013). The Effect of Brain-Based Learning on Iranian EFL Learners’ Achievement and Retention. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 508-516.
Hanson, L. K., Atance, C. M., & Paluck, S. W. (2014). Is thinking about the future related to theory of mind and executive function? Not in preschoolers. Journal of experimental child psychology, 128, 120-137.
Kiedinger, R. S. (2011). Brain-based Learning and its Effects on Student Outcome In Elementary Aged Students Graduate Degree/Major: MS Education Research Adviser: Karen Zimmerman, Ph. D (Doctoral dissertation, University of Wisconsin-Stout).
Lago, L., & Seepho, S. (2012). Brain-compatible activities for ESL vocabulary learning and retention. International Journal of Scientific and Research Publications, 2(1), 1-6.
Larrison, A. L. (2013). Mind, brain and education as a framework for curricular reform.
Nayfeld, I., Fuccillo, J., & Greenfield, D. B. (2013). Executive functions in early learning: Extending the relationship between executive functions and school readiness to science. Learning and Individual Differences, 26, 81-88.
Ropovik, I. (2014). Do executive functions predict the ability to learn problem-solving principles?. Intelligence, 44, 64-74.
Saleh, S. (2012). Dealing with the Problem of the Differences in Students’ Learning Styles in Physics Education via the Brain Based Teaching Approach. International Review of Contemporary Learning Research, 1(1), 47-56.
Shallice, T. (1982). Specific impairments of planning. Philosophical Transactions of the Royal Society of London B: Biological Sciences, 298(1089), 199-209.
Tokuhama-Espinosa, T. (2015). The new science of teaching and learning: Using the best of mind, brain, and education science in the classroom. Teachers College Press.
Van der Niet, A. G., Hartman, E., Smith, J., & Visscher, C. (2014). Modeling relationships between physical fitness, executive functioning, and academic achievement in primary school children. Psychology of sport and exercise, 15(4), 319-325. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,398 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,828 |
||